Giulia555

RE: lekker koken

do aug 17, 2006 13:59

Om maar even in Italie te blijven:

Mijn fameuze Pasta alla Putanesca.

Ingredienten:

1-2 rode pepers
1 teen knoflook
Goede zwarte olijven in ringetjes gesneden
eetlepel kappertjes
1 klein blikje tomatenpuree
8 rijpe pomodori tomaten in kleine blokjes gehakt, harde delen verwijderd. (mag ook uit blikje indien verse en rijpe pomodori niet te krijgen zijn)
8 ansjovis filets
verse basilicum
verse Parmezaan (geen zakjeszooi)
goede kwaliteit olijfolie (geen Bertollizooi)
400 gr. spaghetti (heb je nog wat voor de volgende dag)

Hak de knoflook en rode peper in hele fijne stukjes en sauteer ze in de olijfolie in een lage brede pan ongeveer 2 minuten op niet te hoog vuur. Voeg de tomaten concassé toe samen met de tomatenpuree en roer door elkaar. Voeg de olijven, kappertjes en ansjovis toe en roer alles goed door en laat zeker een half uur inkoken tot je een hele dikke saus krijgt.

In de tussentijd de spaghetti "al dente" koken.

Serveer de pasta en saus in aparte schalen op tafel. Wat pasta op bord, eerst vers geraspte parmezaan dan pas de saus er over en dan wat verse basilicum blaadjes in reepjes gescheurd (let op basilicum niet snijden dan wordt het en snotterig en bruinig)

Serveer hier een stevige Italiaanse rode wijn bij die goed tegen de gekruidheid van het gerecht op kan. Bijvoorbeeld een Nero d'avola uit Sicilie of een Primitivo uit Puglia.

Eet smakelijk.

flash

do aug 17, 2006 14:11

Hey,

Gister iets lekkers gemaakt.

Millefeuille met gesauteerde prei, gepocheerd eitje en beure blanc

In de ovengebakken zalm op een bedje van tagliatelle geserveerd met sausje van limoen

Zabaglione met witte druiven

Foto's van de eerste twee gerechten:

Afbeelding

Afbeelding

oja ik had limoenen over. Wat moet ik dan drinken? :-k

Afbeelding

Ciao, en het had gesmaakt.

Giulia555

do aug 17, 2006 14:47

Caipirinha!!!!

Helemaal klem aan gedronken in Brazil dit voorjaar.....

Maar om dat nou bij die gerechten te drinken is ook zonde van je werk.....

Had ik mooi een niet houtgelagerde Franse Chardonnay bij uitgezocht (Macon)

flash

Re: RE: lekker koken

do aug 17, 2006 14:53

Caipirinha!!!!

Helemaal klem aan gedronken in Brazil dit voorjaar.....

Maar om dat nou bij die gerechten te drinken is ook zonde van je werk.....

Had ik mooi een niet houtgelagerde Franse Chardonnay bij uitgezocht (Macon)
Caipirinha vooraf niet tijdens het diner. Ben niet helemaal achtelijk. Een zuid australische chardonnay bij gedronken. Had ik nog staan van me werk, op zich een leuke combi. Voorgerecht was echt fenominaal!!

ciao

AlfaNewB

do aug 17, 2006 15:02

HHHMMMMMMMMMMMMMMMM :D

AlfaNewB

do aug 17, 2006 15:07

2 Vragen: goede olijven, da's dan vers halen bij een oosters supermarktje of deli-zaak of heb je ook tips voor goede olijven uit blik/pot?

Ik vind Bertolli Robusto een erg lekkere olie bij een koud gerecht met bijvoorbeeld tomaten; vind 'm nogal 'fruitig'.

Wat is een goede olie om bijv visje in te bakken?

8)

Giulia555

do aug 17, 2006 17:30

2 Vragen: goede olijven, da's dan vers halen bij een oosters supermarktje of deli-zaak of heb je ook tips voor goede olijven uit blik/pot?

Ik vind Bertolli Robusto een erg lekkere olie bij een koud gerecht met bijvoorbeeld tomaten; vind 'm nogal 'fruitig'.

Wat is een goede olie om bijv visje in te bakken?

8)
Goede olijven haal je bij "de Turk" zoals dat in de volksmond heet.

Voor te bakken nooit goede olie nemen. is zonde. Combinatie van gewone olijfolie met beetje boter of arachide olie is prima. Visje zachtjes aan de velkant bakken, vuur uitdraaien, visje omkeren en na laten garen. Blijft ie mooi sappig.

Voorbeeld van erg goede olijolie is Valderama (Spaans in divers soorten) en Isole & Olena (Italiaans van erg goede kwaliteit)

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

do aug 17, 2006 18:02

Had nooit zoveel op met de Rieslingwijnen, vond het altijd maar zoet en waterig vaag sap. Na een wijnproeverij afgelopen vrijdag (tijdens de OGP-trip) weet ik dat er wel degelijk betere Moezelwijnen zijn waar qua smaak wat aan te ontdekken valt:

Afbeelding

Uiteraard zal de goede sfeer met de Duitse, Engelse en Nederlandse vrienden hebben bijgedragen aan de positieve smaakimpressie :wink:

Een extra reden om te kiezen voor de Calmont-wijn is omdat ik drie jaar terug eens van Neef naar Cochem ben gewandeld, via de Calmont Klettersteig, dwars door Europa's steilste wijnhelling, 70%. Onvoorstelbaar dat ze hier nog wijndruiven kunnen telen...

Afbeelding

Qua eten, ben gek op Italiaans waarin je de afzonderlijke ingrediënten blijft herkennen en ben minder gecharmeerd van liflafjes.

Een hele simpele goed vullende zomer salade (niet specifiek Italiaans, gewoon fantasie):

Snij de paksoi in reepjes, en de (verse!) mango en groene paprika in blokjes. Handvol aalbessen er bij, wat olijfolie en balsamico er overheen en met wat vers gemalen roze peper is-t-ie af. En nog wat gesnipperde peterselie.

Lijkt een maffe combi, maar smaakt goed. In het oogstseizoen eten ze op Sicilië zelfs gepelde partjes sinaasappel met olie, peper en zout, nog wat rucola erbij en presto!, dat zou je zelf niet verzinnen maar het is geweldig, zowel als kleurrijk element op de gedekte tafel als om te eten.

Giulia555

do aug 17, 2006 20:13

Had nooit zoveel op met de Rieslingwijnen, vond het altijd maar zoet en waterig vaag sap. Na een wijnproeverij afgelopen vrijdag (tijdens de OGP-trip) weet ik dat er wel degelijk betere Moezelwijnen zijn waar qua smaak wat aan te ontdekken valt:

Onze Duitse vrienden maken tegenwoordig misschien wel de beste witte wijnen die je kan kopen. Niks meer met vroeger te maken, kwaliteit is enorm verbeterd en Duitsland heeft de strengste wijnwetgeving die er maar bestaat. Als je echt mooie Rieslings wil proberen kijk dan eens naar Sabine Kuntz of Von Buhl, of als je echt top wil dan Dr. Loosen of Trimbach uit de Elzas. Riesling is altijd verrrasend door de combiantie van zoet en zuur en ander bijzondere kenmerken. Zo heeft Riesling vaak wat de Fransen noemen een "gout de petrole" in de neus (alsof je bij een benzinepomp staat). Vreemd maar erg aangenaam. Steeds meer "vreemde" landen hebben echter ook oede Rieslings zoals Australie, Nieuw Zeland en Washington State aan de US westcoast. Eind september zit ik een week in Malberg om de omgeving van de Moese-lSaar-Ruwer en de Nahe te verkennen op wijngebied.

Qua eten, ben gek op Italiaans waarin je de afzonderlijke ingrediënten blijft herkennen en ben minder gecharmeerd van liflafjes.

Een hele simpele goed vullende zomer salade (niet specifiek Italiaans, gewoon fantasie):

Snij de paksoi in reepjes, en de (verse!) mango en groene paprika in blokjes. Handvol aalbessen er bij, wat olijfolie en balsamico er overheen en met wat vers gemalen roze peper is-t-ie af. En nog wat gesnipperde peterselie.

Lijkt een maffe combi, maar smaakt goed. In het oogstseizoen eten ze op Sicilië zelfs gepelde partjes sinaasappel met olie, peper en zout, nog wat rucola erbij en presto!, dat zou je zelf niet verzinnen maar het is geweldig, zowel als kleurrijk element op de gedekte tafel als om te eten.
Het is niet voor niks dat ze in Sicilie zeggen altijd wel te eten te hebben met hun overvloedige sinaasappelboomgaarden. Men neme enkele goed sappige sinaasapples en snijdt de schil er af. Al het (bittere) wit wegsnijden en sinaasappel in dunne plakken snijden. Dakpans gewijs in schaal leggen en sla ervoer draperen (veldsla, lekker stevig) Dunne reepjes rauwe venkel d'r bij, verse walnoten, handjevol goede zwarte olijven, zout, peper en goede olijfolie en afgedekt wegzetten op kamertemperatuur. Af en toe even husselen en genieten maar.

AlfAnke

do aug 17, 2006 21:12

Een van mijn favo's: Gegrilde tonijnmoot bestreken met olie en een paar druppels balsamico. Daaroverheen een sausje van gegrilde paprika met gebakken snippertjes ui, een teen knoflook en een lepeltje (gedroogde) oregano, even in de blender, daarna opwarmen met een scheut lekkere wijn.
Tagliatelli erbij en een salade van sperciebonen en broccoli met een dressing van balsamico en olijfolie. Bardolino erbij als wijntje PROOST en eet smakelijk!
Of is de wijn geen goede keuze GiuliaCorse?

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

do aug 17, 2006 21:55

[Zo heeft Riesling vaak wat de Fransen noemen een "gout de petrole" in de neus (alsof je bij een benzinepomp staat). Vreemd maar erg aangenaam.
Jaaaa, grappig, we proefden een wat duurdere wijn, onderscheiden (voor wat het waard is), die bij de eerste tel me deed denken aan oplosmiddel voor verf. En één seconde later... PLOEF, de hele smaak in zijn volle pracht. En dat bij ieder slokje weer.

Drie jaar terug eens een rode Moezelwijn geprobeerd, tis nou niet bepaald een Chianti die breeduit zit te lachen in je glas, maar alleszins smakelijk.
Achtergrondverhaal: een jonge wijnboer nam bedrijf van zijn ouders over en wilde wat gaan doen aan de slechte naam die Moezelwijnen hadden en ging eerst eens uitgebreid in het buitenland aan de studie. Nu houden ze zich idd weer bezig met wijnmaken ipv druiven persen.

Rode Moezelaars zijn er heel lang niet geweest omdat de plaatselijke wet de teelt van andere rassen dan Riesling verbood

En inderdaad, die sinaasappelsalade zat ook venkel in, geweldige combi.

Mobster

do aug 17, 2006 22:17

Super topic dit, krijg terug honger.

Dan o ok maar een blik op wat ik graag eet en drink :lol:

Ik heb wat met wijn (Bandol) en vis/schaaldieren...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder vind ik vitello di tonnato lekker, risottogerechten, gegrilde tonijn met rozemarijn en grof zeezout, osso buco, pissaladière, etc.
En een olijven tip: koop de kleine bruine varieteit Tanche of ook noire de Nyons genoemd (mét pit natuurlijk)

Roeltje 164

do aug 17, 2006 22:25

Vive la France !!! , thanx for the compliment...

Plateau de fruit de mer, met alles erop en eraan, wulken, krab, belons, zeeuwse platte, alikruiken, scheermessen, mosselen, kreeft, vongola, zeeegels, en nog veel meer, Bandol okee, ga ik proberen.. :wink:

SPIDERVELOCE1750

do aug 17, 2006 22:27

Mmm . Interessant hier , vooral de wijntips :lol:

Wat dat betreft is de Tempranillodruif mijn favoriet .

Het voedsel : Simpel , snel dus veel Italiaans .

Heel lekkere minipizza of hapje vooraf : Stukjes Ciabatta belegd met gemalen zongedroogde tomaten ( wat olijfolie eerste persing erbij ) . Flapje Mozarella ( liefst buffelgewijs ) erop en besprenkelen met gedroogde oregano . Even in de oven en opeten die hap :wink:

Kristal

Roeltje 164

do aug 17, 2006 22:40

Mijn hok, alleen maar gekoelde werkbanken , 2 steamers, alles aanwezig...

Afbeelding

Wat Griekse Choriatiki = Boerensalade = rode ui, komkommer, paprika, olijven, fetakaas, tomaat, oregano, zeezout, gemalen peper en olijfolie ( eerste persing )

Afbeelding

het frontcook gebeuren...

Afbeelding

Frontcooking aan de achterkant...

Afbeelding

Terug naar “Het Forum Café”