Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden sudj

di nov 27, 2007 12:00

Met powerflex ben je wat dat betreft in 1 keer klaar inderdaad. Maar denk er dan wel aan om de ophangpunten te vertevigen anders zullen ze na wat rondjes op het circuit op uitscheuren staan.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

Re: RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden

di nov 27, 2007 12:55

Met powerflex ben je wat dat betreft in 1 keer klaar inderdaad. Maar denk er dan wel aan om de ophangpunten te vertevigen anders zullen ze na wat rondjes op het circuit op uitscheuren staan.
Hoe verstevigen dan precies?
Op de diverse sites kom alleen maar tegen dat het "plug and Play" is.
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden

di nov 27, 2007 13:11

Met powerflex ben je wat dat betreft in 1 keer klaar inderdaad. Maar denk er dan wel aan om de ophangpunten te vertevigen anders zullen ze na wat rondjes op het circuit op uitscheuren staan.
Hoe verstevigen dan precies?
Op de diverse sites kom alleen maar tegen dat het "plug and Play" is.
He is plug and play maar er komen extra krachten op het metaal te staan. Krachten die eerst opgevangen werden door het rubber. Dat gaat een tijdje goed, maar zeker met circuittijd gaat dat vroeg of laat fout. Volgens mij kan onder andere Gerwin daar over meepraten.

Mijn plan is om de achterste ophangpunten te verstevigen door een koker om de chassisbalk heen te vouwen van wat dikker staal die ik rondom vast las en daar dan een wat langere bout dwars doorheen te doen. Aan de voorkant kun je langs de andere kant niet bij die balk dus kun je alleen de kant waar de bout in gaat verstevigen met een deel van een koker.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden sudj

di nov 27, 2007 13:53

ervaring met PU-bussen in een 33:
(kreeg een PB van jeroen of ik mijn ervaring met julie wilde delen)

ik heb zelf een hele lading PU-bussen op mijn niet geheel standaard 33 16V gehad
(even kleine omschrijving van mijn ex 33: koni verlaagt, vpb, madeno veren, eigen modificatie hier en daar, fris 16V motorblok met spaghetti, groep N, eigen inlaat mod, chip, koppen gevlakt, schatting 150pk+)

Ik had als eerst de PU-bussen op de reactie stangen achter gedaan, dan is de achterkant niet zo wiebelig. Als je bij een standaard 33 aan de achterzijde zijdelings duwt kan je de hele auto heen en weer wiebelen. Met de PU-bussen scheelt dat wel een hele hoop. Nadeel: bij mij braken alle stangen af. Uit mijn hoofd zeg ik dat de korte reactie stang de zwakste is bij een 33, niet alleen de reactie stangen braken af (meestal braken de ringen waar de PU-bus inzit af), ook de ophanging van de stang brak af. Bij de korte stang is hij gemonteerd op een dun staafje. Die breekt na 2x rijden al af, verder zit er bij de set geen extra grote stalen ring om ervoor te zorgen dat de PU-bus niet verschuifd, waardoor de PU-bus ineens op dat staafje zit ipv het stalen asje wat normaal bij de pu-bus binnen in zit. (is het nog te volgen??)

Dat zijn de achterkant problemen, nu op naar de voorkant. De stabi ophangen met PU-bussen is werelds. Wat een verbetering ten opzichte van de oude rubbere dingen. Auto blijft veel strakker (helt minder over) liggen. Zit er in 2 tellen op en is echt een verbetering die te merken is. Hiermee krijg je geen problemen. Even voor de duidelijkheid, ik kon volgas geven op zandvoort in dat kleine krapje bochtje achter de pitstraat (nissanbocht???) waarna je omhoog gaat zonder het binnenste wiel te laten doorslippen. Met andere woorden, hij bleef dermate horizontaal dat er genoeg druk op het binnenste wiel bleef om het vermogen op het wegdek over te brengen. (kwam natuurlijk ook door de gele koni die voor een halve slag open stond)

Dan heb je ook nog de PU-bussen voor in je draagarm en reactie arm. Kijk AUB hiermee uit, de ophanging naast de versnellingsbak waaraan je draagarm zit scheurde bij mij af. (de rede waarom ik mijn 33 gesloopt hebt was omdat hier scheuren van een halve meter zaten!!) Een versteviging van de linker naar de rechter draagarmophanging is ook een must om te maken.

Dan had ik ook nog een zwikkie pu-bussen over die je toch niet gebruikt voor oa dynamo en dergelijke. Had zelf nog wel een bovenste motorsteun bus gemaakt en had ik een nieuw staartrubber en kantelrubber gemonteerd.

Advies: verstevig eerst de punten die ik hier genoemd heb, dan pas PU-bussen bestellen en monteren. Ga ook niet te veel op straat rijden met een semi-race auto. Ik kan eigenlijk wel zeggen dat mijn 33 te veel race al was om er nog dagelijks mee op straat te rijden. Op straat heb je kuilen, kieren, geulen en dergelijke. Als er dan een stel harde bussen op je al wat oudere 33 zitten dan krijg je problemen. Bedenk ook eens aan je voorpoot, boven in zit een rubber wat je eigenlijk niet veel flexibel wilt hebben. Ik had destijds een set van monroe gekocht en zelf wat mods. gemaakt omdat ook wat stijver te krijgen.
Als laatst: ik had mijn set gekocht bij www.es-international.com
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden sudj

di nov 27, 2007 14:05

:shock:

Wow, fijn dat er mensen zijn die zo uitgebreid de moeite nemen om de ervaringen te delen. Top Gerwin! Hier ga ik zeker wat aan hebben.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden

di nov 27, 2007 14:06

:shock:

Wow, fijn dat er mensen zijn die zo uitgebreid de moeite nemen om de ervaringen te delen. Top Gerwin! Hier ga ik zeker wat aan hebben.
Zijn we (gelukkig) gewend van Gerwin ! Het forum zoals het bedoeld is !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden sudj

di nov 27, 2007 16:04

Yep inderdaad interesant :thumbs: en inderdaad typisch zoals het forum hoort te zijn =D>

We gaan nog wat bijlassen :D

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 689
Lid geworden op: za aug 18, 2007 17:51
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden sudj

di nov 27, 2007 16:11

gerwin, waar blijft het telefoontje? :D

oeps off topic :oops:
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden sudj

di nov 27, 2007 16:13

gerwin, waar blijft het telefoontje?
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

ben je niet vergeten hoor :^o
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 689
Lid geworden op: za aug 18, 2007 17:51
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Re: RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden

di nov 27, 2007 16:32

gerwin, waar blijft het telefoontje?
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

ben je niet vergeten hoor :^o
:lol: :wink: 8)
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden sudj

di nov 27, 2007 17:59

33 type 2 en 3 is wel gewoon uitwisselbaar.
dus een dynamo van een 33 moet ook gewoon passen lijkt me?
blijft een boxer-blok..

alleen wel even kijken naar capaciteit?
kan wel even de 33 waardes opzoeken..die heb alleen van type 3 dacht ik..
(ook dynamo's :wink: , echter durf ik niet te zweren dat ze allemaal goed zijn. )
en waarvan ik denk dattie de beste is komt natuurlijk op mijn 33 :mrgreen:
maar dynamo's zat hier op t forum denk ik.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden sudj

di nov 27, 2007 18:03

Volgens mij gebruikt alleen de 16V een dynamo met grotere capaciteit, de rest is volgens mij allemaal gelijk.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden

di nov 27, 2007 18:05

Volgens mij gebruikt alleen de 16V een dynamo met grotere capaciteit, de rest is volgens mij allemaal gelijk.
dat stond mij ook bij.
ik heb het 33 instruktie boekje ergens liggen dus wou ik het opzoeken.
maar nu jij het ook zegt ben ik over de streep :biggrin:

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden sudj

di nov 27, 2007 18:10

toch even gechecked : 1.7 8v IE en 1.7 16v zijn 12v/65A. alle overige motoren hebben 55A.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: van witte 33 type2 naar groene 16V en werkzaamheden sudj

di nov 27, 2007 20:09

Adres van de site is trouwens www.es-international.nl
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Terug naar “Projecten”