Gerrets
Guru
Guru

Nieuwe nokkenas?

wo aug 30, 2006 22:22

Van de week naar kreta geweest de belaa achtergelaten bij delarenzo, voor een tik in de motor waar ik hier al veel vragen over gepost heb. We dachten eerst aan een klep, echter na terugkomst kwam het nieuws dat het waarschijnlijk mijn nokkenas kon zijn.

(ik heb de zoekfunctie gebruikt wel wat gevonden maar niet echt concreet)

Is het een drama om de nokkenas te vervangen? wat kosten die gemiddeld nieuw? of is tweedehands een optie (liever niet maar....) google bood geen uitkomst.

bvd

gr Tom

ps:ja rence ff voorbereidend werk
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

dranko
Junior Member
Junior Member
Contacteer: ICQ

RE: Nieuwe nokkenas?

wo aug 30, 2006 22:30

ik heb dat laatst dus gehad bij mijn 164 de derde nok van de uitlaatnokkenas was helemaal versleten heb er toen een goede tweede hands in laten zetten en de kleppen laten stellen bij alfa nord voor 150 euro ,

maar helaas achteraf heeft het niet mogen baten de klep was achteraf zow uitgesleten dat die afgelopen zaterdag dubbel geslagen is en mijn blok is vastgeslagen dus mijn advies is als de nokkenas vervangen is en er blijft een tik dan hebben de kleppen ook de beste tijd gehad .

ow ja een nieuwe nokkenas zat bij mij rondt de 250 euro
Nu: ALFA 156 1.8 16V SW
Had:Fiat Palio
Had:ALFA 164 V6 24 klappert
Had:Fiat Cinquecento 900
Had:ALFA 164 TS '92 met een 2.0 super blok uit 97

Gerrets
Guru
Guru

wo aug 30, 2006 22:50

ok bedankt ik zie dus weer een portie kosten tegemoet.............................jammer maar goed ik wil haar wel blijven rijden.

ik laat de dokter er wel naar kijken..........................

gr Tom
Groeten Tom

Speeder

wo aug 30, 2006 23:20

Hoi Tom,

Het probleem dat jij omschrijft is helaas een (veel) voorkomend probleem bij de 33 8v boxers. Op de een of andere manier is de oppervlakte harding van de nokken niet goed genoeg, of blijven de hydraulische klepstoters hangen doordat ze niet meer goed op druk komen oid. Het is mij nog steeds onduidelijk waar het probleem precies begint. Het gevolg is in ieder geval dat de geharde laag van de nokken door slijt, en er van je nok dus na zo'n 1000 km niet veel meer over is. Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn 1.4IE (93') bij een km-stand van 154.000km :cry:

Zoals jij al aangaf is de enige oplossing het vervangen van de nokkenas. Om de nokkenas te demonteren moet het nokkenashuis gedemonteerd worden. Door het nokkenashuis lopen (helaas) ook de cilinderkopbouten. In feiten moet je dus gewoon je cilinderkop demonteren en vervolgens het nokkenashuis eraf halen zodat je de nokkenas kan vervangen. Een nieuwe nokkenas is behoorlijk duur. Ik heb er daarom voor gekozen er een tweedehandse in te gooien. Natuurlijk heb ik hem van tevoren wel even goed geinspecteerd en de nokken + lagertappen opgemeten om eventuele slijtage uit te sluiten. De klepstoter van de nok die ingelopen is zou ik zowiezo maar vervangen. De andere klepstoters kan je inspecteren of uit voorzorg vervangen. Aftermarket (INA) kosten ze €12 per stuk, van alfa zelf €22. Pas heel erg op met die after-market stoters! Ik heb zelf een heel onderzoek moeten starten om de juiste te vinden. In 9 van de 10 databases staat namelijk een verkeerd bestelnummer waardoor stoters geleverd worden die precies dezelfde afmetingen hebben maar NIET goed zijn. Als je wilt kan ik je de precieze bestelnummers geven.

Speeder

Re: RE: Nieuwe nokkenas?

wo aug 30, 2006 23:37

ik heb dat laatst dus gehad bij mijn 164 de derde nok van de uitlaatnokkenas was helemaal versleten heb er toen een goede tweede hands in laten zetten en de kleppen laten stellen bij alfa nord voor 150 euro ,

maar helaas achteraf heeft het niet mogen baten de klep was achteraf zow uitgesleten dat die afgelopen zaterdag dubbel geslagen is en mijn blok is vastgeslagen dus mijn advies is als de nokkenas vervangen is en er blijft een tik dan hebben de kleppen ook de beste tijd gehad .

ow ja een nieuwe nokkenas zat bij mij rondt de 250 euro
Een 1.4IE boxer heeft hydraulische klepstoters. Van kleppen stellen heb je dus sowieso geen last. Ook betwijfel ik of de klep die onder de ingesleten nok zit beschadigd is. Door een versleten nok zal de klep alleen maar minder ver open gaan. In principe trekt de klepveer je klep gewoon weer terug. Een verbrande klep lijkt me daarom ook sterk. We gaan er even vanuit dat je om te beginnen alleen de cilinderkop die tikt demonteerd. In dat geval zou ik de cilinderkop demonteren en daarmee het volgende doen:

-Nokkenashuis van de cilinderkop halen (€0)
-Tweedehands nokkenas scoren en even nameten zodat je zeker weet dat ie oke is (€30)
-Ingesleten hydraulische klepstoter vervangen (€12/€22 per stuk)
-Kleppen en zittingen inspecteren (€0)
-Nokkenaskeerring in nokkenashuis vervangen (€13)
-Nokkenashuispakking vervangen (€13)
-Koppakking vervangen (€20)

Eventueel:
-Uit voorzorg de niet ingesleten klepstoters ook vervangen (€12/€22 per stuk)
-De kleppen even uit de cilinderkop halen en zelf met polijstpaste en een zuignapje netjes opnieuw inslijpen (€0)
-De klepseals vervangen (paar €)
-Klepgeleiders inspecteren en eventueel ook vervangen (vast niet nodig) (€?)
-Kop vlakken (alleen in geval van ingevreten koelkanelen) (€30)

Doordat je nok waarschijnlijk voor een stuk afgesleten is, is er een hoop metaalslijpsel in je olie en cilinderkop terecht gekomtn. Wat je dus ook absoluut niet moet vergeten is het spoelen van de cilinderkop, en het vervangen van je motorolie + oliefilter! Ik heb zelf beide cilinderkoppen gereviseerd en vervolgens na montage de oude olie af laten lopen. Toen heb ik er goedkope 10W40 olie in gedaan en daar 100km mee gereden. Daarna heb ik pas het oliefilter vervangen en er goede (duurdere) olie in gedaan. Het beste zou zijn om je carterpan eraf te halen, of een engineflush te doen. Maarja, zoveel slijpsel zal er niet in zitten. Bovendien is het geen Ferrari blok en wegen de kosten niet op tegen de baten...

Speeder

wo aug 30, 2006 23:44

Ik kan je er volgens mij wel alles over vertellen, dus als je nog vragen hebt vraag je maar :wink:

Gerrets
Guru
Guru

wo aug 30, 2006 23:54

Phoe das een beste uitleg, zeer mooi speeder. Delarenzo onderhoudt mijn Bella. DE mijne heeft ook nog maar 154.000 gelopen heel toevallig. Ik rij er al een tijdje mee rond, en mij is ooit verteld dat het een slijtende nokkenas was maar ik hoefde me daar niet druk om te maken. Ik neem aan dat jij Delarenzo ook wel kent en hij zal zeker wel weten welke stoteren kleppen er nodig zijn. Een tweedehandse zat ik ook aan te denken en dan gewoon de nokken nameten idd.

Het is onwijs veel werk, en morgen ga ik met rence bespreken wat we gaan doen, misschien is een ruilblok ook geen slecht idee. Maar het is dan ook weer zo ik weet wat ik heb en wat er vervangen is aan deze motor. Vind het wel moeilijk worden, ik ben hardstikke gek met m'n Bella maar ik zie het zwaar in.

ik hou jullie op de hoogte.

gr Tom
Groeten Tom

Gerrets
Guru
Guru

do aug 31, 2006 00:12

Wat is de diamet van de nok vanaf de as naar het hoogste punt?

gr Tom
Groeten Tom

Speeder

do aug 31, 2006 00:18

Phoe das een beste uitleg, zeer mooi speeder. Delarenzo onderhoudt mijn Bella. DE mijne heeft ook nog maar 154.000 gelopen heel toevallig. Ik rij er al een tijdje mee rond, en mij is ooit verteld dat het een slijtende nokkenas was maar ik hoefde me daar niet druk om te maken. Ik neem aan dat jij Delarenzo ook wel kent en hij zal zeker wel weten welke stoteren kleppen er nodig zijn. Een tweedehandse zat ik ook aan te denken en dan gewoon de nokken nameten idd.

Het is onwijs veel werk, en morgen ga ik met rence bespreken wat we gaan doen, misschien is een ruilblok ook geen slecht idee. Maar het is dan ook weer zo ik weet wat ik heb en wat er vervangen is aan deze motor. Vind het wel moeilijk worden, ik ben hardstikke gek met m'n Bella maar ik zie het zwaar in.

ik hou jullie op de hoogte.

gr Tom
Toen ik er aan moest gaan beginnen zag ik er ook gigantisch tegenop! Het was de eerst klus die ik aan mijn 33 (eerste auto) deed :lol: Maar echt, het lijkt veel moeilijker dan dat het is. Het is ook echt niet onwijs veel werk. Zeker met rence moet het met een goede voorbereiding (alle onderdelen) niet meer dan een dagje werk zijn. Ik weet zeker dat een ruilblok meer werk is! Je kan de cilinderkop er trouwens af halen met ingebouwd blok, je blok hoeft er helemaal niet uit ;)

Speeder

do aug 31, 2006 00:19

Wat is de diamet van de nok vanaf de as naar het hoogste punt?

gr Tom
Ik zal het morgen is voor je checken, nu eerst even wat slaap vatten!

Gerrets
Guru
Guru

vr sep 01, 2006 08:04

Verschillende Mensen hebben in de auto gereden waarna zij vertelde dat het geen kwaad kon dat de motor een lichte tik vertoonde. Dus die nokkenas hoeft er nog niet uit. We rijden dus gewoon lekker verder.

gr Tom
Groeten Tom

Speeder

vr sep 01, 2006 12:38

Verschillende Mensen hebben in de auto gereden waarna zij vertelde dat het geen kwaad kon dat de motor een lichte tik vertoonde. Dus die nokkenas hoeft er nog niet uit. We rijden dus gewoon lekker verder.

gr Tom
Toch zou een tik in mijn motor me niet lekker zitten. Ik kan je vertellen dat ik ook echt een 'lichte' tik in de motor had. Hij was hoorbaar, maar de meeste mensen viel het niet echt op. Door een verloren ring in de inlaat heb ik de cilinderkop moeten demonteren en toen kwam ik eigenlijk pas die versleten nokkenas tegen. Die was trouwens er op dat moment al behoorlijk erg aan toe, terwijl hij nog bijna niet tikte....

Ik wil je niet ongerust maken hoor, maar houd het wel in de gaten ;)

Gerrets
Guru
Guru

vr sep 01, 2006 14:28

Oh jij was dat met die ring dat topic heb ik eens gelezen. Ik hou het zeker in de gaten het moet niet erger worden dan dat het nu is.

gr Tom
Groeten Tom

Speeder

vr sep 01, 2006 15:24

Oh jij was dat met die ring dat topic heb ik eens gelezen. Ik hou het zeker in de gaten het moet niet erger worden dan dat het nu is.

gr Tom
:oops: Dat was ik ja, uiteindelijk lag de ring trouwens op het middenblok onder een koelslang. Gelukkig had ik niet voor niets alles open gehaald en kon ik toch nog een nokkenasje vervangen \:D/

Gerrets
Guru
Guru

vr sep 01, 2006 17:06

geluk bij een ongeluk eigenlijk.

mooi mooi.

gr Tom
Groeten Tom

Terug naar “Algemene Technische vragen”