dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Oliepeilsensor of ARC stuk? Of computer resetten....???

di feb 14, 2006 22:32

Tja, het is niet gemakkelijk, groen te zijn...

De laatste tijd gaat bij mijn 155 (16V) het oliepeil-lampje op het dashboard (tussen tt en kmt) branden als ik de auto op contact zet. Vrij snel na het starten (seconde of 5) gaat het weer uit.
Het kwam ook weleens voor, dat het lampje met dezelfde functie op het ARC-paneeltje aanging en dat ging niet vanzelf weer uit, maar doofde pas na een herstart.

Sinds ik een nieuwe accu in de auto gezet heb, gaat het ARC-lampje altijd aan, en gaat (dus) ook niet uit. Lampje op het dashboard vertoont "normaal" gedrag (gaat branden en na een paar seconden weer uit). Overigens maakt het géén verschil of ik start of de auto alleen op contact zet, de lampjes reageren in beide gevallen het zelfde.

Wat is/kan de oorzaak zijn? Zelf denk ik achtereenvolgens: oliepeilsensor kaduuk :schrik: ... Ik heb begrepen dat die duur zijn maar heb geen idee hoé duur. Iemand een idee?
2e hersenspinsel: ARC kaduuk. Daar staan ze om bekend. Als dat het is ga ik denk ik voor de Edding-methode en vertrouw verder op de peilstok (doe ik sowieso al, erger me alleen aan dat ARC-lampje).
3e idee: door de accuwissel is ergens in de gewrochten van de computer iets ontregeld en het enige wat ik moet doen is de computer resetten. Dat doe je -dacht ik- door de + en de - pool van de accu te halen en deze 10 seconden tegen elkaar te houden? Klopt dat? Als dat het probleem oplost hoef ik alleen maar de instellingen van de radio opnieuw te doen :roll:
It's not easy, being green (kermit)

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Oliepeilsensor of ARC stuk? Of computer resetten....???

di feb 14, 2006 22:36

Leg de polen maar 60 sec eraf en dan 10 sec tegen elkaar, computer resetten en dan zien wat er gebeurt.
Succes Dick
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Oliepeilsensor of ARC stuk? Of computer resetten....

di feb 14, 2006 22:46

Leg de polen maar 60 sec eraf en dan 10 sec tegen elkaar, computer resetten en dan zien wat er gebeurt.
Succes Dick
Ik ga het doen :lol:

Morgen ofzo... ik dacht er tijdens het typen pas aan :wink:

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 15, 2006 22:12

Het werkt :banana:

Bedankt Kees!

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Oliepeilsensor of ARC stuk? Of computer resetten....

vr feb 17, 2006 09:50

Het werkt!
not...

Het euvel is weer terug.... iemand nog een idee????

Rob75
Guru
Guru

vr feb 17, 2006 10:33

Bij een 75 (en ik denk dat het pricipe hier bijna gelijk is) kun je de peilsensor voor testdoeleinden vervangen door een 100 Ohm weerstand. Je ARC krijgt dan door dat het peil goed is. Zo kun je in ieder geval uitsluiten of het de sensor is of de ARC.

Succes,

Rob

Andretti Molletti

vr feb 17, 2006 11:43

Zelf jaren in een 155 16V gereden en ik weet eerlijk gezegd niet pcies wat je bedoeld?
Heb je twee lampjes met dezelfde functie? Is de een niet oliedruk en de andere oliepeil?

iig je niveausensorstekker eens checken. Als beide lampjes echt dezelfde functie hebben en eentje werkt, dan is je sensor nog goed... Dan zou ik het in het ARC zoeken...
maar waarom 2 lampjes voor het oliepeil?? overkill? (Lees Edding ;) )

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 17, 2006 12:10

Inderdaad overkill: 2 lampjes -1 op het arc paneeltje én 1 op het dashboard tussen tt en km-teller. (staat op blz. 21 van de manual, wilde even zeker weten da'k geen poep kletste 8) )
En tja, werken ze? Ik weet zeker dat er genoeg olie in het blok zit (peil gewoon op max.) De lampjes doen het iig :wink: alleen die op het ARC blijft branden :-k en die op het dash gaat uit na een paar seconden.

Terug naar “Algemene Technische vragen”