Even in de EPER invullen. Dan weet je het direct.Ben ik eerlijk gezegd nog niet achteraan gegaan, zal ik ook deze week eens gaan doen. Nu heb ik weer wat meer tijd.
(en wederom PB)
Even in de EPER invullen. Dan weet je het direct.Ben ik eerlijk gezegd nog niet achteraan gegaan, zal ik ook deze week eens gaan doen. Nu heb ik weer wat meer tijd.
Mocht je het zelf nog niet verder hebben uitgezocht; EPER zegt 2.0 SuperIk denk, goh, laat ik eens een berichtje sturen naar Centro Documentazione met mijn chassisnummer, krijg ik dit terug:
Terwijl het volgens mijn autopapieren een 2.0 TS moet zijn, moet ik vande week toch maar ff het blok nummer goed bekijken en het chassisnummer in de auto vergelijken met die op de papierenDear Mister G...,
with reference to your request we are informing you as follows.
According to our documentation files, the chassis number ZAR 16700000075133 originally corresponds to an Alfa Romeo 155 1.8 T.S. Deinquinata, manufactured on the 11th June 1993 and sold on the 24th August 1993 in The Netherlands.
Yours, Sincerely,
Mijn auto wil namelijk moeilijk starten, verbruikt de laatste tijd (heel) veel brandstof en bokt nogal op lage snelheid en lage toeren (op hoge merk je dat niet). Of bij gas los/vast. Nu had ik dit voor de vakantie ook, maar na het vervangen van de inlaat rubbers (door turbo slangen) was dat voorbij. Nu is het weer langzaam aan het terugkomen. Bij een warme motor wil die moeilijk starten.
Dan moeten we maar ff een afspraak maken binnenkort. Ik bel je dit weekend wel, wou ik zowieso al doen.Ik zou em ook even (laten) uitlezen en een CO testje doen. Spulletjes daarvoor heb ik wel.
Kijk dat scheelt al.Vandaag de inlaat van de 155 schoon gemaakt. Met een bus inlaatreiniger van Wynn's, eerst het luchtfilter gedemonteerd, de motor gestart en rustig het spul in de LMM gespoten (niet teveel, anders verzuipt die). Vervolgens de LMM en stappen motor gedemonteerd, deze eerste aan de achterkant ook schoon gemaakt, totdat die van alle kanten flink blonk. De stappenmotor vervolgens ook vol gespoten en met droge lucht voorzichtig droog gemaakt. Bij de proefrit liep de motor weer heerlijk, niet meer bokken wat die eerst nog deed.
Versleten schraapveren merk je met compressietesten niets van, maar je krijgt er wel olieverbruik door. Die pluim uit je uitlaat bij gasgeven is daar toch wel een behoorlijke aanwijzing voor. Een otto-motor heeft "normaal" ergens tussen de 8 en 20% drukverlies langs de zuigers als je een lektest doet. Je zult dus altijd wel een luchtstroom hebben, ook bij een motor die nog prima functioneert en binnen de toleranties valt.Vervolgens gekeken waar het olie verbruik vandaan zou kunnen komen; bij het losdraaien van de olievuldop bleken daar flinke luchtstromen uit te komen (lijkt me niet normaal?). Maar de compessie test liet mooie waarden zien van 10,0/10,12/10,25/9,75 bar, dus het lijkt me niet dat de zuigerveren gaar zijn. Ik kan alleen niet bedenken waar dan die druk uit het carter vandaan komt. Vanavond naar huis had ik em op t laatst ff flink door getrokken (ff een Focus laten zien dat een 15jr oude auto nog best vooruit wil), daarna met een zaklamp goed het blok bekenen en er lijkt vanuit de olievuldop langs de kettingzeide flink wat olie te lekken, het is goed nat daar. Dat kan het niet alleen zijn, want toen ik dus vol optrok, zag ik in mijn spiegel een rookpluim (uit mijn uitlaat?) achter de auto.
rob het is misschien wel verstandig even iemand met verstand van zaken te raadplegen.
Je kan ook gewoon door rijden met olieverbruik natuurlijk. Een revisie of een blok wisselen of een andere auto kost al snel meer dan duizenden kilometers olieverbruik je kosten. Op zich is jouw auto volgens mij nog hard en goed dus misschien dat een motor ruilen nog de moeite is? Je had het er ook al over dat je misschien een baan met lease-auto kon krijgen, dan zal deze auto ook overbodig worden? Genoeg afwegingen in ieder geval en een 2ehands 155 koop je tegenwoordig al voor het geld wat een grote beurt je bij de dealer kost.Je hebt PB.
De oorzaak is misschien anders, maar het resultaat hetzelfde, de motor zou dus open moetenZouden de klepsteelrubbers een zelfde effect hebben, dat lijkt me ongetwijfeld een goedkopere reparatie. Want als ik de boel zo op een rijtje zet, begin ik te denken dat ik de auto toch maar moet inruilen.