thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Kunstof dorpellijsten (heel) verwijderen bij Sprint bj88

wo nov 30, 2005 14:53

Hallo,

Om mijn Sprint een goede antiroest behandeling te geven wil ik de kunstof dorpellijsten verwijderen. Hoe gaat dit zonder deze te beschadigen (en er ook weer goed op?).

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

reijnaje
Guru
Guru

RE: Kunstof dorpellijsten (heel) verwijderen bij Sprint bj88

wo nov 30, 2005 15:02

Ik was van plan dit met een föhn te proberen bij de mijne maar ben erg benieuwd naar verdere antwoorden.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo nov 30, 2005 18:01

Zitten die geplakt???!!???

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 30, 2005 18:25

Volgens mij zitten die bevestigd middels plastic dopjes/ klemmetjes/ schroefjes -hoe je het maar wilt noemen- met opstaande kruisjes. Als e nu een combinatietang met brede bek als basis neemt en daar haaks op/ in de beide bekken een sleufje slijpt/ zaagt, dan kun je met die tang het kruisje goed beetpakken. Een kwartslag linksomdraaien en trekken, dan komen ze heel eruit. volgens mij moet je dan ook nog enkele schroefjes in de wielasten loshalen. Vervolgens de dorpel naar achteren schuiven en voila, hij is eraf! :D

Zo werkt het althans bij de Sud. Met dieverstande dat je dus eerst de voor- en achterkant van de dorpel erafhaalt en dan de dorpel naar achter lostrekt. Bij de 33 bestaat een dorpel slechts uit twee delen en het voorste deel schuif je dus naar voren en het achterste............naar achter dus.

Ik ga er vanuit dat het bij de Sprint ook één van de twee versies is. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

reijnaje
Guru
Guru

wo nov 30, 2005 19:12

Hmm, bij mij zit er zo'n Zender set op die zit wel geplakt volgens mij, heb nog nooit goed gekeken hoe het orgineel zit.

Bij een 33 komen die dinger er makkelijk vanaf, ff aan de onderkant kijken hoe het vast zit dus. Als je ff een fotootje kan posten kan ik weer meedenken.

Ik zal tzt maar een eigen topic starten over hoe die Zender set eraf zou moeten komen....
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 30, 2005 19:29

Alessandro heeft gelijk. Maar door het hard worden willen ze nog wel eens breken. Let op want ik weet niet of ze nog leverbaar zijn. Volgens mij niet. Na het verwijderen van die dopjes duw je de lijst naar boven. Want daar worden ze vastgeklemd door 4kante klemmetjes.

reijnaje
Guru
Guru

wo nov 30, 2005 19:42

Als die dopjes hetzelfde zijn als van de 33 heb ik er nog wel voor je.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 30, 2005 21:04

de standaard dorpels
zitten vast met schroefjes en dopjes aan de onderkant
los maken en vervolgens omhoog schuiven
daar zitten ze op kunststof schuifblokjes.
de eindkapjes zitten geschroefd op de kopse kanten en een dopje aan de onderkant

demonteren ging bij mijn sprint betrekkelijk eenvoudig

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 30, 2005 21:12

Even een paar (helaas onscherpe) fototjes genomen:

Afbeelding

Afbeelding

De linkse dopjes zitten dus achter de dorpel en zijn volgens mij pas te zien als je de dorpel erafgeschoven hebt.
De middelste dopjes zijn dus degene die je los moet halen m.b.v. 'custum made' tang (zie achtergrond). :idea:
En de rechtse zijn vergelijkbaar met de middelste, echter zonder kruisje en lastiger (heel) te demonteren. Maar volgens mij e.v.t. nog wel nieuw te koop, wat dan weer niet voor die middelste dopjes geldt. :roll:
Of die linkse dopjes nog nieuw te verkrijgen zijn weet ik niet, maar da's niet zo'n probleem om die er heel uit te krijgen. :wink:

reijnaje
Guru
Guru

wo nov 30, 2005 21:29

Die linker en middelste zien er dus precies gelijk uit als die van de 33 type 3 en zijn (vorig jara dan toch) nog niet te bestellen, dta had ik toen gedaan en heb ze niet allemaal nodig gehad. Kun je meteen meenemen als je dat digitale klokje komt halen voor de Sprint. Ik heb ze er trouwens met een normale combinatietang uitgedraaid, geen enkele kapot gemaakt.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Maxtor
Guru
Guru

wo nov 30, 2005 21:38

Moet je de skirts naar boven schuiven? Bij mijn 33 moesten ze opzij geschoven worden, dus naar de neus van de auto toe. Eerst dopjes aan onderzijde losdraaien, en dan naar voren schuiven. Let wel op, als je dorpels al roestig zijn kan het nog wel eens een hels karwei worden om de skirts weer normaal te bevestigen. Aangezien je dan gewoon de dorpels (aan de binnenzijde) kapot draait vanwege het slechte metaal. Had ik althans... voordat ze gelast werd.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Kunstof dorpellijsten (heel) verwijderen bij Sprint

wo nov 30, 2005 21:44

Die linker en middelste zien er dus precies gelijk uit als die van de 33 type 3 en zijn (vorig jara dan toch) nog niet te bestellen,
nog niet te bestellen en toch heb jij er over?????
Ik heb ze er trouwens met een normale combinatietang uitgedraaid, geen enkele kapot gemaakt.
Dat vind ik knap =D> , mij lukte dat dus niet zo goed. :( dus na een paar dopjes gemolt te hebben, die sleuf in de tang gemaakt.
Nu nog eens iets verzinnen om dat nieuw type dopje (rechts) makkelijk/ überhaubt los te ktijgen. :roll:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 30, 2005 21:48

Moet je de skirts naar boven schuiven? Bij mijn 33 moesten ze opzij geschoven worden, dus naar de neus van de auto toe. Eerst dopjes aan onderzijde losdraaien, en dan naar voren schuiven. Let wel op, als je dorpels al roestig zijn kan het nog wel eens een hels karwei worden om de skirts weer normaal te bevestigen. Aangezien je dan gewoon de dorpels (aan de binnenzijde) kapot draait vanwege het slechte metaal. Had ik althans... voordat ze gelast werd.
Je hebt helemaal gelijk! Zo zit dat bij een 33 en een Sud, maar bij een sprint schijnbaar niet.

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 30, 2005 23:29

Nu nog eens iets verzinnen om dat nieuw type dopje (rechts) makkelijk/ überhaubt los te ktijgen. :roll:
Dat zijn die met een vierkant gat erin als ik het goed zie?
Daarvoor heb ik een M10 bout waarvan ik de onderste cm van de draad vierkant heb geslepen (als je begrijpt wat ik bedoel).
Zodanig dat deze strak in het dopje past. Hiermij zijn deze dopjes redelijk los te krijgen, maar het blijven idd lastige dopjes om er heel uit te krijgen.

Voor die dopjes met kruisje heb ik zelf een tooltje gemaakt, werkt perfect, maar die aangepaste combinatietang lijkt me ook een goeie.
Afbeelding
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

reijnaje
Guru
Guru

do dec 01, 2005 13:50

Die linker en middelste zien er dus precies gelijk uit als die van de 33 type 3 en zijn (vorig jara dan toch) nog niet te bestellen,
nog niet te bestellen en toch heb jij er over?????
Ik heb ze er trouwens met een normale combinatietang uitgedraaid, geen enkele kapot gemaakt.
Dat vind ik knap =D> , mij lukte dat dus niet zo goed. :( dus na een paar dopjes gemolt te hebben, die sleuf in de tang gemaakt.
Hmm, type foutje, moet natuurlijk zijn:

"Die linker en middelste zien er dus precies gelijk uit als die van de 33 type 3 en zijn (vorig jaar dan toch) nog gewoon te bestellen"

Als ik het goed zie zijn die derde knopjes gelijk aan de doppen waarmee de kofferbakbekleding van en 33 vastzit?Hhet was even zoeken toen ik die los moest maken maar heb uiteindelijk een schroevendraaier gevonden die er precies dwrs in past. Klein slagje draaien zodat ze wat los komen dan kun je precies met een platte tang erachter en ze eruit trekken... moet toegeven dat er wel een stuk of 3 gesneuveld zijn tijdens het proberen...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Algemene Technische vragen”