Speeder

[Alfa 33] Onregelmatig stationair lopen & backfire [1.4I

ma aug 14, 2006 16:26

Ciao Alfisti!

Na 3 weken non-stop gesleuteld te hebben is het me toch gelukt! Net voor de vakantie was de 33 gekeurd en wel klaar voor vertrek. Ik heb er een kleine 4000 km vrolijk en (bijna) probleemloos mee door Italie en Kroatie mogen rijden. Helaas zijn er onderweg wel weer een aantal dingetjes opgevallen die mij niet helemaal gerust stemmen:

Geschiedenis:

Zoals ik al zei was de auto echt NET (een dag of 2) voor de vakantie af. Ze heeft 7 maanden in de schuur mogen slapen :roll:
Hieronder even een lijstje met de meest relevante dingen die ik gedaan heb:

Cilinderkoppen eraf -->
-Nieuwe nokkenaskeerringen
-Nieuwe klepseals
-1x Nokkenas vervangen (tweedehands)
-8x Nieuwe klepstoter
-Beide cilinderkoppen gevlakt
-Nieuwe koppakingen
-Nieuwe klepdekselpakkingen
-2x Nieuwe distributieriem
-2x Nieuwe spanrol
-Kleppen / klepzittingen NIET opnieuw geslepen. De motor had 155.000km gelopen en alles zag er nog netjes uit. Opnieuw inslijpen werd erg prijzig, bovendien was dit ook niet gebeurd als de motor 200.000 gelopen had zonder iets te demonteren. Het revisibedrijf heeft geloof ik wel iets van een fijn schuurpapiertje langs de zittingen gehaald. Hier ben ik zelf niet bij geweest...

Diversen (Motorisch) -->
-Gasklephuis gedemonteerd en compleet gereinigd
-Stationairregelunit schoon gemaakt + rubber vernieuwd
-Gasklep-potentiometer verwijderd en getest (=oke)
-Alle inlaat + uitlaatpakkingen vervangen
-Injectierail vervangen
-Alle injectorrubbers vervangen
-Olie + oliefilter vervangen (Castrol Magnetic 10W40, half syntheet)
-Nieuwe bougies (Golden Lodge 25HL)
-Nieuwe bougiekabels (siliconen)

Probleemstelling:

Toen de auto weer in elkaar zat verliep de eerste start eigenlijk gewoon goed. Hij sloeg direct aan en rookte amper. Na een stukje gereden te hebben liep de motor netjes en bijna zuiver stationair (het blijft natuurlijk een boxer ;) ). Voordat ik ermee op vakantie ben gegaan heb ik er nog zo'n 400km mee gereden. Alles deed het goed en de motor liep lekker. Nu ben ik terug van vakantie er staat er weer zo'n 3800km extra op de klok. Tijdens mijn vakantie zijn mij de volgende dingen opgevallen:

-De motor gooit erg veel olie via de caterontluchting terug de inlaat in.
-Met het dubbelclutchen kreeg ik bij tussengas gedurende de vakantie zo'n 4x behoorlijk backfire in de inlaat.
-Motor slaat bij starten direct aan, maar begint steeds vaker slecht stationair te lopen. (zowel warm als koud)

Met het vervangen van de olie en oliefilter is er ~3.5L olie in gegaan. Op de pijlstok was het erg moeilijk aflezen omdat de olie nog zo nieuw was, ik had zelf de indruk dat ie net iets boven max stond, maargoed. Onderaan het gasklephuis zit een klein slangetje die terug loopt naar de vulopening. Dat slangetje zit vast zonder slangenklem en begon olie te lekken op mijn blok, niet echt grappig want mijn blok was net helemaal netjes gereinigd :!: Ik moet er wel even bij zeggen dat ik erg veel in de bergen (16%) gereden hebben en er dus ook veel bergafwaards (met gasklep dicht) gereden is. Op de terugweg stond het oliepijl op 3/4. De motor heeft dus schijnbaar wel wat olie uit gegooid / verbruikt.
Na zo'n 1500KM kreeg ik ineens een backfire in de inlaat. Ik heb zelf een pijp met powerfilter gemonteerd en gelukkig bleef dat wel netjes zitten.

Vraag:

Waardoor zouden deze problemen kunnen zijn ontstaan? Zou het te maken kunnen hebben met een kapotte sensor, iets met het gasklephuis, of iets met de kleppen? De motor trekt goed op, wil nog gemakkelijk naar de 180 trekken en blijft bij 140km/h gewoon netjes 70/80 graden... Omdat alle pakkingen vervangen zijn lijkt een lek me ook sterk.
Laatst gewijzigd door Speeder op di aug 15, 2006 01:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gerrelt
Member
Member
Contacteer: Website

RE: [Alfa 33] Onregelmatig stationair lopen & backfire [

ma aug 14, 2006 23:37

'k ben geen Alfa boxer expert, maar die olie die hij er door de carterontluchting eruit gooit zal waarschijnlijk komen doordat
je teveel olie erin gegooid hebt.

Verder, een 1.4 heeft geen LMM.

Misschien dat je gasklephuis nu weer vuil is door het teveel aan olie wat er langs is gegaan.
homepage

flash

di aug 15, 2006 01:43

Hey,

Backfire ontstaat toch in het inlaatspruitstuk. Dat is toch een onverbrand mengsel dat ontbrand voordat het de cilinder in wordt gezogen? Wel eens van gehoord bij gas maar met een injectie komt dat volgens mij veel minder voor.

Het zou kunnen zijn dat op een of andere manier je ontsteking niet goed staat. Lijkt me lastig, omdat die ecu dat volgens mij allemaal regelt. Stomme vraag maar alle bougiekables goed aangesloten? Misschien je rotor of verdeelkap? Ik noem maar wat.

Zijn hier mensen met veel meer verstand. Succes!!

Ciao

Speeder

Re: RE: [Alfa 33] Onregelmatig stationair lopen & backfi

di aug 15, 2006 01:43

'k ben geen Alfa boxer expert, maar die olie die hij er door de carterontluchting eruit gooit zal waarschijnlijk komen doordat
je teveel olie erin gegooid hebt.

Verder, een 1.4 heeft geen LMM.

Misschien dat je gasklephuis nu weer vuil is door het teveel aan olie wat er langs is gegaan.
Je hebt inderdaad helemaal gelijk, de sensor die ik zie zitten is dan waarschijnlijk een temperatuursensor?
Ik had het inlaatspruitstuk helemaal mooi schoon gemaakt. Waarschijnlijk is dit nu weer helemaal vet door alle olie die er doorheen is gegaan. Het gasklephuis zat eerst vol met een dikke zwarte aanslag. Omdat er verse motorolie doorheen is gegaan is dit nu natuurlijk niet het geval. Voor zover ik kon zien was het gasklephuis door alle lucht die erlangs gaat alweer netjes schoon...

Misschien zijn de injectoren nu wat vervuild ofzo? Of zou het te maken kunnen hebben met de gasklep-potentiometer / stationairstelmotor?

Speeder

di aug 15, 2006 01:52

Hey,

Backfire ontstaat toch in het inlaatspruitstuk. Dat is toch een onverbrand mengsel dat ontbrand voordat het de cilinder in wordt gezogen? Wel eens van gehoord bij gas maar met een injectie komt dat volgens mij veel minder voor.

Het zou kunnen zijn dat op een of andere manier je ontsteking niet goed staat. Lijkt me lastig, omdat die ecu dat volgens mij allemaal regelt. Stomme vraag maar alle bougiekables goed aangesloten? Misschien je rotor of verdeelkap? Ik noem maar wat.

Ciao
Het is inderdaad mengsel dat de ontbrand voordat het de cilinder ingezogen wordt. Zoals jij zelf al zegt word de ontsteking en injectie geregeld door de ECU. Ik heb een IAW WEBER injectie/ontstekings-systeem met een dubbele DIS-Bobine. Een rotor met verdeelkap heb ik dus (gelukkig) niet meer. De bougie(kabels) zijn nieuw en ook goed aangesloten.... :roll:

Rob75
Guru
Guru

di aug 15, 2006 09:03

Het lijkt me dat je eerst eens op zoek moet gaan waarom er zoveel olie uit de carterontluchting komt. Dit lijkt mij niet normaal.

Gevolg hiervan kan zijn dat de lambdaregeling een te rijk mengsel detecteert (oliedamp/rook) en daardoor een te arm mengsel maakt. Hierdoor kan het backfireprobleem ontstaan.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

di aug 15, 2006 09:09

Zou ook nog de timing even controleren (een tandje vergissen is zo gebeurt).

Olie via inlaat, te veel erin of overdruk dichtzitten?

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

flash

di aug 15, 2006 12:28

Hey,

Ciao
Het is inderdaad mengsel dat de ontbrand voordat het de cilinder ingezogen wordt. Zoals jij zelf al zegt word de ontsteking en injectie geregeld door de ECU. Ik heb een IAW WEBER injectie/ontstekings-systeem met een dubbele DIS-Bobine. Een rotor met verdeelkap heb ik dus (gelukkig) niet meer. De bougie(kabels) zijn nieuw en ook goed aangesloten.... :roll:
Had ik moeten weten ](*,) Het was al laat.

Gerrelt
Member
Member

di aug 15, 2006 12:31

Je hebt inderdaad helemaal gelijk, de sensor die ik zie zitten is dan waarschijnlijk een temperatuursensor?
Yep, dat is een lucht-temperatuurmeter(als je de sensor op de lucht-aanvoerbuis bedoeld). Dat gegeven samen met de absolute druksensor (zit ergens aan je schutbord geschroefd met een vacuum slangetje ernaartoe) gebruikt de CPU om de luchtdichtheid te bepalen.
Ik had het inlaatspruitstuk helemaal mooi schoon gemaakt (als je de sensor op de lucht-aanvoerbuis bedoeld). Waarschijnlijk is dit nu weer helemaal vet door alle olie die er doorheen is gegaan. Het gasklephuis zat eerst vol met een dikke zwarte aanslag. Omdat er verse motorolie doorheen is gegaan is dit nu natuurlijk niet het geval. Voor zover ik kon zien was het gasklephuis door alle lucht die erlangs gaat alweer netjes schoon...

Misschien zijn de injectoren nu wat vervuild ofzo? Of zou het te maken kunnen hebben met de gasklep-potentiometer / stationairstelmotor?
Ik denk niet dat het je injectoren zullen zijn. De olie die je spruitstuk in is gezogen zal niet via je injectoren gaan. Heb je je bougies al bekeken? Misschien zijn die verkoold ofzo door de olie? Het is een "long shot" maar misschien wel waard om te checken.
Anders zou ik inderdaad je gasklep-potentiometer of stationairafstelmotor gaan verdenken. Maar ik geloof niet in toeval, het moet iets te maken hebben met die olie in je inlaatspruitstuk.
homepage

Speeder

di aug 15, 2006 14:49

Het lijkt me dat je eerst eens op zoek moet gaan waarom er zoveel olie uit de carterontluchting komt. Dit lijkt mij niet normaal.

Gevolg hiervan kan zijn dat de lambdaregeling een te rijk mengsel detecteert (oliedamp/rook) en daardoor een te arm mengsel maakt. Hierdoor kan het backfireprobleem ontstaan.

Succes,

Rob
Dat er veel olie uit de carterontluchting komt kan komen omdat er teveel in gezeten heeft. De carterontluchting zelf is gewoon goed open. De pijlstok zelf zit eigenlijk maar losjes in het blok, maar komt ook niet naar boven ofzo. Een te hoge carterdruk lijkt me dus sterk. Verder kan jouw verhaal van de lambdaregeling kloppen maar denk ik niet dat dat echt aan de orde is. Het zijn namelijk geen liters olie die mee verbrand worden. Je ziet trouwens ook totaal geen rook achter de auto...

Speeder

di aug 15, 2006 14:51

Zou ook nog de timing even controleren (een tandje vergissen is zo gebeurt).

Olie via inlaat, te veel erin of overdruk dichtzitten?

Thom
De distributieriemen zitten gewoon goed, ik heb het voor de zekerheid nog even gechecked. De overdruk waar jij over praat is toch gewoon de carterontluchting die op de vulopening aangesloten zit? Die zit natuurlijk zowiezo niet dicht...

Speeder

di aug 15, 2006 14:53

Yep, dat is een lucht-temperatuurmeter(als je de sensor op de lucht-aanvoerbuis bedoeld). Dat gegeven samen met de absolute druksensor (zit ergens aan je schutbord geschroefd met een vacuum slangetje ernaartoe) gebruikt de CPU om de luchtdichtheid te bepalen.
Ik had het inlaatspruitstuk helemaal mooi schoon gemaakt (als je de sensor op de lucht-aanvoerbuis bedoeld). Waarschijnlijk is dit nu weer helemaal vet door alle olie die er doorheen is gegaan. Het gasklephuis zat eerst vol met een dikke zwarte aanslag. Omdat er verse motorolie doorheen is gegaan is dit nu natuurlijk niet het geval. Voor zover ik kon zien was het gasklephuis door alle lucht die erlangs gaat alweer netjes schoon...

Ik denk niet dat het je injectoren zullen zijn. De olie die je spruitstuk in is gezogen zal niet via je injectoren gaan. Heb je je bougies al bekeken? Misschien zijn die verkoold ofzo door de olie? Het is een "long shot" maar misschien wel waard om te checken.
Anders zou ik inderdaad je gasklep-potentiometer of stationairafstelmotor gaan verdenken. Maar ik geloof niet in toeval, het moet iets te maken hebben met die olie in je inlaatspruitstuk.
Ik denk dat er gewoon teveel olie in gezeten heeft en dat hij daardoor olie eruit is gaan gooien. Logisch gevolg kan daardoor zijn dat heel de boel vet is vanbinnen de de bougies inderdaad ook helemaal zwart gekoold zijn. Wat ik wel gek vind is dat ik nooit ook maar een beetje rook achter de auto heb kunnen constateren. Zelfs met koude start zie je helemaal niets...

Rob75
Guru
Guru

di aug 15, 2006 19:30

Dat je geen blauwe walm ziet heeft als oorzaak dat de katalysator ook zijn steentje bijdraagt in de verbranding. Wat wel gebeurt is dat oliedamp (of in dit geval olie) het mengsel verrijkt met brandbare componenten.

Op dit moment is je computer gewend aan de foutieve meetwaarden en heb je kans dat de bougies inderdaad vervuild zijn. Ofwel, zoals door anderen ook al gesugereerd, alles controleren en schoonmaken. En maak de massa even los zodat de computer weer reset.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di aug 15, 2006 19:58

Te veel olie lijkt me sterk. Want bij een boxermotor moet je er 4 liter ingooien als je olie+filter ververst. Dus als jij met een helemaal leeg blok er 3,5 ingooid, dan kan er dus niet te veel in zitten. Zitten alle vacuumslangetjes goed vast op het inlaatspruitstuk???

Als je een backfire hebt, dan zal die denk ik ergens valse lucht aanzuigen. Weet je zeker dan je carterontluchting niet verstopt zit. Wordt er niet ergens een slang afgeklemd?? Wat je zou kunnen doen is de carterontluchting los te maken en dan vanaf de vuldp de slang in een frisdrank fles stoppen. Even een paar gaten aan de bovenkant maken en dan valt de olie vanzelfs in de fles en de druk kan eraf.

Dit heb ik bij mijn 33 1.7 gedaan, omdat de carterontluchting voor het gassysteem bij het luchtfilter zat bevestigd echter dit resulteerde binnen no time in een zwart luchtfilter. Daarna heb ik heb op de inlaat slang voor de gasklep aangesloten, alleen dat werd me afgeraden omdat ik op LPG rijdt. Bovendien zat de slang ook geklemd, waardoor er dus druk langs de peilstok omhoog werd geblazen, dat gaf nogal rookwolken. Nu in de fles gaat het wel goed. Niet geheel origineel, maar dan heb ik dat zaakje niet in m'n inlaat zitten. Alleen niet vergeten op de fles eens te legen :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

flash

wo aug 16, 2006 14:30

Hey,

Ik lees vaak dat het Gasklephuis gereinigd wordt/ moet worden. waar zit dat apparaat eigenlijk en hoe gaat dat in zijn werk. Kan hem niet vinden in de vraagbaak. Kan hem altijd ff checken of het bij nodig is. Reinigen gaat denk ik met remmenreiniger?

Alvast bedankt,

Ciao

Terug naar “Algemene Technische vragen”