Ik heb rechtsbijstand en die zijn dezelfde dag nog op de hoogte gebracht.
Ook uit die hoek krijg ik het advies even af te wachten wat men voorstelt en op basis van dit voorstel te bezien wat de reaktie moet zijn.
Maar NO WAY dat ik dit zelf helemaal ga betalen!!!
Afwachten is het sleutelwoord hier. Niet zelf proberen de boel vlot te krijgen en inhoudelijk gaan praten of onderhandelen. Gewoon zeggen dat je de auto snel weer heel wilt hebben en dat je er van uit gaat dat ze het netjes regelen. Als ze een factuur presenteren is het pas tijd om over de centjes te gaan praten en dat is het moment dat je niets moet zeggen wat jouw positie in gevaar kan brengen.
Bij de diverse rechtsbijstandsverzekeringen zijn dingen nogal verschillend geregeld. Er zijn er die alles "intern" oplossen, er zijn er die veel dingen tegen een fixed-price uitbesteden aan externe juristen en er zijn er ook die de externen als "overflow" gebruiken. Gezien de betalingen die deze verzekeringen geven aan hun eigen personeel (hoge target, anders geen bonus dus hongerloontje) en aan de externe partijen, zullen veel talentvolle juristen niet lang bij/voor zo'n bedrijf werken. Om nou mensen die hun studie via de LOI hebben gedaan hier te noemen is wat flauw, je kan bij de VU en diverse andere instituten ook rechten studeren hoor.

Ook van deze instellingen komen goede juristen, net zoals er prutsers van Leiden, Tilburg en de UvA komen.
Ik ken een paar mensen die bij/voor een rechtsbijstandsverzekeraar werken. Ik heb deze persoonlijk redelijk hoog als het gaat om hun juridische kennis en vaardigheid. Het is meer hun vaardigheid in het maken van carriere waardoor ze dit werk doen, inplaats van iets wat beter betaalt. Niet iedereen kan of wil strafrecht doen en in het rijtje van de gebroeders Anker, Spong, Finq of Moszcowitcz genoemd worden. Gewoon 9 tot 5 je werk doen en er je boterhammetje verdienen heeft ook zo z'n voordelen.
Uiteraard, het kan goed gebeuren dat je rechtsbijstandsverzekeraar of de persoon die je zaak moet behartigen er een potje van maakt, maar er zijn genoeg advocaten en juristen die voor zichzelf of een kantoor werken die dat ook doen.