Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

schroeffilter vs. hangend filter

di feb 15, 2005 13:11

Wat is het verschil tussen een NORD met "schroeffilter" en een NORD met "hangend filter".
En kunnen de blokken onderling worden uitegwisseld?

Groet,

Joris
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: schroeffilter vs. hangend filter

di feb 15, 2005 14:39

Tja, verschil is zoals het omschreven word:

Hangende filter (oudste type), hangt ongeveer in het midden van het onderblok langs de rechterkant, werd later vervangen door een onderblok waarop een schroeffilter onderaan rechts vanvoor werd gebruikt.

Volgens mij simpeler voor de productie (de "kan" waarin de oliefilter zit en het deksel moesten niet meer gemaakt worden de AR), en handiger voor de na-service....Oud hangend type sloeg ook nog al eens makkelijk tegen de motorsteun die er vlak naast zit, wat het aluminium niet echt ten goede kwam...

1750 en 2000 zijn volgens mij nooit met hangend filter geleverd...


Volgens mij kunnen de blokken onderling uitgewisseld worden, maar ik geloof dar er een speciale reden is waarom blokken met hangend filter gezochter zijn dan die met schroeffilter...
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: schroeffilter vs. hangend filter

di feb 15, 2005 14:46

En ik al die tijd maar denken dat het om luchtfilters ging.
Maar het betreft hier het olie-filter!?
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

kroehlur

RE: schroeffilter vs. hangend filter

di feb 15, 2005 15:30

Olie filter idd, en er waren volgens mij ook 1750 motoren met hangend filter.

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: schroeffilter vs. hangend filter

di feb 15, 2005 16:19

ja hoor, ik heb een 1750 met hangend filter. Hoop geknooi bij het vernieuwen van het filter!
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: schroeffilter vs. hangend filter

di feb 15, 2005 16:25

AHA...

voilà, 1750 dus ook met hangende oliefilter...geklooi valt toch wel mee...rubberen ringetje dat tussen filterkan en dop moet goed insmeren met olie voor montage...Dat hij moeilijker bereikbaar is neem ik er maar bij....

Geklooi is toch even erg als bij schroeffilter? of kan je daar makkelijker bij als de wagen op de brug staat?
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5634
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: schroeffilter vs. hangend filter

di feb 15, 2005 17:05

de reden dat met hangend filter gezocht is heeft denk ik te maken met het historisch perspectief, en originaliteit. En er zullen inmiddels veel minder van deze blokken overzijn...

(te bedenken dat ik 17 jaar geleden een 1750 blok met hangend filter heb weggegooid...) :roll:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: RE: schroeffilter vs. hangend filter

di feb 15, 2005 22:16

de reden dat met hangend filter gezocht is heeft denk ik te maken met het historisch perspectief, en originaliteit. En er zullen inmiddels veel minder van deze blokken overzijn...

(te bedenken dat ik 17 jaar geleden een 1750 blok met hangend filter heb weggegooid...) :roll:
Wordt wel eens speciaal naar gezocht om met historische rallyes mee te mogen doen.
Oo==v==oO

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: schroeffilter vs. hangend filter

wo feb 16, 2005 17:08

@Floor: IDD, dat zal de hoofdreden zijn, ik kan me moeilijk voorstellen dat deze oudere blokken nog andere voordelen zouden hebben tegenover de modernere versies...

En uiteraard de reden die Vv aanhaalt...het historisch perspectief...

Zijn deze blokken dan zowieso meer waard dan hun "schroeffilter" tegenhangers?
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
Carabinieri
Full Member
Full Member
Berichten: 475
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:45

RE: schroeffilter vs. hangend filter

wo feb 16, 2005 20:51

Hallo,

Zelf ooit eens gervaagd bij Mugello wat het verschil tussen beide is. Ik kreeg het volgende antwoord dat de motor met het hangende filter van een iets andere legering (samenstelling) is gemaakt en daardoor iets sterker en dus gewilder. Dat is het antwoord wat ik kreeg en ik heb mij verder daar niet meer in verdiept. Dus als het goed is dat het verschil.

Groeten.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: schroeffilter vs. hangend filter

do mei 03, 2007 16:05

wat is de beste methode om het oliefilter te vervangen bij een hangend filter?
156

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: schroeffilter vs. hangend filter

do mei 03, 2007 16:15

wat is de beste methode om het oliefilter te vervangen bij een hangend filter?
Wegbrengen naar kwikfit? :oops:
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: schroeffilter vs. hangend filter

do mei 03, 2007 16:26

:lol:

ik heb zojuist mijn carterplug kapot gedraaid :evil: :oops:

gelukkig kon ik het restant er nog uitdraaien, de plug was gewoon overgebroken...

hoe vast moet die plug eigenlijk? en vaste draaien als alles is afgekoeld?
156

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: schroeffilter vs. hangend filter

do mei 03, 2007 16:40

:lol:

ik heb zojuist mijn carterplug kapot gedraaid :evil: :oops:

gelukkig kon ik het restant er nog uitdraaien, de plug was gewoon overgebroken...

hoe vast moet die plug eigenlijk? en vaste draaien als alles is afgekoeld?
Hoeft niet echt heel vast... Wel verse koper of alu ring toepassen!!!! Uit mijn hoofd iets van 30 Nm.... En in koude toestand...
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: schroeffilter vs. hangend filter

do mei 03, 2007 17:05

:lol:

ik heb zojuist mijn carterplug kapot gedraaid :evil: :oops:

gelukkig kon ik het restant er nog uitdraaien, de plug was gewoon overgebroken...

hoe vast moet die plug eigenlijk? en vaste draaien als alles is afgekoeld?
Hoeft niet echt heel vast... Wel verse koper of alu ring toepassen!!!! Uit mijn hoofd iets van 30 Nm.... En in koude toestand...
:thumbs: ik las op he forum 70 tot 80....hij lekte wat olie, geen nieuwe ring, ik ben toch een kl**tz*k :x

in bijna koude toestand..nu nog zo'n ding versieren, heb zaterdag de auto nodig....
156

Terug naar “Algemene Technische vragen”