Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

156 v6 ombouw naar 3L

vr jun 02, 2006 23:41

Is n' 3L 166 blok plug aan play in n' 156 v6 (Draadboom +bak) :?:
En het MM van de 166 op de 156 connector :?:

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8062
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 156 v6 ombouw naar 3L

vr jun 02, 2006 23:53

Is n' 3L 166 blok plug aan play in n' 156 v6 (Draadboom +bak) :?:
En het MM van de 166 op de 156 connector :?:
Heb ik me ook al eens afgevraagd (stiekum :oops: voor later als de trans-axles op zijn hiero... :wink: )
Mag ik daar de volgende vraag nog bij stellen; zit er verschil in 4-en 6 cilinder koetsen bij de 156, vwb ruimte voor motor inbouw (zoals bij de 155 wel het geval is)
Ben benieuwd naar de antwoorden..
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: 156 v6 ombouw naar 3L

za jun 03, 2006 00:44

Is n' 3L 166 blok plug aan play in n' 156 v6 (Draadboom +bak) :?:
En het MM van de 166 op de 156 connector :?:
Heb ik me ook al eens afgevraagd (stiekum :oops: voor later als de trans-axles op zijn hiero... :wink: )
Mag ik daar de volgende vraag nog bij stellen; zit er verschil in 4-en 6 cilinder koetsen bij de 156, vwb ruimte voor motor inbouw (zoals bij de 155 wel het geval is)
Ben benieuwd naar de antwoorden..
Grtz, fRank
Ha ha ik dacht hetzelfde :oops:
Ik heb n' 156 v6 op t' oog met veel km's en n' 3L erin met een 2.5 bak lijkt me een 8) combinatie en wat meer koppel onderin.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 156 v6 ombouw naar 3L

za jun 03, 2006 09:02

166 3.0 is bijna plug & play in een 156, in ieder geval de bovenste motorsteun overzetten (moet distributie er wel af) en achterste motorsteun met oliefilterhuis, maar als je een 156 V6 hebt is het gewoon een kwestie van overschroeven, motor kan ook op 2.5 computer lopen, maar beter bij squadra 3.0 software laten programeren. Is een goede combinatie 3.0 met 2,5 bak, wel wat kort voor veel snelweg gebruik.
Volgens mij is elke 155 body geschikt voor zowel 4 als 6 cilinders, 166 3.0 in 155 is ook geen probleem :D

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: RE: 156 v6 ombouw naar 3L

za jun 03, 2006 10:09

166 3.0 is bijna plug & play in een 156, in ieder geval de bovenste motorsteun overzetten (moet distributie er wel af) en achterste motorsteun met oliefilterhuis, maar als je een 156 V6 hebt is het gewoon een kwestie van overschroeven, motor kan ook op 2.5 computer lopen, maar beter bij squadra 3.0 software laten programeren. Is een goede combinatie 3.0 met 2,5 bak, wel wat kort voor veel snelweg gebruik.
Volgens mij is elke 155 body geschikt voor zowel 4 als 6 cilinders, 166 3.0 in 155 is ook geen probleem :D
:thumbs:

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: 156 v6 ombouw naar 3L

za jun 03, 2006 12:43

vergeet niet dat je officieel wel weer langs de RDW moet voor een keuring.
Je moet dan dus ook zorgen dat je remmen e.d. aangepast zijn.
Ik weet niet of er voor een 156 een typegoedkeuring is met een 3.0 . zo niet, dan kan dat wel eens een lang verhaal worden.
Laat je hem niet keuren, dan is er de kans dat hij bij de APK afgekeurd wordt.

Niet het leukste antwoord, maar wel goed om te weten.
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: 156 v6 ombouw naar 3L

za jun 03, 2006 13:39

Dan is er ook een kans dat hij goedgekeurd wordt..... Grote kans lijkt me. Adresjes genoeg. :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 156 v6 ombouw naar 3L

za jun 03, 2006 16:36

Apk is totaal geen probleem, kan de steeekproefcontroleur niks schelen of het een 2.5 of 3,5 is als het aantal cilinders maar klopt en zelfs dat is binnenkort geen keuringseis meer.

Gebruikersavatar
DENNIS
Guru
Guru
Berichten: 1621
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 02:05

RE: 156 v6 ombouw naar 3L

za jun 03, 2006 17:29

Ik denk dat wilco een beetje in de war is met de ombouw van een 4 naar 6 cilinder :roll:
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark



EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 155V6 - 156JTD - 159JTDm

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: 156 v6 ombouw naar 3L

za jun 03, 2006 23:26

volgens mij als je een ander blok inbouwd met een groter vermogen ben je dat verplicht, maar ik weet het niet zeker.
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

Re: RE: 156 v6 ombouw naar 3L

za jun 03, 2006 23:27

[quote="LENZ"]Apk is totaal geen probleem, kan de steeekproefcontroleur niks schelen of het een 2.5 of 3,5 is als het aantal cilinders maar klopt en zelfs dat is binnenkort geen keuringseis meer.[/quote


betekent dat, dat ik straks m'n TS waar een 3.0 24v in komt niet meer hoef laten te keuren ???
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: 156 v6 ombouw naar 3L

za jun 03, 2006 23:54

volgens mij als je een ander blok inbouwd met een groter vermogen ben je dat verplicht, maar ik weet het niet zeker.
Meer vermogen moet pas herkeurd worden bij +40% vermogenswinst.
Is een goede combinatie 3.0 met 2,5 bak, wel wat kort voor veel snelweg gebruik.
Leg me dat maar eens uit de 2.5 heeft al geen echt korte bak waarmee je gemakkelijk 200+ mee kan scheuren, en die 3.0 l draait dan volgens mij met 2.5 bak bij dezelfde snelheid evenveel toeren dan de 2.5l.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8062
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 156 v6 ombouw naar 3L

za jun 03, 2006 23:59

166 3.0 is bijna plug & play in een 156, in ieder geval de bovenste motorsteun overzetten (moet distributie er wel af) en achterste motorsteun met oliefilterhuis, maar als je een 156 V6 hebt is het gewoon een kwestie van overschroeven, motor kan ook op 2.5 computer lopen, maar beter bij squadra 3.0 software laten programeren. Is een goede combinatie 3.0 met 2,5 bak, wel wat kort voor veel snelweg gebruik.
Volgens mij is elke 155 body geschikt voor zowel 4 als 6 cilinders, 166 3.0 in 155 is ook geen probleem :D
Kijk mooi om te lezen LENZ!
Maarreh mij is altijd verteld dat de 155 4-cilinder koets geen v6 kan bergen ivm ruimte tussen de voorpoten?(terwijl ik dit typ vraag ik me af wrom niet; v6 is in principe korter dan een 4 cil lijn blok... :? :? )Weet zelf niks van deze types da's wel duidelijk denk ik.. :oops: )
Maar de hamvraag ;past een 3.0 van een 166 in een 2.5 koets van een 156 kan met een volmondig JA worden beantwoord>top!
Dit opent mogelijkheden voor de toekomst...
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 156 v6 ombouw naar 3L

zo jun 04, 2006 08:50

Met korte bak bedoel ik een laag snelheidsbereik per versnelling.
Omdat de 2,5 24V weinig koppel heeft wordt er gekoxen voor een korte bak, motor kan meer toeren maken dus het uiteindelijke snelheids bereik per versnellings is dan bv net geen 60 in 1. Een 24V met een 12V bak is teleusrstellend, heeft echt de 6 bak nodig of zoals ik in mijn 75 wil een hele korte (1.6) 5 bak.
3.0 24V heeft een berg meer koppel en is daardoor erg rap met een 2,5 bak maar wel wat zenuwachtiger.
Mijn 155 3.0 24V maakt bij 120 in 6 meer toeren dan eerst met de 2.5 12V in vijf.
Wilco, de versnellingsbak bepaalt het snelheids bereik en niet de motor (er van uitgaande dat beide een gelijk max toerental hebben)
Ze zijn er mee bezig om het aantal cilinders als keuringseis te laten vervallen, net alsde duplicaat code , bv 1 op kenteken maar niet op platen is geen afkeurpunt.
Politie bekeurt er wel voor, en aantal cilinders moet nog steeds kloppen voor de wet, wordt dan alleen geen apk eis meer.
Persoonlijk vind ik de combinatie 155 WB met 3.0 24V leuker dan een 156 3.0, 155 V6 Wb zie je niet zoveel.
Opvolger zou overigens wel een 156 Sportwagon 3.0 mogen worden, even wachten tot die prijzen ook wat zakken

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: 156 v6 ombouw naar 3L

zo jun 04, 2006 09:56

volgens mij als je een ander blok inbouwd met een groter vermogen ben je dat verplicht, maar ik weet het niet zeker.
Meer vermogen moet pas herkeurd worden bij +40% vermogenswinst.

[

dat klopt niet, bij verandering van motor (ook van 1.6 naar 1.8) moet je in principe een herkeuring laten uitvoeren. Dat het in de praktijk niet gebeurd is een ander verhaal en ik weet dat ook het rdw niet moeilijk doet. (ik ging zelf van 1.8ie std. naar 2.0 getuned en dat vond het rdw wel prima!)

Dus redelijk praktisch gezien kun je zeggen: mits het aantal cilinders gelijk blijven is een grotere motorinhoud, apk technisch, geen probleem. Van 4 naar 6 cilinders is altijd herkeur daar ontkom je niet aan...

Ik zou voor mijn eigen veiligheid wel naar remwerking etc. kijken......maar dat moge duidelijk zijn... :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Algemene Technische vragen”