william_akker
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo feb 20, 2005 17:48
Locatie: Breugel

Krukas 2l V6 turbo foto en of info

do aug 14, 2014 21:39

Goede avond!

Ik heb al even op het forum en Google gezocht maar helaas geen antwoord of foto kunnen vinden......

Heeft iemand een foto of een idee of de krukas van een V6 turbo de uitsparing heeft voor het lager om hem in een 75 te kunnen leggen?

Kan dit blok veilig meer turbodruk aan?

Alvast bedankt!

Groeten,
William

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7035
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Krukas 2l V6 turbo foto en of info

do aug 14, 2014 21:55

Hoe bedoel je dit precies? Een 75 blok heeft geen uitsparing in de krukas nodig aangezien de cardanas in het vliegwiel gecentreerd wordt.

Waarom moet je een blok hebben dat veel turbodruk aankan?zelfs met lage druk kun je al snel je aandrijflijn om zeep helpen.

2.0 v6 tb is wel een sterke motor,enkel de originele turbo is veel te klein en het managementsysteem is waardeloos.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

william_akker
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo feb 20, 2005 17:48
Locatie: Breugel

RE: Krukas 2l V6 turbo foto en of info

do aug 14, 2014 22:38

Bedankt voor je reactie!

De krukas van een ts en V6 hebben toch een gat erin zitten waarin het priselager van de cardanas valt? Ik heb laatst een V6 van een 164 omgebouwd voor een 75 en daar werd me ook verteld dat er een moest hebben waar het gat in de krukas zit.

Qua management en turbo had ik dit idd wel al gevonden, maar dat is geen probleem. Turbo wordt een andere uitzoeken/bouwen en management wordt programmeerbaar. Er zullen wel meer dingen omgebouwd moeten worden denk.

Idee is om deze motor in een 75 circuit auto te leggen. Kreeg echter zo niets gevonden dat mensen dit al gedaan hebben.

Groeten,

William

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Krukas 2l V6 turbo foto en of info

do aug 14, 2014 22:44

Gat in krukas is nodig als je zo'n blok in bv. een 105 zou leggen waar de priseas in de krukas steekt, net als Remcoevo al zei.

Volgens mij wordt het nog een heel karwei om de spruitstukken passend te krijgen.

william_akker
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo feb 20, 2005 17:48
Locatie: Breugel

RE: Krukas 2l V6 turbo foto en of info

do aug 14, 2014 22:53

Maar los van het hele karwei past de bellhouse etc van een transaxle wel?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7035
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Krukas 2l V6 turbo foto en of info

vr aug 15, 2014 12:57

De basis motor is gelijk en met simpele aanpassingen in een transaxle te maken. Belangrijkste is carterpan, vliegwiel en inlaat. Uitlaatspruitstukken wordt een leuke idd.

Heb nog wel ergens een foto van zo'n motor in een 75.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

william_akker
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo feb 20, 2005 17:48
Locatie: Breugel

RE: Krukas 2l V6 turbo foto en of info

vr aug 15, 2014 13:35

Bedankt voor de info! Als je daar een foto van kan vinden zou dat super zijn!

Ik ga eens kijken naar zo'n blok en carterpan vliegwiel etc van een 75.

Groeten,

William
If in doubt flat out!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7035
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Krukas 2l V6 turbo foto en of info

vr aug 15, 2014 16:10

Hou er wel rekening mee dat vliegwiel, krukas en krukaspoelie als 1 geheel zijn gebalanceerd bij de v6.

Als je in de buurt van Cuijk komt kan ik je de delen allemaal laten zien... En ik weet de meeste aanpassingen ook wel te vertellen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

william_akker
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo feb 20, 2005 17:48
Locatie: Breugel

RE: Krukas 2l V6 turbo foto en of info

vr aug 15, 2014 17:23

Dat had ik idd al gehoord en gelezen van dat balanceren.
Heb je eventueel een Carter en vliegwiel te koop? Of is het vliegwiel gelijk aan een ts?
Inlaat verlas ik wel dus dat is geen probleem.

Groeten,

William
If in doubt flat out!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7035
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Krukas 2l V6 turbo foto en of info

vr aug 15, 2014 23:07

Dat heb ik wel liggen maar doe ik niet weg... Anders moet ik het in de toekomst waarschijnlijk zelf weer gaan zoeken. :wink:

Wat je zo ongeveer moet doen;
-Aanzuigbuis oliepomp passend maken in 75 carterpan.
-Carterpan passend maken.(simpel te doen)
-onbalans van het 2.0 vliegwiel laten kopiëren naar een 2.5/3.0 vliegwiel.
-Origineel 75 V6 linker uitlaatspruitstuk monteren.
-Rechter spruitstuk zelf maken, kort houden.
-Y-stuk van originele v6 tb gebruiken, turbo rechtsvoor monteren.
-X-over pijp maken van spruitstukken naar Y-stuk.
-Olie aan en afvoer maken voor turbo.
-Flinke uitlaat maken.aan rechterkant van auto over stuurhuis heen gaan,ruimte maken.
-Inlaat zo verbouwen dat gasklep aan linkerkant van de motor komt.
-Intercooler plaatsen in neus en buizen maken naar gasklep en turbo.
-Bekabeling motormanagement in orde maken. Moet met losse bobines of dis aangezien er geen stroomverdeler op de motor past.

Veel werk dus.. Maar als je handig bent wel leuk natuurlijk. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7035
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Krukas 2l V6 turbo foto en of info

vr aug 15, 2014 23:08

Ts vliegwiel is trouwens heel anders,past niet.

En mijn links is de bestuurderskant. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

william_akker
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: zo feb 20, 2005 17:48
Locatie: Breugel

RE: Krukas 2l V6 turbo foto en of info

za aug 16, 2014 00:14

Bedankt voor de to do list! Ben redelijk handig dus gaat helemaal goedkomen. Zal eens op zoek gaan naar een blok en de rest van de onderdelen. Zal wat laten weten over de vorderingen van het geheel. Zal denk ik een winter project worden omdat ik net de kapotgelopen motor heb gewisseld voor een andere V6 uit een 164.

Groeten,
William
If in doubt flat out!

Terug naar “Algemene Technische vragen”