Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

RE: Ik ben er klaar mee!!

do okt 21, 2010 17:13

Als ze de riem dan hadden vervangen bij 60k, zouden ze ook de kromme spanrol opgemerkt moeten hebben lijkt me? Of pakken ze die niet mee bij 60k. beurt.
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Andretti Molletti

do okt 21, 2010 17:32

Een spanrol moet de levensduur van de riem hebben of overschrijden.
Whatever zorg dat je iemand erbij haalt met kennis van zaken. Ikzelf zou direct een brief naar de iimporteur doen:
Mijne heren dank dat u de zaak onderzoek, tot die tijd ga ik ervan uit dat u voor vervangend vervoer zorgt
met vriendelijke groet Erik
Copy naar .... rechtshulp

;)

Kijk als zij er lang overdoen dan is dat hun probleem. Je mag ook verwachten dat ze je mobiliteit garanderen door snel te handelen.
De oorzaak is helemaal niet van belang!!! Je auto is stuk en je mag verwachten dat dit niet had gebeurt.
Even een rottige tip: als je all risk bent verzekerd krijg je alles vergoed als er een vreemd object tussen riem en spanner gevonden wordt. Wat zei je nou over die steen waar je overheen reed??

GT 75V6
Guru
Guru

do okt 21, 2010 18:21

Wat ben je toch ook een boefje, AM! :blue_lol: :blue_cool:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Andretti Molletti

Re: RE: Ik ben er klaar mee!!

do okt 21, 2010 18:54

Wat ben je toch ook een boefje, AM! :blue_lol: :blue_cool:
Ik vind Robin Hood beter klinken, stelen van de armen en geven aan de rijken of zoiets toch?? :-k

;)

Wouter Dobbenga
Member
Member

do okt 21, 2010 20:14

kom op erik......de moet erin houden...een ander merk :evil: ..komt wel goed jongen :lol: :wink:
Ad jongen, op een gegeven moment is de rek er uit en de knip leeg!

De vorige 156 had ook al een motorschade (nokkenassen) opgelopen tussen het inruil en de levering van de nieuwe GT--> tel uit je winst :cry:

En dan deze GT waarvan zowat alles af is gevallen wat er op "geschroefd" zat en dan nu ook nog eens dit..... prutswerk is het!!
Je wil niet weten hoeveel ik op mijn spaarrekening had kunnen hebben als ik vanaf de eerste auto een vag tdi'tje had gereden i.p.v. al die alfa's, maar ja...dan waren het erg saaie jaren geweest.. :lol:
GT Junior 2.0 1970
Peugeot werkpaard...Waar bleef de nieuwe Alfa nou? :cry:

Storia:
164 3.0 24v, 155 2.0TD, 156 2.4JTD, GTV 2.0 V6 Turbo, GT 1.9 JTDm, GT Junior 1.8TB '71, Mito 1.6 JTDm, Duc M620ie, GT 3.2 V6 2008 , Mito 1.3 JTDm

paulsteeman
Guru
Guru

do okt 21, 2010 20:27

Ex serviceadviseur aan het woord:

Er worden termijnen gesteld aan het vervangen van bepaalde slijtdelen zoals dus de distributie.

Wanneer een auto voor onderhoud wordt aangeboden, zal een goeie dealer al bij het maken van de afspraak hierover beginnen. En anders hoort dit tevoorschijn te komen bij het uitvoeren van de beurt, zeker als de historie bekend is. Als dit niet opgemerkt is door de dealer dan zijn het eikels. Echter hoort de eigenaar van de auto hier ook zelf van op de hoogte te zijn. Verantwoording hou je ten alle tijden zelf.

Tot aan de termijn kun je van de fabrikant/importeur verwachten dat àls er iets fout gaat er garantie zal zijn als de auto hier nog in zit en dat er anders een coulance regeling van toepassing kan zijn. Voorwaarde is echter wel dat de auto zijn onderhoud bij de echte dealer heeft gehad, liefst bij de zelfde.

In het laatste geval kan een coulance aanvraag worden gedaan als de auto buiten garantie valt en zullen bovenstaande feiten worden bekeken. Er kan dan zelfs een commerciele coulance worden voorgesteld waarbij importeur, dealer en eigenaar allen een deel betalen.

Indien dit alles buiten garantie of vastgestelde coulance termijn valt heb je theoretisch geen poot om op te staan maar kun je altijd proberen via je rechtsbijstand je productaansprakelijkheid van redelijke verwachtingstermijn op tafel te gooien.

Blijft lastig en valt of staat met je relatie met de dealer als je buiten de termijn zit.

Toen ik nog bij VW/Audi zat was het voor mij de sport om voor mijn vaste klanten het onderste uit de kan te halen en dit lukte me gelukkig regelmatig.

Sterkte met de afhandeling, het is gewoon klote!

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Tymen QV
Full Member
Full Member

vr okt 22, 2010 21:59

Paul ik had het niet beter kunnen vertellen,

Ik ben bij mijn werkgever naast service advisor ook de garantie verantwoordelijke claimen coullance etc en wat paul hier beschrijft klopt als een zwerende vinger, nou heeft ieder merk wel zijn condities
die wel eens verschillen, maar ik ga er van uit als de auto niet is ingevoerd uit het buitenland, en vanaf dag 1 in het onderhoud is geweest bij de dealer dat je een heel eind komt,
misschien wel een klein advies, betaal zodra er enige vorm van coullance is een stukje mee om problemen in de toekomst te voorkomen, gebeurt je dit weer want je weet het maar nooit, met dit wereld merk !
dan is de uitspraak van de importeur heeft de client aan de motor meebetaald laatste keer ? NEE helaas dan wordt er niets vergoed want op coulance zit geen coulance. ( Let op deze manier gaat het bij mijn merk waar ik werkzaam ben ) Dus misschien niet bij het fiat nederland / of alfa nederland ik weet het effe niet meer sorry :wink:

PS Doet wel een beetje pijn om dit te lezen wat er gebeurt is want ik ben van plan om ook een 3.2 liter aan te schaffen misschien toch maar een ........ snelle jap ik weet het niet meer

Succes met de afhandeling en houdt ons op de hoogte,

Mvg

Tymen QV
----------------

Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

za okt 23, 2010 07:19

Dank jullie allen voor de adviezen.

Ik wacht het onderzoek en voorstel af en zal aan de hand daarvan mijn plan maken.

Ik weet waar ik sta: Het is een nieuw bij een officiële dealer gekochte auto die bij diezelfde officiële dealer in onderhoud is.
Ik heb geen beurten overgeslagen en ook nooit aangegeven dat er bepaalde zaken/reparaties/vervangingen niet uitgevoerd zouden moet worden.

Je mag van me aannemen dat ik het niet zonder slag of stoot zal accepteren mocht er geen fatsoenlijk voorstel komen.

Ik ben van origine een redelijk mens, maar met name de levensgevaarlijke escapade die ik heb moeten maken om en de auto en vooral mezelf van de snelweg af te krijgen zit me erg hoog.
(van de linkse baan naar de vluchtstrook met een aanstormende Scania op de rechterbaan en een wat snellere auto die me links nog net kon ontwijken.)
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

gtj1600
Guru
Guru

za okt 23, 2010 10:38

erik ....veel succes en wijsheid gewenst :wink:
groetjes uit klein zundert, donnr. 381
gehad : 75 1.8ie , spider 2000 veloce , giulia super
nu : 75 ts , gt1600 junior

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 23, 2010 10:57

Juridisch gezien sta je erg sterk, want je hebt de auto altijd op tijd aangeboden voor onderhoud en nooit iets "geweigerd". Als je rechtsbijstand hebt, zou ik ze nu al inschakelen en niets zelf op papier zetten of mondeling afspreken. Laat ze een brief sturen waarin jij stelt dat jij alle benodigde onderhoud altijd op tijd hebt laten uitvoeren en dat je er van uit gaat dat de auto binnen 1 week onder garantie gerepareerd wordt. Indien zij daar tegenin gaan, zullen zij moeten gaan bewijzen dat het aan jou lag dat de auto stuk is gegaan. Omdat je in dit soort brieven al snel een juridische fout kan maken waar je je positie mee in gevaar kan brengen, raad ik je dus aan om het direct door de rechtsbijstand te laten doen. Als je geen rechtsbijstand hebt, zou een goede advocaat/jurist misschien ook z'n geld waard zijn in dit geval. De rechtsbijstand zal in dit geval waarschijnlijk wel naar het kantongerecht willen gaan. De dealer weet ook wel dat hij daar bakzeil gaat halen, in ieder geval voor een groot deel van de kosten, dus die zal het niet zover laten komen.

Mocht je zelf bezig willen: [http://www.trosradar.nl/index.php?id=84 ... howUid]=39 staan een paar leuke argumenten in. Belangrijke punten zijn de omgekeerde bewijslast (De dealer/importeur moeten bewijzen dat de schade niet door een fabricage- of montagefout kwam), het conformiteitsbeginsel (een auto en de onderdelen moeten een bepaalde tijd meegaan) en het feit dat jij de auto altijd op tijd onderhoud hebt laten geven. Indien bij dat onderhoud verzuimd is om een distributieriem te vervangen (3 jaar, zat je daar net wel, of net niet aan?) dan kan de dealer nog roepen dat het jouw verantwoordelijkheid is om ze daar op te wijzen, maar ik zou dat afwijzen en zeggen dat de rechter daar maar een oordeel over moet geven als ze het niet met je eens zijn. Zij zijn de deskundige hier en jouw deskundigheid zou beperkt moeten blijven tot het weten wanneer je de auto voor onderhoud of reparatie aan moet bieden. Wat niet van een eindgebruiker verwach mag worden is wat de exacte technische handelingen zijn die bij een onderhoudsbeurt moeten worden uitgevoerd.

Pinin01
Advanced Member
Advanced Member

za okt 23, 2010 16:44

Juridisch gezien sta je erg sterk, want je hebt de auto altijd op tijd aangeboden voor onderhoud en nooit iets "geweigerd". Als je rechtsbijstand hebt, zou ik ze nu al inschakelen en niets zelf op papier zetten of mondeling afspreken. Laat ze een brief sturen waarin jij stelt dat jij alle benodigde onderhoud altijd op tijd hebt laten uitvoeren en dat je er van uit gaat dat de auto binnen 1 week onder garantie gerepareerd wordt. Indien zij daar tegenin gaan, zullen zij moeten gaan bewijzen dat het aan jou lag dat de auto stuk is gegaan. Omdat je in dit soort brieven al snel een juridische fout kan maken waar je je positie mee in gevaar kan brengen, raad ik je dus aan om het direct door de rechtsbijstand te laten doen. Als je geen rechtsbijstand hebt, zou een goede advocaat/jurist misschien ook z'n geld waard zijn in dit geval. De rechtsbijstand zal in dit geval waarschijnlijk wel naar het kantongerecht willen gaan. De dealer weet ook wel dat hij daar bakzeil gaat halen, in ieder geval voor een groot deel van de kosten, dus die zal het niet zover laten komen.

Mocht je zelf bezig willen: [http://www.trosradar.nl/index.php?id=84 ... howUid]=39 staan een paar leuke argumenten in. Belangrijke punten zijn de omgekeerde bewijslast (De dealer/importeur moeten bewijzen dat de schade niet door een fabricage- of montagefout kwam), het conformiteitsbeginsel (een auto en de onderdelen moeten een bepaalde tijd meegaan) en het feit dat jij de auto altijd op tijd onderhoud hebt laten geven. Indien bij dat onderhoud verzuimd is om een distributieriem te vervangen (3 jaar, zat je daar net wel, of net niet aan?) dan kan de dealer nog roepen dat het jouw verantwoordelijkheid is om ze daar op te wijzen, maar ik zou dat afwijzen en zeggen dat de rechter daar maar een oordeel over moet geven als ze het niet met je eens zijn. Zij zijn de deskundige hier en jouw deskundigheid zou beperkt moeten blijven tot het weten wanneer je de auto voor onderhoud of reparatie aan moet bieden. Wat niet van een eindgebruiker verwach mag worden is wat de exacte technische handelingen zijn die bij een onderhoudsbeurt moeten worden uitgevoerd.
Ik heb rechtsbijstand en die zijn dezelfde dag nog op de hoogte gebracht.
Ook uit die hoek krijg ik het advies even af te wachten wat men voorstelt en op basis van dit voorstel te bezien wat de reaktie moet zijn.
Maar NO WAY dat ik dit zelf helemaal ga betalen!!!
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

diele
Guru Duplice
Guru Duplice

zo okt 24, 2010 09:41

Waak in dit soort gevallen voor rechtbijstand , bij je rechtbijstand werken vaak "LOI" juristen . Als je grote geschillen (zoals dit) dreigt te krijgen ben je meestal beter met een grote mensen Advocaat !

Het probleem is , als je later naar een Advocaat moet, kan deze eerder gemaakte fouten van een jurist niet meer ongedaan maken.
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 24, 2010 10:19

Je wil niet weten hoeveel ik op mijn spaarrekening had kunnen hebben als ik vanaf de eerste auto een vag tdi'tje had gereden i.p.v. al die alfa's, maar ja...dan waren het erg saaie jaren geweest.. :lol:
denk je, heb nu 6 maanden en 16.000km een sleat en er gaan steeds meer kleine dingen spelen
(raam wat automatisch omlaag gaat, ruitenwissers die vanzelf aangaan, cruisecontrol die soms niet meer werkt, rammel rechts voor....)
je zit op een alfa forum en leest geregeld problemen, zou dat ook niet op een ander forum hetzelfde zijn?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

gtj1600
Guru
Guru

zo okt 24, 2010 11:15

het toyota forum messchien :jumping: :wink:
groetjes uit klein zundert, donnr. 381
gehad : 75 1.8ie , spider 2000 veloce , giulia super
nu : 75 ts , gt1600 junior

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 24, 2010 12:07

Ik heb rechtsbijstand en die zijn dezelfde dag nog op de hoogte gebracht.
Ook uit die hoek krijg ik het advies even af te wachten wat men voorstelt en op basis van dit voorstel te bezien wat de reaktie moet zijn.
Maar NO WAY dat ik dit zelf helemaal ga betalen!!!
Afwachten is het sleutelwoord hier. Niet zelf proberen de boel vlot te krijgen en inhoudelijk gaan praten of onderhandelen. Gewoon zeggen dat je de auto snel weer heel wilt hebben en dat je er van uit gaat dat ze het netjes regelen. Als ze een factuur presenteren is het pas tijd om over de centjes te gaan praten en dat is het moment dat je niets moet zeggen wat jouw positie in gevaar kan brengen.

Bij de diverse rechtsbijstandsverzekeringen zijn dingen nogal verschillend geregeld. Er zijn er die alles "intern" oplossen, er zijn er die veel dingen tegen een fixed-price uitbesteden aan externe juristen en er zijn er ook die de externen als "overflow" gebruiken. Gezien de betalingen die deze verzekeringen geven aan hun eigen personeel (hoge target, anders geen bonus dus hongerloontje) en aan de externe partijen, zullen veel talentvolle juristen niet lang bij/voor zo'n bedrijf werken. Om nou mensen die hun studie via de LOI hebben gedaan hier te noemen is wat flauw, je kan bij de VU en diverse andere instituten ook rechten studeren hoor. ;) Ook van deze instellingen komen goede juristen, net zoals er prutsers van Leiden, Tilburg en de UvA komen.

Ik ken een paar mensen die bij/voor een rechtsbijstandsverzekeraar werken. Ik heb deze persoonlijk redelijk hoog als het gaat om hun juridische kennis en vaardigheid. Het is meer hun vaardigheid in het maken van carriere waardoor ze dit werk doen, inplaats van iets wat beter betaalt. Niet iedereen kan of wil strafrecht doen en in het rijtje van de gebroeders Anker, Spong, Finq of Moszcowitcz genoemd worden. Gewoon 9 tot 5 je werk doen en er je boterhammetje verdienen heeft ook zo z'n voordelen.

Uiteraard, het kan goed gebeuren dat je rechtsbijstandsverzekeraar of de persoon die je zaak moet behartigen er een potje van maakt, maar er zijn genoeg advocaten en juristen die voor zichzelf of een kantoor werken die dat ook doen.

Terug naar “Het Forum Café”