giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

grotere motor in je oude Alfa? >omkeuren dan...

ma apr 05, 2010 11:46

Hoi,

Bij vele (vooral oudere) Alfa's is in de loop der jaren de motor een keer gewisseld. Omdat vele mensen er bij een motorwissel op vooruit willen gaan zijn er vaak grotere motoren geplaatst. Bij de meeste auto's zal dit nooit op het kenteken gewijzigd zijn. Zolang je geen ongelukken maakt hoeft dit helemaal geen probleem te zijn maar in principe ben je strafbaar omdat de auto niet meer aan de typegoedkeuring voldoet. Dit kan ernstige gevolgen hebben als je wel een ongeluk maakt en er een technisch onderzoek volgt, de verzekering kan dan namelijk zeggen dat de auto in die configuratie niet verzekerd was.

Tot vorig jaar was het echter vrij lastig om een grotere motor goedgekeurd te krijgen bij de RDW, vooral als de motor origineel nooit geleverd was in die auto ( denk aan bv een Alfetta sedan met een v6) en het kon een dure stap worden met een geluidsmeting en weggedragtest in Lelystad tot gevolg :( .

Halverwege vorig jaar zijn echter de regels veranderd. :) Auto's van voor 1998 kunnen naar een willekeurig RDW station voor een wijziging. Daar wordt de auto beoordeeld volgens de APK eisen en is het aan de keurmeester om te beoordelen of de auto veilig is omgebouwd. Als de auto netjes omgebouwd is en de remmen ook in verhouding zijn is er geen enkel probleem meer om het op kenteken te krijgen. Je moet zelf voor een uitdraaitje zorgen dat bij de nieuwe motor hoort en waar het vermogen op vermeld staat. Tevens wordt er wel eens gevraagd om een aankoopbewijs/ oud kenteken van de sloopauto waar de motor uitkomt. De kosten zijn nog geen 100 euro en je krijgt netjes een nieuw kenteken bewijs waar de cilinderinhoud en het vermogen op vermeld staan.

Dus waarom zou je nog risico blijven lopen met je illegale 2000 in je 1300 Giulia? :roll: Of natuurlijk je illegale 1.7 in je 33 1.4..... :wink:

Hierbij een mailtje van vorig jaar...
Geachte heer,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.

In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt

Kosten:

De kosten voor een wijziging voertuig bedragen ? 42,00 voor een licht voertuig (<3500 kg) en ? 50,00 voor een zwaar voertuig (>3500 kg).

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: grotere motor in je oude Alfa? >omkeuren dan...

ma apr 05, 2010 12:07

Was men in België ook maar zo soepel :(
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

mathias
Full Member
Full Member

Re: RE: grotere motor in je oude Alfa? >omkeuren dan...

ma apr 05, 2010 12:15

Was men in België ook maar zo soepel :(
amen :cry:
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 05, 2010 12:36

Hoezo zou het illegaal zijn dan? In Nederland staat cilinderinhoud nooit genoteerd op het kenteken. Tenzij deze op enigerlei wijze voorkomt in de typeaanduiding is er dus niks dat hier naar verwijst.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 05, 2010 12:37

De enige optie voor een Belg is denk ik om een Nedelandse Alfa te kopen die al omgekeurd is en dan in te voeren in Begie. Dat zou zonder problemen moeten kunnen aangezien het allebei EU landen zijn.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 05, 2010 12:41

Hoezo zou het illegaal zijn dan? In Nederland staat cilinderinhoud nooit genoteerd op het kenteken. Tenzij deze op enigerlei wijze voorkomt in de typeaanduiding is er dus niks dat hier naar verwijst.
De RDW heeft ook een kentekenregister en daar staat het wel in. Bovendien staat het in de typegoedkeuring vermeld. Niet alle gegevens van de rdw passen op het kentekenbewijs. Spoorbreedte staat er bv ook niet op.

Als jij een andere motor monteert die een andere motorcode heeft moet je in principe omkeuren, zelfs als je er op achteruit gaat qua vermogen. Simpelweg omdat je auto niet meer voldoet aan de typegoedkeuring.

LENZ
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma apr 05, 2010 13:01

Dus je bent weer volop bezig met je 33 V6, of wat was/werd het ook alweer?

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma apr 05, 2010 13:26

De enige optie voor een Belg is denk ik om een Nedelandse Alfa te kopen die al omgekeurd is en dan in te voeren in Begie. Dat zou zonder problemen moeten kunnen aangezien het allebei EU landen zijn.
'k Vrees dat we daar nooit een gelijkvormigheidsattest voor gaan krijgen.

Enige optie is dit te doen bij een oldtimer met "O" platen maar zelfs dan vrees ik blijft het illegaal igv een ongeval of iets dergelijks.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 05, 2010 14:22

De RDW heeft ook een kentekenregister en daar staat het wel in. Bovendien staat het in de typegoedkeuring vermeld. Niet alle gegevens van de rdw passen op het kentekenbewijs. Spoorbreedte staat er bv ook niet op.

Als jij een andere motor monteert die een andere motorcode heeft moet je in principe omkeuren, zelfs als je er op achteruit gaat qua vermogen. Simpelweg omdat je auto niet meer voldoet aan de typegoedkeuring.
Motorinhoud past er niet alleen gewoon op, er is zelfs een apart vakje voor aangemaakt op het kenteken. Als het daar niet is ingevuld, waarom zou het dan elders wel geregistreerd zijn?

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 05, 2010 14:39

Motorinhoud past er niet alleen gewoon op, er is zelfs een apart vakje voor aangemaakt op het kenteken. Als het daar niet is ingevuld, waarom zou het dan elders wel geregistreerd zijn?
Toch staat het wel geregistreerd:
Afbeelding
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 05, 2010 14:52

plaatje
Geinig... Dat is iets nieuws dan. Maar met uitzondering van de Sei die ik drie jaar geleden heb ingevoerd staat daar bij al mijn auto's "Niet Geregistreerd". Voor oudere auto's met eerste aanmelding in Nederland dus niet echt van toepassing lijkt me zo?

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

ma apr 05, 2010 15:32

plaatje
Geinig... Dat is iets nieuws dan. Maar met uitzondering van de Sei die ik drie jaar geleden heb ingevoerd staat daar bij al mijn auto's "Niet Geregistreerd". Voor oudere auto's met eerste aanmelding in Nederland dus niet echt van toepassing lijkt me zo?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe het daar precies werkt, maar wanneer ze de typeaanduiding hebben kunnen ze natuurlijk sowieso achterhalen met welke cc de auto ooit een typegoedkeuring heeft gekregen.
Ik betwijfel daarom of er wel een rechtstreeks verband is tussen het geregistreerd zijn van de cc en het zonder problemen kunnen inbouwen van een grotere motor.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 05, 2010 19:18

Dus je bent weer volop bezig met je 33 V6, of wat was/werd het ook alweer?
Dat blijft helaas een probleem.. :( Mijn identiteits-probleem blijft bestaan.

@Gordon;

Dat er 'niet geregistreerd' staat wil niet zoveel zeggen... Het staat enkel niet in die computer ingevoerd. Reken er maar op dat ze bij de RDW wel weten wat er allemaal wel en niet bij een bepaalde auto hoort. :wink: Ze hebben niet voor niets voor elke auto een typegoedkeuring...

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

ma apr 05, 2010 21:49

Remco,ik heb nog ene hele goede vraag voor jou,aangezien jij er wel ervaring mee hebt.
Mijn 75 gat straks terug van een geregelde brandstoevoer met kat naar een carbs motor.
Is van 92,dus APK technisch maakt het niks uit.

Weet jij hoe DAT zit met omkeuren?
Want een gekietelde 2 liter carbs op 0,5%CO laten draaien is een beste opgave...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

ma apr 05, 2010 22:12

Dat er 'niet geregistreerd' staat wil niet zoveel zeggen... Het staat enkel niet in die computer ingevoerd. Reken er maar op dat ze bij de RDW wel weten wat er allemaal wel en niet bij een bepaalde auto hoort. :wink: Ze hebben niet voor niets voor elke auto een typegoedkeuring...
Bij de invoerkeuring van de Sei had de keurmeester toch flink wat moeite een aantal toch wel belangrijke eigenschappen op te sporen. Het verbaast me daardoor dus ook dat de cilinderinhoud wel geregistreerd is, terwijl ik op kenteken zo tien ton zou mogen trekken :roll:

Terug naar “Praktische gids voor de Alfist”