Hallo Remco,
Ik lees jouw topic nu pas.
Het is zo dat ik momenteel college geef op de hogeschool InHolland te Alkmaar in het vak "Biomassa vergassing".
Het dictaat heb ik zelf mogen samen stellen met veel hulp van ECN te Petten. Zover ik weet is InHolland de enige school die het vak Biomassa vergassing heeft.
Ik heb al gezien dat je veel nuttige tips hebt gekregen.
Vooral Infomil is belangrijk. Google op
"abees_-_versie_22c.xls" of een nieuwere versie.
Hierin staat de regelgeving juist en duidelijk vermeld (let op geldig tot 01-01-2015, daarna opnieuw downloaden).
Dit is een overzicht:
http://www.infomil.nl/onderwerpen/klima ... e-welke-0/" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar je op moet letten is of je vergunningsplichtig bent of niet.
Daarvoor moet je aan de volgende voorwaarden voldoen.
- Jouw stookinstallatie moet minder dan 15 Megawatt thermisch vermogen hebben. Dat ga je denk ik wel redden, vul maar eens 1 MW thermisch vermogen in. Dit is regime 1.
- Ingebruikname is dit jaar
- Bedrijfstijd is 500-5000 uur per jaar (daaronder zijn meestal een onderzoek centra zoals ECN Petten, daarboven is volcontinu bedrijf)
- Je mag alleen biomassa stoken. Nu heb je allerlei indelingen van biomassa, maar de indeling die voor jou van belang is, is de BOR indeling en die zegt dat je alleen A-hout mag stoken. Je mag ook hout pellets stoken, dat zijn hout pilletjes meestal gemaakt van schoon A-Hout, maar de regelgever heeft dat niet vast gelegd, dus ander soortig hout mag ook (maar raad ik je niet aan).
Let op Remco ik heb het niet over PALLETS. Zoals Matteomeubel al heeft beschreven, hout vervuild met spijkers en andere stoffen. Kun je het hout schoon krijgen, dan mag je het wel stoken.
- Ook afval zou je volgens de regelgeving mogen gebruiken om te stoken en ben je niet vergunningsplichtig. Zou ik je ook niet aanraden.
De biomassalijst van BOR (Besluit omgevingsrecht) kun je ook googelen.
Hier heb je wat:
http://www.infomil.nl/onderwerpen/klima ... -verstaan/" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit is de lijst:
http://www.infomil.nl/onderwerpen/klima ... ime-welke/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zogenaamde witte en gele lijsten mag je niet gebruiken.
A-hout: is biomassa volgens de definitie van biomassa.
A-hout is onbehandeld en ongeverfd hout. Wanneer er ook sprake is van afval moet er volgens het LAP een nuttige toepassing voor gevonden worden. Bij verbranden betekent dit dat de vrijkomende warmte nuttig gebruikt moet worden
Met andere woorden, schoon hout dat bij de houtzagerij als afval wordt gezien is perfect A-hout, zelfs zonde om te verstoken.
Kloofhout is ook A-hout. Alleen moet je zoals al is opgemerkt dit hout enkele jaren goed drogen. Nat hout is slecht voor het stookrendement en heeft een hoge uitstoot van schadelijke stoffen waaronder teer dat je uitlaat kanaal gaat verstoppen. Het drogen kun je versnellen door het in een droge warme ruimte op te slaan (maar niet verwarmen met jouw kachel, dan kan gevaarlijk zijn). Bij kloof hout is het belangrijk dat je de bladeren en dunne takken op de bodem laat liggen. Hierin bevinden zich de meeste mineralen zoals Kalium, Calsium en Magnesium dat de bomen met planten nodig hebben voor de groei. Haal je die weg dan krijg je bodemverarming.
Biomassa vergassen moet je niet aan beginnen en krijg je ook geen vergunning voor. De schone brandstoffen die hier bij ontstaan bevatten veel CO (een hele goede brandstof) en bij lekkage ontstaat een levensgevaarlijke situatie.
Zoek uit waaruit jouw pallets uit bestaan en of het onder de categorie A-hout zit. Ik heb eerlijk geschreven geen idee wat het hars uit de pallets doet. Ik kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat bij volledige verbranding onvoldoende hoge temperaturen ontstaan om dit te verbranden. Wel bij lage temperaturen en veel vocht in het hout.
Ik kan ook niet achterhalen wat de regelgever hier van vindt. Het enige is een website met houtverbrandingstips:
http://www.dehoutkachel.com/index.php?a ... oed_stoken" onclick="window.open(this.href);return false;
Als laatste opmerking. De overheid ziet verbranden/vergassen van hout als een duurzame en hernieuwbare bron van energie. 15 jaar geleden was het verboden in Amsterdam om een open haard en een houtkachel te installeren in nieuwbouw. Die regelgeving is verdwenen. In jouw gemeente kan nog wel zo'n regel bestaan.