ik heb dat laatst dus gehad bij mijn 164 de derde nok van de uitlaatnokkenas was helemaal versleten heb er toen een goede tweede hands in laten zetten en de kleppen laten stellen bij alfa nord voor 150 euro ,
maar helaas achteraf heeft het niet mogen baten de klep was achteraf zow uitgesleten dat die afgelopen zaterdag dubbel geslagen is en mijn blok is vastgeslagen dus mijn advies is als de nokkenas vervangen is en er blijft een tik dan hebben de kleppen ook de beste tijd gehad .
ow ja een nieuwe nokkenas zat bij mij rondt de 250 euro
Een 1.4IE boxer heeft hydraulische klepstoters. Van kleppen stellen heb je dus sowieso geen last. Ook betwijfel ik of de klep die onder de ingesleten nok zit beschadigd is. Door een versleten nok zal de klep alleen maar minder ver open gaan. In principe trekt de klepveer je klep gewoon weer terug. Een verbrande klep lijkt me daarom ook sterk. We gaan er even vanuit dat je om te beginnen alleen de cilinderkop die tikt demonteerd. In dat geval zou ik de cilinderkop demonteren en daarmee het volgende doen:
-Nokkenashuis van de cilinderkop halen (€0)
-Tweedehands nokkenas scoren en even nameten zodat je zeker weet dat ie oke is (€30)
-Ingesleten hydraulische klepstoter vervangen (€12/€22 per stuk)
-Kleppen en zittingen inspecteren (€0)
-Nokkenaskeerring in nokkenashuis vervangen (€13)
-Nokkenashuispakking vervangen (€13)
-Koppakking vervangen (€20)
Eventueel:
-Uit voorzorg de niet ingesleten klepstoters ook vervangen (€12/€22 per stuk)
-De kleppen even uit de cilinderkop halen en zelf met polijstpaste en een zuignapje netjes opnieuw inslijpen (€0)
-De klepseals vervangen (paar €)
-Klepgeleiders inspecteren en eventueel ook vervangen (vast niet nodig) (€?)
-Kop vlakken (alleen in geval van ingevreten koelkanelen) (€30)
Doordat je nok waarschijnlijk voor een stuk afgesleten is, is er een hoop metaalslijpsel in je olie en cilinderkop terecht gekomtn. Wat je dus ook absoluut niet moet vergeten is het spoelen van de cilinderkop, en het vervangen van je motorolie + oliefilter! Ik heb zelf beide cilinderkoppen gereviseerd en vervolgens na montage de oude olie af laten lopen. Toen heb ik er goedkope 10W40 olie in gedaan en daar 100km mee gereden. Daarna heb ik pas het oliefilter vervangen en er goede (duurdere) olie in gedaan. Het beste zou zijn om je carterpan eraf te halen, of een engineflush te doen. Maarja, zoveel slijpsel zal er niet in zitten. Bovendien is het geen Ferrari blok en wegen de kosten niet op tegen de baten...