Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

Re: RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia

ma aug 04, 2008 13:12

Ben ik eerlijk gezegd nog niet achteraan gegaan, zal ik ook deze week eens gaan doen. Nu heb ik weer wat meer tijd.
Even in de EPER invullen. Dan weet je het direct.
(en wederom PB)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia

ma aug 04, 2008 15:57

Als het in het archief niet goed bekend is heb je dikke kans dat ePer hetzelfde zegt. Ik zou eens kijken welk type motorblok er feitelijk in hangt, AR67201 of AR67202?

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia

za aug 09, 2008 16:19

Zo vorige week zijn we (mijn vriendin en ik) naar Längefeld geweest, in het Ötztal (Oostenrijk), daar hadden we een appartementje.
Toen we op vrijdag vertrokken zijn we bij Venlo de grens over de A61 richting Hockenheim gereden, waar we de A6 richting Heilbron namen. Vervolgens de A7 op tot net voorbij Kempten. Daar hebben we in Oberellegg (Wertach) een heel goed hotelletje gevonden voor de 1e nacht. In deze mooi omgeving hebben we de middag lekker doorgebracht bij de Grüntensee en heerlijk gegeten en geslapen.

Alfa bij een schuurtje op weg naar het hotel
Afbeelding
Alfa bij de Grüntensee
Afbeelding

De tweede dag zijn we verder gereden, de snelweg vermijdend. Vanaf Nesselwang hebben we de 309 via Weißbach en Pfronten naar Reutte genomen. Van daar de 179 naar de Fernpaß wat een ongelofelijk lekker stuk was om te rijden. Verder gingen we via de 189 naar Imst een iets rustiger stuk (als in minder hoogte verschil en bochten). Na Imst kwam de 171 en 186 naar Längenfeld. Uiteindelijk een super mooie en vooral heerlijke rit om te rijden.

Op de 4e dag zijn we naar de Gletsjer gegaan, de Rettenbachferner, uiteraard zoals het hoort met de Alfa na 2673m gereden. Ik heb veel leuke dingen gedaan, maar in de zomer met je eigen auto naast 2 meter hoog sneeuw de berg op rijden is iets wat ik niet snel meer zal vergeten.

Ja daar gaan we heen, via die weg
Afbeelding
Vanaf de top Via die route
Afbeelding
Aan de rand geparkeerd (1 meter verder was het +/-50m lager)
Afbeelding
En er was echt sneeuw/ijs
Afbeelding
En terug naar beneden
Afbeelding

Een paar dagen later gingen we naar Italië, Merano om precies te zijn, nu kan je daar op 2 manieren komen, de korte leuke manier, of de lange saaie (snelle) manier. De keuze was simpel, we gingen via de Timmelsjochstraße. Dit is zeker weten de mooiste (en spannendste) weg waar ik ooit op heb gereden. Op sommige plekken nouwelijks breed genoeg om 2 auto's te laten passeren, terwijl een dun muurtje je van een ruim 100m diepe val moet behoeden. In Merano hadden we nog een authentique Alfa garage gevonden, helaas hadden we geen tijd om hier te kijken, want de pas ging om 20u dicht.

De Oostenrijkse kant valt nog mee
Afbeelding
De Italiaanse kant is iets minder ruim
Afbeelding
De garage in Merano
Afbeelding
De terugweg gaat via die wegen
Afbeelding
Dezelfde van dichtbij
Afbeelding
Mooi uitzicht
Afbeelding


Toen we stonden te tanken vlakbij waar we zaten op de 1e dag, zag ik een reclamebord voor de locale klassiekerrally, op de laatste dag van onze vakantie. Daar we allebei liefhebbers zijn van de rallysport en ik vooral ook van Klassiekers, moesten we daar heen. Ondanks dat het weer wat minder was en er niet zoveel auto's waren (59 deelnemers en ongeveer 20 welke een kleine demonstratie hielden, wel een flink spektakel.
Voor foto's van de rally, hier klikken: Klassieker rally

Ook nog even een nieuwe bodykit laten ontwerpen, helaas waren ze gesloten
Afbeelding


Filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=_vQC4wYMoTU
http://www.youtube.com/watch?v=Uzzc6ej76HE
http://www.youtube.com/watch?v=5acQ2u1S3MI

De meeste foto's zijn door mijn vriendin gemaakt, de filmpjes zonder geluid ook. De filmpjes met geluid zijn door mij gemaakt.
Laatst gewijzigd door Robkg op zo jun 21, 2009 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

Re: RE: 155 2.0TS - WTF geen 2.0 maar 1.8???

di sep 16, 2008 19:53

Ik denk, goh, laat ik eens een berichtje sturen naar Centro Documentazione met mijn chassisnummer, krijg ik dit terug:
Dear Mister G...,

with reference to your request we are informing you as follows.

According to our documentation files, the chassis number ZAR 16700000075133 originally corresponds to an Alfa Romeo 155 1.8 T.S. Deinquinata, manufactured on the 11th June 1993 and sold on the 24th August 1993 in The Netherlands.

Yours, Sincerely,
Terwijl het volgens mijn autopapieren een 2.0 TS moet zijn, moet ik vande week toch maar ff het blok nummer goed bekijken en het chassisnummer in de auto vergelijken met die op de papieren :shock:
Mocht je het zelf nog niet verder hebben uitgezocht; EPER zegt 2.0 Super 8)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia - Vakantie FOTO'S

wo sep 17, 2008 00:27

Tijd over? :P Ik niet echt de laatste tijd :roll:

buiten dat ik bezig ben met het zoeken van ander werk en een nieuwe opleiding (full-time en deeltijd), hebben Leon en ik zijn airco systeem na 2jaar weer werkend gemaakt. Nu krijgt een ijsbeer het nog koud :D
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia - Vakantie FOTO'S

vr sep 19, 2008 10:34

Even een Cross-post:
Bij deze even de link naar het topic op berlinasportivo.
Er word echter doorverwezen naar deze duidelijke instructie.
De taal zal een probleem zijn op deze pagina, maar de plaatjes zeggen genoeg. Er moet overigens ook ergens een engelse instructie zijn.

Groetjes,
Marc
Mijn auto wil namelijk moeilijk starten, verbruikt de laatste tijd (heel) veel brandstof en bokt nogal op lage snelheid en lage toeren (op hoge merk je dat niet). Of bij gas los/vast. Nu had ik dit voor de vakantie ook, maar na het vervangen van de inlaat rubbers (door turbo slangen) was dat voorbij. Nu is het weer langzaam aan het terugkomen. Bij een warme motor wil die moeilijk starten.

Nu weet ik dat er een bepaalde brandstof leiding is welke kan uitdrogen, welke is dat?
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia - Vakantie FOTO'S

vr sep 19, 2008 11:07

Er wordt vaak gesproken over een slang onder de luchtinlaat. Om daar bij te komen, schijn je de luchtinlaat te moeten verwijderen.
(dit is dus ervaring uit tweede hand :mrgreen: )

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia - Vakantie FOTO'S

vr sep 19, 2008 14:02

Ik zou em ook even (laten) uitlezen en een CO testje doen. Spulletjes daarvoor heb ik wel.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia - Vakantie FOTO'S

vr sep 19, 2008 14:04

Ik zou em ook even (laten) uitlezen en een CO testje doen. Spulletjes daarvoor heb ik wel.
Dan moeten we maar ff een afspraak maken binnenkort. Ik bel je dit weekend wel, wou ik zowieso al doen.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia - Vakantie FOTO'S

za okt 04, 2008 20:47

Vandaag de inlaat van de 155 schoon gemaakt. Met een bus inlaatreiniger van Wynn's, eerst het luchtfilter gedemonteerd, de motor gestart en rustig het spul in de LMM gespoten (niet teveel, anders verzuipt die :P ). Vervolgens de LMM en stappen motor gedemonteerd, deze eerste aan de achterkant ook schoon gemaakt, totdat die van alle kanten flink blonk. De stappenmotor vervolgens ook vol gespoten en met droge lucht voorzichtig droog gemaakt. Bij de proefrit liep de motor weer heerlijk, niet meer bokken wat die eerst nog deed.

Vervolgens gekeken waar het olie verbruik vandaan zou kunnen komen; bij het losdraaien van de olievuldop bleken daar flinke luchtstromen uit te komen (lijkt me niet normaal?). Maar de compessie test liet mooie waarden zien van 10,0/10,12/10,25/9,75 bar, dus het lijkt me niet dat de zuigerveren gaar zijn. Ik kan alleen niet bedenken waar dan die druk uit het carter vandaan komt. Vanavond naar huis had ik em op t laatst ff flink door getrokken (ff een Focus laten zien dat een 15jr oude auto nog best vooruit wil), daarna met een zaklamp goed het blok bekenen en er lijkt vanuit de olievuldop langs de kettingzeide flink wat olie te lekken, het is goed nat daar. Dat kan het niet alleen zijn, want toen ik dus vol optrok, zag ik in mijn spiegel een rookpluim (uit mijn uitlaat?) achter de auto.

Als iemand ideeën heeft, graag? Ik denk dat het onregelmatig lopen een resultaat is van het olieverbruik/lekkage, maar zou een los probleem kunnen zijn.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia - Vakantie FOTO'S

za okt 04, 2008 23:18

Vandaag de inlaat van de 155 schoon gemaakt. Met een bus inlaatreiniger van Wynn's, eerst het luchtfilter gedemonteerd, de motor gestart en rustig het spul in de LMM gespoten (niet teveel, anders verzuipt die :P ). Vervolgens de LMM en stappen motor gedemonteerd, deze eerste aan de achterkant ook schoon gemaakt, totdat die van alle kanten flink blonk. De stappenmotor vervolgens ook vol gespoten en met droge lucht voorzichtig droog gemaakt. Bij de proefrit liep de motor weer heerlijk, niet meer bokken wat die eerst nog deed.
Kijk dat scheelt al.
Vervolgens gekeken waar het olie verbruik vandaan zou kunnen komen; bij het losdraaien van de olievuldop bleken daar flinke luchtstromen uit te komen (lijkt me niet normaal?). Maar de compessie test liet mooie waarden zien van 10,0/10,12/10,25/9,75 bar, dus het lijkt me niet dat de zuigerveren gaar zijn. Ik kan alleen niet bedenken waar dan die druk uit het carter vandaan komt. Vanavond naar huis had ik em op t laatst ff flink door getrokken (ff een Focus laten zien dat een 15jr oude auto nog best vooruit wil), daarna met een zaklamp goed het blok bekenen en er lijkt vanuit de olievuldop langs de kettingzeide flink wat olie te lekken, het is goed nat daar. Dat kan het niet alleen zijn, want toen ik dus vol optrok, zag ik in mijn spiegel een rookpluim (uit mijn uitlaat?) achter de auto.
Versleten schraapveren merk je met compressietesten niets van, maar je krijgt er wel olieverbruik door. Die pluim uit je uitlaat bij gasgeven is daar toch wel een behoorlijke aanwijzing voor. Een otto-motor heeft "normaal" ergens tussen de 8 en 20% drukverlies langs de zuigers als je een lektest doet. Je zult dus altijd wel een luchtstroom hebben, ook bij een motor die nog prima functioneert en binnen de toleranties valt.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia - Olie weg?!

za okt 04, 2008 23:51

Je hebt PB.

De oorzaak is misschien anders, maar het resultaat hetzelfde, de motor zou dus open moeten :( Zouden de klepsteelrubbers een zelfde effect hebben, dat lijkt me ongetwijfeld een goedkopere reparatie. Want als ik de boel zo op een rijtje zet, begin ik te denken dat ik de auto toch maar moet inruilen.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Andretti Molletti

RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia - Olie weg?!

zo okt 05, 2008 12:28

Lees de quote hieronder en laat maar lekker zitten :sick:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op zo okt 05, 2008 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
michaelbaken
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: ma dec 04, 2006 12:32

Re: RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia - Olie weg?!

zo okt 05, 2008 13:14

rob het is misschien wel verstandig even iemand met verstand van zaken te raadplegen.


die vete dus jullie gaat wel lekker zo

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 155 2.0TS - Bella Alfa Hollandia - Olie weg?!

zo okt 05, 2008 22:27

Je hebt PB.

De oorzaak is misschien anders, maar het resultaat hetzelfde, de motor zou dus open moeten :( Zouden de klepsteelrubbers een zelfde effect hebben, dat lijkt me ongetwijfeld een goedkopere reparatie. Want als ik de boel zo op een rijtje zet, begin ik te denken dat ik de auto toch maar moet inruilen.
Je kan ook gewoon door rijden met olieverbruik natuurlijk. Een revisie of een blok wisselen of een andere auto kost al snel meer dan duizenden kilometers olieverbruik je kosten. Op zich is jouw auto volgens mij nog hard en goed dus misschien dat een motor ruilen nog de moeite is? Je had het er ook al over dat je misschien een baan met lease-auto kon krijgen, dan zal deze auto ook overbodig worden? Genoeg afwegingen in ieder geval en een 2ehands 155 koop je tegenwoordig al voor het geld wat een grote beurt je bij de dealer kost.

Klepsteelrubbers geven juist blauwe rook uit de uitlaat bij gas loslaten, niet bij het gas intrappen. Wat precies de oorzaak van je olieverbruik is zal veel meer voor bekeken moeten worden, dat kan je met uitlezen niet bepalen. Heb je die compressietest gedaan met koude of juist warme motor? Eventueel olie in de verbrandingskamers bijgespoten om te kijken of dat scheelde? Heb je die motor al eens schoongemaakt van buiten en gekeken waar het precies lekte en hoeveel?

Terug naar “Projecten”