Na 3 weken non-stop gesleuteld te hebben is het me toch gelukt! Net voor de vakantie was de 33 gekeurd en wel klaar voor vertrek. Ik heb er een kleine 4000 km vrolijk en (bijna) probleemloos mee door Italie en Kroatie mogen rijden. Helaas zijn er onderweg wel weer een aantal dingetjes opgevallen die mij niet helemaal gerust stemmen:
Geschiedenis:
Zoals ik al zei was de auto echt NET (een dag of 2) voor de vakantie af. Ze heeft 7 maanden in de schuur mogen slapen

Hieronder even een lijstje met de meest relevante dingen die ik gedaan heb:
Cilinderkoppen eraf -->
-Nieuwe nokkenaskeerringen
-Nieuwe klepseals
-1x Nokkenas vervangen (tweedehands)
-8x Nieuwe klepstoter
-Beide cilinderkoppen gevlakt
-Nieuwe koppakingen
-Nieuwe klepdekselpakkingen
-2x Nieuwe distributieriem
-2x Nieuwe spanrol
-Kleppen / klepzittingen NIET opnieuw geslepen. De motor had 155.000km gelopen en alles zag er nog netjes uit. Opnieuw inslijpen werd erg prijzig, bovendien was dit ook niet gebeurd als de motor 200.000 gelopen had zonder iets te demonteren. Het revisibedrijf heeft geloof ik wel iets van een fijn schuurpapiertje langs de zittingen gehaald. Hier ben ik zelf niet bij geweest...
Diversen (Motorisch) -->
-Gasklephuis gedemonteerd en compleet gereinigd
-Stationairregelunit schoon gemaakt + rubber vernieuwd
-Gasklep-potentiometer verwijderd en getest (=oke)
-Alle inlaat + uitlaatpakkingen vervangen
-Injectierail vervangen
-Alle injectorrubbers vervangen
-Olie + oliefilter vervangen (Castrol Magnetic 10W40, half syntheet)
-Nieuwe bougies (Golden Lodge 25HL)
-Nieuwe bougiekabels (siliconen)
Probleemstelling:
Toen de auto weer in elkaar zat verliep de eerste start eigenlijk gewoon goed. Hij sloeg direct aan en rookte amper. Na een stukje gereden te hebben liep de motor netjes en bijna zuiver stationair (het blijft natuurlijk een boxer

-De motor gooit erg veel olie via de caterontluchting terug de inlaat in.
-Met het dubbelclutchen kreeg ik bij tussengas gedurende de vakantie zo'n 4x behoorlijk backfire in de inlaat.
-Motor slaat bij starten direct aan, maar begint steeds vaker slecht stationair te lopen. (zowel warm als koud)
Met het vervangen van de olie en oliefilter is er ~3.5L olie in gegaan. Op de pijlstok was het erg moeilijk aflezen omdat de olie nog zo nieuw was, ik had zelf de indruk dat ie net iets boven max stond, maargoed. Onderaan het gasklephuis zit een klein slangetje die terug loopt naar de vulopening. Dat slangetje zit vast zonder slangenklem en begon olie te lekken op mijn blok, niet echt grappig want mijn blok was net helemaal netjes gereinigd

Na zo'n 1500KM kreeg ik ineens een backfire in de inlaat. Ik heb zelf een pijp met powerfilter gemonteerd en gelukkig bleef dat wel netjes zitten.
Vraag:
Waardoor zouden deze problemen kunnen zijn ontstaan? Zou het te maken kunnen hebben met een kapotte sensor, iets met het gasklephuis, of iets met de kleppen? De motor trekt goed op, wil nog gemakkelijk naar de 180 trekken en blijft bij 140km/h gewoon netjes 70/80 graden... Omdat alle pakkingen vervangen zijn lijkt een lek me ook sterk.