ervaring met PU-bussen in een 33:
(kreeg een PB van jeroen of ik mijn ervaring met julie wilde delen)
ik heb zelf een hele lading PU-bussen op mijn niet geheel standaard 33 16V gehad
(even kleine omschrijving van mijn ex 33: koni verlaagt, vpb, madeno veren, eigen modificatie hier en daar, fris 16V motorblok met spaghetti, groep N, eigen inlaat mod, chip, koppen gevlakt, schatting 150pk+)
Ik had als eerst de PU-bussen op de reactie stangen achter gedaan, dan is de achterkant niet zo wiebelig. Als je bij een standaard 33 aan de achterzijde zijdelings duwt kan je de hele auto heen en weer wiebelen. Met de PU-bussen scheelt dat wel een hele hoop. Nadeel: bij mij braken alle stangen af. Uit mijn hoofd zeg ik dat de korte reactie stang de zwakste is bij een 33, niet alleen de reactie stangen braken af (meestal braken de ringen waar de PU-bus inzit af), ook de ophanging van de stang brak af. Bij de korte stang is hij gemonteerd op een dun staafje. Die breekt na 2x rijden al af, verder zit er bij de set geen extra grote stalen ring om ervoor te zorgen dat de PU-bus niet verschuifd, waardoor de PU-bus ineens op dat staafje zit ipv het stalen asje wat normaal bij de pu-bus binnen in zit. (is het nog te volgen??)
Dat zijn de achterkant problemen, nu op naar de voorkant. De stabi ophangen met PU-bussen is werelds. Wat een verbetering ten opzichte van de oude rubbere dingen. Auto blijft veel strakker (helt minder over) liggen. Zit er in 2 tellen op en is echt een verbetering die te merken is. Hiermee krijg je geen problemen. Even voor de duidelijkheid, ik kon volgas geven op zandvoort in dat kleine krapje bochtje achter de pitstraat (nissanbocht???) waarna je omhoog gaat zonder het binnenste wiel te laten doorslippen. Met andere woorden, hij bleef dermate horizontaal dat er genoeg druk op het binnenste wiel bleef om het vermogen op het wegdek over te brengen. (kwam natuurlijk ook door de gele koni die voor een halve slag open stond)
Dan heb je ook nog de PU-bussen voor in je draagarm en reactie arm. Kijk AUB hiermee uit, de ophanging naast de versnellingsbak waaraan je draagarm zit scheurde bij mij af. (de rede waarom ik mijn 33 gesloopt hebt was omdat hier scheuren van een halve meter zaten!!) Een versteviging van de linker naar de rechter draagarmophanging is ook een must om te maken.
Dan had ik ook nog een zwikkie pu-bussen over die je toch niet gebruikt voor oa dynamo en dergelijke. Had zelf nog wel een bovenste motorsteun bus gemaakt en had ik een nieuw staartrubber en kantelrubber gemonteerd.
Advies: verstevig eerst de punten die ik hier genoemd heb, dan pas PU-bussen bestellen en monteren. Ga ook niet te veel op straat rijden met een semi-race auto. Ik kan eigenlijk wel zeggen dat mijn 33 te veel race al was om er nog dagelijks mee op straat te rijden. Op straat heb je kuilen, kieren, geulen en dergelijke. Als er dan een stel harde bussen op je al wat oudere 33 zitten dan krijg je problemen. Bedenk ook eens aan je voorpoot, boven in zit een rubber wat je eigenlijk niet veel flexibel wilt hebben. Ik had destijds een set van monroe gekocht en zelf wat mods. gemaakt omdat ook wat stijver te krijgen.
Als laatst: ik had mijn set gekocht bij
www.es-international.com