kroehlur

75 1.8IE motor in een Bertone - wat moet anders?

ma feb 07, 2005 11:52

Ik heb een motor van een 75 1.8IE gekregen (dankjewel 75recaro) en nu moet hij omgebouwd worden om in mijn Bertje terecht te komen. Wat moet er nu allemaal gebeuren?

Dit weet ik:

carterpan
oliepomp
inlaat nokkenas vervangen door eentje zonder verstelling(?)
priseas lager in krukas (mits niet al aanwezig)
vliegwiel
inlaatspruitstukken tbv carbs
verdeler (evt electronisch - weet ik nog niet)
poelie

Wie weet er nog meer dingen? Ik weet bv nog niet of het deksel aan de voorkant van het blok die de distributieketingen afdekt (hoe heet dat ding?) anders is. De oliepeilstok zit verder ook aan de uitlaatkant bij deze blok. Is dat een probleem?

Suggesties en ideen zijn erg welkom.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: 75 1.8IE motor in een Bertone - wat moet anders?

ma feb 07, 2005 14:58

Kun je er niet simpel een 1800 Nord kop op zetten, ben je toch van alles af......of denk ik te simpel................ :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

kroehlur

ma feb 07, 2005 16:36

De kop op zich is toch niet anders ofwel?

Voor de rest is het kleine aanpassingen en/of onderdelen op zijn kop tikken of omzetten van mijn andere motor.

Of denk ik te simpel :?:

patje1100
Guru
Guru

ma feb 07, 2005 16:40

Je gasklep bediening.

Als je dan toch zoiets gaat bouwen kun je dan niet net zo goed een TS blok er in zetten ? Ik net zoveel werk maar veel meer power.

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

ma feb 07, 2005 16:59

Wat is inderdaad de reden? Behalve dat dit blok misschien goedkoop was?
Dirk - Giulia2000TS

kroehlur

ma feb 07, 2005 17:07

Ten eerste was de motor gratis. 8)

Ten tweede is het volgens mij gewoon een nord blok met een andere carterpan en een injectie in plaats van carbs. Voor de rest is het gewoon hetzelfde.

Ik kan dus deze lekker op mijn gemak reviseren en tegen de tijd (als ik tijd heb) onderdelen overzetten van mijn oude motor of andere onderdelen bijmekaar slepen en - hup - inlepelen.

Er komt dus wel carbs en alles op (dus gasklep bediening blijft als het is). Verder heeft de motor vlgs mij niet zo gek veel kilometers op zitten dus de krukas ziet er gewoon nieuw uit. Tis dus gewoon een kwestie van mijjn oude motor met mankementen reviseren of deze vervrissen en wegrijden. Lijkt mij niet zo moeijelijk, toch?

TS zou idd meer power geven, maar ook veel meer werk, geld en verbouwing kosten. YMMV. :D

patje1100
Guru
Guru

ma feb 07, 2005 17:31

Goed.

Waar je dan ook tegenaan gaat lopen is je toerenteller aansturing. Of uitlaatspruitstuk zo 1-2-3 past weet ik niet en wat voor carbs wil je dan op dat 1800 blok gaan zetten ?

patje1100
Guru
Guru

ma feb 07, 2005 17:33

Welke motor zit er nu eigenlijk in je Bertje ?

kroehlur

ma feb 07, 2005 17:40

Oh ja! Toerenteller, natuurlijk. Dus wel een distributiedeksel van een cabs motor zoeken, toch?

Wat nu in mijn GT 1600 Jr. ligt is ook een bastard 1800 uit een Alfetta maar de Weber's waren gewoon zonder aanpassingen overgezet van de 1600. Ik heb nu andere sproeier's in zitten maar het is niet optimaal omdat de venturi's gewoon te klein zijn. Ik heb dus een setje Dello's liggen die erop komen.

Ik ga de uitlaatspruitstukken herbruiken dus dat moet ook passen.

patje1100
Guru
Guru

ma feb 07, 2005 17:56

Volgens mij kun je ook het distributiedeksel van je oude alfetta blok overzetten. Wat je nodig hebt voor je toerenteller aansturing is dat midden tandwiel waar je onderste en bovenste ketting samenkomen. Op je oude alfetta blok zal een klein asje door je waterpomp heen steken welke je toerenteller aanstuurt. Je carter / poelie en distributiedeksel moeten er daarvoor zowiezo af.

Als je dat middelste tandwiel overzet let er dan goed op of al je tandwielen dan nog "in lijn "staan. Ik heb bij een moderner Alfettablok ( dus met een electronische toerentelleraansturing) mijn 1300 middentandwiel gebruikt maar moest wel een stukje laten afdraaien van het asje waarin ie in het blok gelagerd zat.

gtv 105.21
Full Member
Full Member

ma feb 07, 2005 20:25

distributie deksel is uit tewisselen maar dan moet der nieuwe lagers in en die moeten met een speciaal werkplaats gereedschap opnieuw op de juiste afstand/ hoogte ingeslepen worden omdat je anders kans hebt dat het tandwiel schuin in het blok komt te staan en dan heb je een heel nieuw probleem. :x

maar je hoeft je deksel niet te wisselen je kunt het distributie tandwiel gewoon uitwiselen :P

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Baakman

wo feb 09, 2005 18:56

hoi,

veel van de informatie kun je vinden in de 105 conversion manual. Het gaat hier wel het inbouwen van een twinspark, maar veel is het zelfde

http://www.alfacentro.com/features/twinspark/index.html

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 09, 2005 19:13

Hoe zit het met het uitlaatspruitstuk??? Volgens mij ben je verplicht om een 4-1 bij Mugello te halen toch????? (Duur!!)

Hoe zit het me de boring voor je prise-as van je bak????

Toch maar een TS blok ombouwen?? Heb je dezelfde kosten volgens mij. Een Ts blok van de sloop kun je voor ca 200-250 Euro krijgen, kun je em vooraf ook nog horen lopen.....en je weet voldoende van een ev km-stand... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 09, 2005 21:11

Als er nu carb's van een 1.6 Alfetta opzitten, check dan ook maar het inlaatspruitstuk! :idea:
Dat van een 1.6 heeft bij de aansl. op de kop smallere kanalen dan een 1.8/ 2.0 spruitstuk!!!!!!!! :( Dit is alleen te voelen, uiterlijk zijn ze hetzelfde. :roll: :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

kroehlur

do feb 10, 2005 10:17

Uitlaatspruitstuk moet volgens mij gewoon overgezet kunnen worden. Ik zie zo 1-2-3 geen verschillen tussen de kop die op de zolder van mijn garage ligt en wat er onder mijn motorkap nu zit - maar ik kan mij vergissen. Die spruitstukken van Mugello zijn idd kostbaar maar zijn vlgs mij ook bedoeld voor TS motoren. Dat moet ik ff uitvogelen.

Prise-as boring is idd een "probleem" warvoor er oplossingen zijn. Ik kan of een gat laten boren (kan niet veel kosten - Juultje?) of de krukas van mijn huidige blok overzetten. Dat wordt dan ook weer een vraag van wat voor vliegwiel er op mijn "oude" blok zit. Als dat een 8 bout model is gaat de 'oude' krukas (na evt. revisie) in de nieuwe blok en als het een 6 bout wiel is gaat die op de 'nieuwe' krukas. Ik heb namelijk geen zin in op zoek te gaan naar een van die unobtanium vliegwielen die jullie allemaal zoeken. 8) Waren de Alfetta 1800 blokken allemaal met 6 of 8 gat vliegwielen uitgerust of is dat weer zo'n 'wat-er-toevallig-op-de-plank-lag' vraag.

@Alessandro: dat is een goede tip. Moet ik nagaan, want met mijn nieuwe (in mijn bezit) Dello's wil ik natuurlijk zo veel mogelijk daaruit halen.

@Allen: Ik begrijp de vragen "warom niet een TS als je toch bezig bent?" best goed maar als ik zie hoeveel werk, aanpassingen en dure onderdelen dat inhoudt boven op de aanschaf van een TS blokkie lijkt het mij niet zo een zware klus om dit van elkaar te krijgen. De blok heb ik voor niets gekregen en ik denk dat wat nu niet past kan ik of passend maken met weinig moeite of onderdelen van mijn huidige aangepaste Alfetta blok overzetten. Ik heb helaas niet zo gek veel budget voor mijn hobby - het kindje moet ook eten en warm zijn - dus vandaar. Ik vind ook dat de Nord motoren die ik te koop tegen ben gekomen op diverse sites vreselijk duur zijn geworden. Een oliebrandende, lekkende blok van onbekende herkomst en kilometrage die aan revisie toe was 10 jaren geleden kopen voor 5-600 pleuri lijkt mij niet echt zinvol.... :roll:

Terug naar “Algemene Technische vragen”