Stan75
Full Member
Full Member

Tubular exhaust manifold

do okt 29, 2009 22:11

Hallo,

ik wil een uitlaatspruitstuk maken voor mijn 75 turbo.
Wie heeft er ervaring mee?
Ik wil gewoon lasbochten gebruiken (RVS 304 met een radius van +/-60
Maar ik hoor verschillende verhalen over de wanddikte van de pijp.
Wat kan ik het beste gebruiken?
En is de lengte van elke uitlaat belangrijk? dat ze allemaal evenlang zijn?

vr gr Stan

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Tubular exhaust manifold

do okt 29, 2009 23:33

ja, dat is wel belangrijk dat ze even lang zijn (of beter gezegt, dat ze dezelfde inhoud hebben van kop tot het punt waar ze samen komen...)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Dominic
Guru
Guru

vr okt 30, 2009 09:44

Wat wil je ermee bereiken. ??
KISS koop een evospruitstuk scheelt je heeeeel veeeeel irritatie.

Maar als je een beetje SM aangelegd bent dan kun je gaan voor de volgende opties;

Je kunt een eenvoudige "log type" uitlaat spruitstuk maken, goed voor max 300 pk.
nadeel is dat je uitlaatwarmte niet goed weg kan bij de flens. De flow is minder zeg maar.
Maar wel kostenbesparend en redelijk eenvoudig te maken.
Deze worden vaak van dikke gasbuis gemaakt ,304 is leuk maar scheurt heel snel omdat het veels te zacht is

Met gelijke lengtes kom je qua flow beter uit maar wbt.ruimte ben je altijd aan het klooien,
want je kan ze niet te kort maken dan heeft het weer geen zin.
daar kom je wel met 304 weg maar moet je veel stutten om bewegingsproblemen( scheuren) te voorkomen.

Ik heb een spruitstuk gecombineerd met een bestaand spruitstuk en dat is in de basis een goed ding om mee te starten

pb maar voor fotoos en lay outs van verschillend spruitstukken .

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 30, 2009 10:05

Met gelijke lengtes kom je qua flow beter uit maar wbt.ruimte ben je altijd aan het klooien,
je zou dan natuurlijk nog met doorsnee van de pijp kunnen rommelen zodat de inhoud wel hetzelfde is...
(wordt bijvoorbeeld bij motorfietsen toegepast, de ene pijp is dan kwa diameter veel groter maar wel een stuk korter dan de andere)

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member

vr okt 30, 2009 10:12

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

vr okt 30, 2009 11:35

Of pas een nieuwe aftermarket aan.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 30, 2009 12:23

en eigenlijk voor deze prijs.........

http://www.alfa-romeo-onderdelen.nl/ind ... ts&lang=nl

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Tubular exhaust manifold

vr okt 30, 2009 18:03

je zou dan natuurlijk nog met doorsnee van de pijp kunnen rommelen zodat de inhoud wel hetzelfde is...
(wordt bijvoorbeeld bij motorfietsen toegepast, de ene pijp is dan kwa diameter veel groter maar wel een stuk korter dan de andere)
Dat kan dus niet :? ... diameter mag je niet te groot maken, dan verlies je uitlaatgassnelheid en temperatuur en die leveren nu net de enrgie op die de turbo aandrijft. :wink:

Turbo wat verder naar voren brengen zou wel fijn zijn op een 75, meer ruimte voor de downpipe en minder hitte bij de HRC. Alleen op een verder helemaal originele 75 Tb is dat lastig te realiseren met bv de luchtweger en luchtfilterbak. :(

Wat is de reden dat je hieraan wilt beginnen? meer vermogen? dat is op andere manieren beter te bereiken... EVO spruitstuk kopen is een stuk makkelijker in ieder geval.

En als je en spruitstuk voor de eeuwigheid wil maken neem dan dikwandige stalen lasbochten. :wink: Denk er ook aan dat RVS flenzen erg veel uitzetten als ze heet worden. Boutgaten moeten dus goed ruim zijn, anders scheur je zo je tapeinden af als het spruitstuk goed heet wordt. :( Flens flink dik houden en liefst op een cilinderkop vastschroeven met het lassen, dat helpt tegen kromtrekken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 30, 2009 18:52

:lol:

Wel de makkelijkste oplossing als je aan een ander spruitstuk toe bent. :) Is hier het beruchte halve maantje al wel uitgeslepen?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 30, 2009 19:26

Gelijke lengte, doorsnede en dergelijke zijn bij een turbo minder belangrijk. Wat wel belangrijk is, is gelijke inhoud en voldoende uitstroom. Je wilt absoluut niet dat 1 cylinder z'n inlaatgassen minder goed kwijt kan dan de rest, want die zal dan altijd als eerste klappen en is de zwakste schakel. Je kan dat oplossen door gelijk een collector te maken (zie ook het originele spruitstuk) waardoor je tegendruk heel snel gemiddeld wordt en je flow bijna niet beperkt wordt. Zolang je turbo maar snel spint, zal deze je cylinders ook helpen "leeg trekken" net als een atmosferische goed uitgerekende uitlaat, maar het blijft een hele puzzel met soms onvoorziene effecten.

Zoals je al kan zien aan het aantal reacties en de verschillende standpunten, is het nogal een complexe materie. Zodra je gaat rommelen met dit spruitstuk, je turbo of je downpipe, gaat de hele motorkarakteristiek anders zijn en moet je dus ook je chiptuning weer aan gaan passen. Elke keer als je een probleem oplost, creeer je 2 andere problemen. Ruimte, hitte, materiaalkeuze, rekenen, chiptunen, je begint aan een groot project als je hier mee bezig gaat.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 30, 2009 19:32

diameter is wel degelijk belangrijk... je kunt beter een paar mm te klein hebben als een paar mm te groot. Je wilt de temperatuur en gassnelheid zo hoog mogelijk houden.

Andretti Molletti

Re: RE: Tubular exhaust manifold

vr okt 30, 2009 20:53

Is hier het beruchte halve maantje al wel uitgeslepen?
Uiteraard ;)
waardoor je tegendruk heel snel gemiddeld wordt en je flow bijna niet beperkt wordt. Zolang je turbo maar snel spint, zal deze je cylinders ook helpen "leeg trekken" net als een atmosferische goed uitgerekende uitlaat,
zover mijn kennis gaat is er bij turbomotoren altijd overdruk voor de turbo... tuurlijk is er flow, maar het feit dat er overdruk is betekend al dat je turbo niet " leegtrekt" maar juist meer of minder restrictie vormt.

Wat Evo zegt is een gouden regel in de TB techniek:
Je wilt de temperatuur en gassnelheid zo hoog mogelijk houden.
Het Evospruitstuk is een erg goede en goedkope oplossing!

Stan75
Full Member
Full Member

za nov 28, 2009 22:08

Bedankt voor de vele reacties,

Ik ga er toch een zelf maken. Alles moet toch pas gemaakt worden.
Ik rij nu namelijk nog met eenTS motor.
Motormanagement is geen probleem, ik heb de KDFI V1.3
Ik maak een flens van 8mm dik 304 rvs, las-bochten 40x3 en volledig doorlassen.
Na het lassen het spruitstuk uitgloeien, en de flens in 4en delen.
Dan moet het wel goed gaan denk ik.

Moet ook nog een inlaatspruitstuk maken,
Heeft iemand daar ervaring mee??
Hoeveel moet dat taps lopen om alle cilinders een gelijke vulling te geven?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 28, 2009 23:30

waarom niet een turbo op de TS maken? :) als je toch alles moet maken en al kdfi hebt lijkt me dat een vele leukere optie. Geld dat je dan bespaart op de aanscahf van de turbomotor kun je gebruiken voor lage compressie zuigers voor de TS. :wink:

Dat je zelf een spruitstuk gaat maken vind ik wel tof. maar dat uitgloeien zegt me niet zoveel, weet wel dat het spruitstuk straks nog wel vaker zal gaan gloeien. :lol:

Succes ermee! foto's worden trouwens altijd gewaardeerd als je er aan begint! :wink:

Terug naar “Tuning onderwerpen”