Gerrit Mobach
Member
Member

Tips gevraagd vervanging koppeling 155 2,0 TS 1e serie

zo jul 09, 2006 14:48

Wie kan mij wat tips geven voor het volgende.
Ik geef mijn 155 weg aan de buurjongen, heeft net z´n rijbewijs gehaald en dan begint ie tenminste meteen met het goede merk. Maar ik wil dat ie technisch in orde is hetgeen betekent dat de koppeling en de termostaat vervangen moet worden. Het is een 92-er 155 2.0 T spark nog met de 75 motor, verlaagd met fijne Toyo´s eronder en ligt als een dijk op de weg. Hij heeft bijna 3 ton gelopen, loopt nog steeds perfect en gebruikt amper olie. Ik heb nog nooit een koppeling bij een voorwielaandrijver vervangen, wel bij de 105 en 116 serie. Is het lastiger of moelijker bij een 155?
Waar moet ik zoal op letten en heb ik speciaal gereedschap nodig voor deze klus?

Wacht in spanning af. #-o

Remco S
Guru
Guru

RE: Tips gevraagd vervanging koppeling 155 2,0 TS 1e serie

zo jul 09, 2006 17:24

je hebt zowie zo een brug nodig (2 kolomer heeft de voorkeur) Accubak weh halen en evt luchtfilter. hulpkoppelingscilinder losmaken en de schakelstangen, achteruitrijsensor en kilometerteller. Wielen er af, bak aftappen, fusee's los, aandrijfassen losgooien. Binnenspatscherm aan de linkerzijde verwijderen achterste motorsteun verwijderen (en nu komt de tip) er zitten 1 of 2 tapeinden bij de steun die in de motor/bak bevestigd zitten, verwijder deze beide (indien het er 2 zijn) dat scheeld een hoop gekloo* Verwijder nu de startmotor 3 bouten, grote kans dat hier een bout alleen van boven te bereiken is. De rest van de bouten waarmee de bak aan de motor vastzit ook verwijderen en leg deze bouten op volgorde, dit is veel gemakkelijker met monteren. Vergeet geen steun onder de motor te zetten, anders komt die naar beneden. Maak als laatste de voorste motorsteun los (aan de bak) Nu een beetje klooien en de bak glijd eraf.

Het kan zijn dat ik het een en ander ben vergeten te typen maar ik doe dit nu even uit mijn hoofd.

Succes!!

ps je komt hier beter bij de bouten dan bv van een super/spider/berlina

Gerrit Mobach
Member
Member

wo jul 12, 2006 19:16

Remco bedankt, we gaan het nu proberen.

Andretti Molletti

wo jul 12, 2006 19:25

Ik meen mij te herinneren dat je niet wegkomt met de bak.. je veerpoot zit vreselijk in de weg!!
Dat was dan wel bij een 155 16V... maar toch!
Daarnaast heb je denk ik een motordraagbalk nodig?
Spannendste is het druklager in de vork en dan de bak erop... en zorgen dat je vork (gaffel) niet losspringt...
Daarnaast kom je vast een slechte hulpkoppelingscilinder tegen ;), bekend probleem...

Heel veel succes, maar in vergelijk met een 105 is het 3 keer zoveel werk en 2 keer zo moeilijk .. gok ik zo :?

Gerrit Mobach
Member
Member

wo jul 12, 2006 22:59

Ja, ik weet het nu zeker, doe mij maar een achterwiel aandrijver. [-o<

patje1100
Guru
Guru

wo jul 12, 2006 23:10

meteen maar een volgende tip eroverheen.

Die hulpkoppelingcylinder zit met 2 boutjes vast. Tegelijkertijd houden die 2 boutjes een plaatje vast wat je leidingwerk op zijn plek houdt. Om dat achteraf weer te monteren is een zeer sfeerverlagend klusje. Vervang die 2 bouten door 2 tapeinden. Dan zet je het handeltje vast met 2 moeren.

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo jul 12, 2006 23:14

Ehhh.... hoelang gaat zo'n koppeling gemiddeld genomen mee? 8-[
(bij huis-tuin-en-keuken gebruik)

sorry voor de OT! Ik snap wel dat zoiets afhankelijk is van vanalles, maar toch...
It's not easy, being green (kermit)

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Tips gevraagd vervanging koppeling 155 2,0 TS 1e ser

vr jul 14, 2006 19:32

de mijne al meer 180.000 km :lol:
Voor zover ik weet (tenzij die voor 175.000km al een keer vervangen is) die van mij al 220.00km.

Mijn les auto had (toen, is al ruim 3jr geleden) 3 ton gelopen met z'n orginele koppeling.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Tips gevraagd vervanging koppeling 155 2,0 TS 1e ser

vr jul 14, 2006 19:47

Ehhh.... hoelang gaat zo'n koppeling gemiddeld genomen mee? 8-[
(bij huis-tuin-en-keuken gebruik)

sorry voor de OT! Ik snap wel dat zoiets afhankelijk is van vanalles, maar toch...
hangt volledig af van jou dagelijkse rijomgeving ; als jij alleen maar snelwegkilometers maakt krijgt je koppelingssysteem minder op zijn donder..

Gerrit Mobach
Member
Member

do sep 07, 2006 22:43

Beetje laat om nog wat van me te laten horen, maar ik heb wel een goed excuus!

Dank aan de tipgevers, is goed van pas gekomen. Hier een verslagje.

Met frisse tegenzin :x eraan begonnen. Het koste me ca. 4 u. om de bak eraf te krijgen, maar verder zonder problemen. Zonder priesas de nieuwe koppelingsplaats gecentreerd en de drukgroep vervangen en de bak weer erop gedaan, ging meteen goed :P . De boel afgemonteerd en het bleek te werken. Maar...... De km-teller deed het niet meer :?: . Auto weer naar binnen ,kijken en kijken, bakolie onder de auto! De gever voor de km-teller bungelde onder de auto en het kunststof tandwiel helemaal door de bak heen stuk gemaald. Echter niet fijn genoeg want de volgende dag deed alleen de 3e en 5e versnelling het nog maar en werden blijkbaar een paar schakelstangen in de bak geblokkeerd. :evil: :evil: Ding weer binnen gezet en de volgende zaterdag opnieuw de bak eraf. Ging nu ook een stuk sneller. Bak helemaal uit elkaar, met de hulp van derden uiteindelijk gelukt en alle fijngemalen kunststof deeltjes eruit gehaald. Maar toen de bak weer in elkaar..... Een keer of tich in en uit elkaar voordat alles goed precies zo zat dat het geheel goed in elkaar viel. Moet toch op een speciale manier/volgorde. Ik heb trouwens gehoord dat deze bakken nooit stuk gaan, maakt Fiat toch goed spul blijkbaar. Nieuw kunststof tandwieltje gemonteerd en voorzichtig de km-gever erop gezet. Het ding loopt inmiddels weer een paar weken goed. :jumping:
Ik heb km-teller demonteren iets te letterlijk genomen en had de km-gever op de bak moeten laten zitten en alleen de kabel los moeten maken.

Volgende x toch maar wegbrengen en gewoon een 105 doen, is toch leuker. We hebben er in ieder geval wel trotse een nieuwe Alfist bij. :driving:

alfaromeo155

do sep 07, 2006 22:54

kijk en dan is het allemaal toch voor een goed doel geweest :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”