Caph10
Member
Member

Hydraulische spanner v6

za feb 01, 2014 15:03

Hoe kan men de spanner het best modificeren voor een betrouwbaar, niet lekkend systeem te hebben?
Er is ontzettend veel informatie te vinden op het internet, ik zal kort even wat mogelijkheden opsommen.

Originele tekeningen Busso: Klik hier

Foto van AlfaBB:
Afbeelding

1) Hydraulische spanner droogleggen
Kai heeft hier eerder al een topic over aangemaakt : Klik hier
Dit levert een betrouwbaar systeem op, maar houdt geen rekening met de uitzetting van de motor, waardoor de riem ofwel te zacht ofwel te hard staat.

2) Een revisieset installeren
Er bestaat naar mijn weten een rebuild kit en een maintenance kit. De meningen zijn hierover verdeeld. Sommige beweren dat als men zeer nauwgezet alles installeert het lekkage probleem is opgelost. Jim Kartalamakis schrijft hierover dat ze binnen de 1000 km allemaal terug beginnen te lekken. Voor de set: Klik hier

3) De spanner van de latere v6 monteren
Hierbij wordt het oliekanaal dichtgemaakt, en de spanner van de latere v6 gemonteerd. In deze spanner zorgt een veer met een bimetaal voor de compensatie van de uitzetting van de motor. Dit is de officiele oplossing van Alfa. Blijkbaar durven deze veren wel eens te breken, en kan wanneer de motor in de andere richting draait de riem een tand verspringen. bv te koop bij : Klik hier

4) De plunjer modificeren
De lekkage ontstaat door de ruimte tussen de plunjer die de riem aanspant en het huis van de spanner. De plastic afdichting die hierin zit kan de oliedruk niet aan en begint te lekken. Sommigen modificeren de afdichting, zetten er een tweede afdichting bij, draaien teflon tape rond de plunjer of maken er een vaste passing van.
Meer info vindt u hier:
Zeer mooie oplossing: Klik hier
Uitgebreide beschrijving: Klik hier
Afbeelding
Hier spreken ze over de Teflon tape: Klik hier

Een hele waaier aan mogelijkheden dus. Mijn 75 rijdt momenteel nog, en ik beschik niet over een reserve spanner waarmee ik kan experimenteren. Kan iemand van jullie mij hierover advies geven?
Laatst gewijzigd door Caph10 op zo feb 02, 2014 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Hydraulische spanner v6

za feb 01, 2014 15:55

Mooi overzicht!

Een klein puntje; de meeste 164 blokken hebben een hydraulische spanner. De mechanische spanner zat vooral op de 155 v6 en op de 916 spider 3,0 12v.
:wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

za feb 01, 2014 20:29

Bij mij voldoet een revisieset uitstekend.
Let bij het monteren van het kleine ringetje hoe de oliedruk op het ringetje dicht drukt.
Ik kom deze bij geen van de tekeningen tegen.
Al 2 jaar dicht 2 bij de daily 75 V6 van de zoon.
Afbeelding

Caph10
Member
Member

ma feb 03, 2014 00:10

Kartalamakis schrijft dat: "...,namely the later factory alloy thermostatic unit from the 164." Dus enkel de laatste 164'en hadden geen lekkende spanner? En de 24-klepper dan? Jim schrijft dat deze uitgerust zijn met een veiligheidspin. Maar de spanner van de 24v komt waarschijnlijk niet in aanmerking?

Het revisiesetje lijkt me de beste optie te zijn. Wat ik ergens gelezen heb is dat men bij het verwijderen van de omcirkelde afdichting de groef waar deze inzit kan beschadigen (bv met metalen tandenstokers) met lekkage als gevolg. In ieder geval bedankt voor de tip.

Wat ik alleen nog niet goed begrijp is waarom de spanner met het bimetaal een grote kans op falen heeft. Zijn de spanners die gemaakt zijn in Canada dezelfde als die door Alfa officieel gebruikt werden?

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 03, 2014 07:47

Philipp,
IK heb een bestandje (28mb) van een revisie van een V6 (28mb) op mijn computer staan.
Geen idee hoe ik er aan kom, maar daar staat ook de spanner tussen.
Als ik je e-mail (pb?) mag wil ik zien of ik het kan sturen.
Jan.

ericj
Full Member
Full Member

Re: RE: Hydraulische spanner v6

wo feb 05, 2014 12:53

Kartalamakis schrijft dat: "...,namely the later factory alloy thermostatic unit from the 164." Dus enkel de laatste 164'en hadden geen lekkende spanner? En de 24-klepper dan? Jim schrijft dat deze uitgerust zijn met een veiligheidspin. Maar de spanner van de 24v komt waarschijnlijk niet in aanmerking?

Het revisiesetje lijkt me de beste optie te zijn. Wat ik ergens gelezen heb is dat men bij het verwijderen van de omcirkelde afdichting de groef waar deze inzit kan beschadigen (bv met metalen tandenstokers) met lekkage als gevolg. In ieder geval bedankt voor de tip.

Wat ik alleen nog niet goed begrijp is waarom de spanner met het bimetaal een grote kans op falen heeft. Zijn de spanners die gemaakt zijn in Canada dezelfde als die door Alfa officieel gebruikt werden?
De V6 12v in de 164 werd vanaf ca 1994 uitgerust met de mechanische spanner, dezelfde die ook in de 916 Spider 3.0 zit. De 24v spanner is niet uitwisselbaar met de 12v spanner.
De grotere kans op falen zit hem naar ik heb begrepen in het afbreken van de veer op het punt waar deze in het huis zit geklemd. De afbreekkans wordt vergroot door de spanner bij het monteren tijdelijk te ver door te draaien (op teveel spanning te zetten). Dit kan ok gebeuren door hem op spanning te zetten bij een verkeerde krukasstand en daarna de motor te draaien. Zorgvuldige montage is dus een vereiste.
Bovendien is het advies de spanner bij elke riemwissel te vervangen. Ik heb zelf geen slechte ervaringen met de mechanische spanner, heb de ombouw van hydraulisch nu 2x gedaan ivm lekkage. De spanner zoals die door Alfa nieuw werd gemonteerd is inderdaad "made in Canada".

Ombouw instructies
Afstel instructies

Als revisie de lekkage kan verhelpen is dat een prima en zeker de goedkoopste oplossing als de revisiekit nog leverbaar is. De prijs die op de Amerikaanse website wordt gevraagd lijkt me trouwens erg hoog - ik heb er zelf ooit een paar tientjes voor betaald meen ik.

---
Eric

Caph10
Member
Member

wo feb 05, 2014 19:20

Oke, bedankt voor de informatie. Het falen van die mechanische spanners is me nu duidelijk. Ik heb een revisieset gevonden voor ongeveer 35 euro, lijkt me de moeite van eerst eens op deze manier te proberen.

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

wo feb 05, 2014 20:21

ik hoor vaak over falen bij mechanische spanners ook andere topics), maar heb hier nooit problemen mee ondervonden?

als de mechanische spanner wordt gespannen zoals hoort, zou ik niet weten waarom veer breekt (bij aanspannen met punttang meehelpen en op juiste stand van de riem)
de mechanische spanner hoort ook bij het nieuwe type riem en hoort inderdaad steeds mee vervangen te worden.

de problemen die je hoort met mechanische spanners is meestal bij 75 en oudere Alfa's wat wil zeggen dat de combinatie met de oudere type riem niet zo goed is.
bij een 155, 164 of GTV hoor je nauwelijks problemen met mechanische spanners.

dus tot zo ver mechanische spanner, maar als ik een V6 had maakte ik zelf een vaste spanner. kan je 100% gerust zijn.
het ontspannen van de riem heb ik nooit echt begrepen. zelfs op een F 348 wordt een vaste spanner gebruikt en dat is pas een lange riem bij een blok dat minstens evenveel uitzet :-)
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Hydraulische spanner v6

do feb 06, 2014 11:33

als de mechanische spanner wordt gespannen zoals hoort, zou ik niet weten waarom veer breekt (bij aanspannen met punttang meehelpen en op juiste stand van de riem)
de mechanische spanner hoort ook bij het nieuwe type riem en hoort inderdaad steeds mee vervangen te worden.
Ook een duur geintje dan, dat knullige ding kost een slordige 130 euro..... en die ouderwetse hydrolische rol gaat doorgaans een autoleven mee..... zelf genoeg over gelezen (ook in dit topic weer) en gezien om het een te fragiel ding te vinden.
de problemen die je hoort met mechanische spanners is meestal bij 75 en oudere Alfa's wat wil zeggen dat de combinatie met de oudere type riem niet zo goed is.
bij een 155, 164 of GTV hoor je nauwelijks problemen met mechanische spanners.
Dat zou een hele goede verklaring kunnen zijn! :thumbs: Nooit aan gedacht. Maar blijft m.i. een te fragiel ding. ;)
dus tot zo ver mechanische spanner, maar als ik een V6 had maakte ik zelf een vaste spanner. kan je 100% gerust zijn.
het ontspannen van de riem heb ik nooit echt begrepen. zelfs op een F 348 wordt een vaste spanner gebruikt en dat is pas een lange riem bij een blok dat minstens evenveel uitzet :-)
Heb zelf nog nooit problemen gezien of van gehoord met drooggelegde, maar niet vastgezette hydrolische spanners..... zelf meerdere conversies gedaan en die rijden allemaal nog immer feilloos rond.
Je kan wel raden, waar mijn voorkeur naar uit gaat. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Caph10
Member
Member

za feb 08, 2014 20:10

Droogleggen is inderdaad ook nog altijd mogelijk, maar onder het motto:
Ga ik hem toch proberen een nieuw leven in te blazen, wat mij tot het volgende brengt:
Denken jullie ook dat er iets ontbreekt?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

za feb 08, 2014 21:11

ik zie geen veer o.a. ?
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 08, 2014 23:06

Op de eerste foto in het topic van Kai, is ie te zien: de veer, verpakt in een zwarte plastic huls.
De veer loopt van die onderste pin, vlak bij de krukaspoulie, naar de hevel van het spanrolgeval. ;)

Caph10
Member
Member

zo feb 09, 2014 17:32

Ik dacht zelfs dat op foto 4 er nog een stukje van de veer aanhangt, maar dat is nogal moeilijk te zien.

Hoe werkt de spanner nu?
De bedoeling van deze spanner is de riem te ontspannen wanneer de motor uitzet door de warmte.

Afbeelding

De spanner bevat 3 veren, elke met hun eigen functie:

Veer 21: Deze dient als hulpmiddel tijdens het monteren van de spanner, wanneer pin 39 vaststaat, zodat de spanner niet meer rond 13 kan roteren. Op deze manier wordt de spanner geijkt.
Veer 38: Die ik dus mis, dient voor de riem aan te spannen, en staat rechtstreeks in verbinding met de spanner.
Veer 33: Wanneer er geen oliedruk is drukt deze veer tegen de plunjer(27), die op zijn beurt tegen het spanmechanisme (24) duwt. De riem wordt nu met maximale kracht opgespannen. In ruimte 34 komt bij een draaiende motor de oliedruk, die tegen 26 duwt en op deze manier veer 33 indrukt, waardoor de kracht van de plunjer op de spanner verkleint.

Dus als ik het goed begrijp is dit wat er gebeurt:
Motor start: Riem staat met 2 veren aangespannen opdat de riem geen tand zou verspringen bij het starten.
Motor koud: Plunjer gaat door de grote oliedruk naar boven, waardoor de riem enkel met veer 38 op spanning wordt gehouden.
Motor warmt op:-Asafstand neemt toe, waardoor de riem uit zichzelf strakker staat. De riem duwt tegen de spanner waardoor veer 38 wordt uitgerokken. (en dus de kracht toeneemt)
-Oliedruk daalt waardoor de plunjer geleidelijk meer op de spanner duwt.(en dus de kracht toeneemt)

Wat begrijp ik verkeerd? Op deze manier staat de riem als de motor koud draait onder minder spanning dan wanneer hij warm is.

Op het patent staat:
(...) The resultant of these forces, and thus their torque, vary as the tension of the belt is varied. As the belt pull is increased due to the effect of expansions of the engineblock, the resultant of these forces overcomes that due to the bias of spring 38, and causes the pin 12 (blok van het roulement) to be rotated clockwise (spanning neemt af) relative to the eccentric pin 13.
Wat dus niet klopt met mijn uitleg daarvoor.

Hoe komt het dat ik al een jaar zonder die veer kan rondrijden?
Als veer 38 er niet is blijft de spanner gewoon de plunjer volgen, totdat deze op het einde van zijn slag is, zie op de video. De spanning op de riem is dan toch veel te laag?

Starten
Afbeelding

Afzetten
Afbeelding

Kan dit geen kwaad, of heb ik tot hiertoe gewoon geluk gehad?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 09, 2014 21:37

Leuke, verhelderende filmpjes man! :thumbs:
Je bent je er behoorlijk in verdiept; goed bezig!
Eerlijk gezegd, wordt ik niet vrolijk van die dansende riem, welke duidelijk aan de bovenkant te zien is. Die veer, die je nu mist, zou dit wel tegengaan, denk ik zo!

Caph10
Member
Member

zo feb 23, 2014 10:56

Is het de bedoeling van deze afdichting van de plunjer er gewoon uit te peuteren en de nieuwe er op dezelfde manier in te steken? Lijkt me toch niet echt een mooie manier.

Afbeelding

Afbeelding

Alle onderdelen wat gereinigd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste foto's laten een 2de spanner zien die ik ergens op de kop heb kunnen tikken. Helaas zat daar de desbetreffende veer niet tussen. Heeft iemand van jullie deze nog liggen?

Terug naar “Algemene Technische vragen”