Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Alfetta QO '83

vr mar 23, 2007 08:46

fRank, thanks voor de fotos. Die plek die jij nu aanwijst, zit bij mij nog volledig in de tectiel. Maar ik heb zo'n vermoeden dat dit een garantie voor het gebrek aan roest is??

Eevntjes afgezien van de bovenste veerschotels. Zijn er delen van de carosserie waar men voor de APK niet aan mag lassen?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8061
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfetta QO '83

vr mar 23, 2007 10:51

Steven die dikke tectyllaag is meestal om eea te verbergen... :? (apk kit wie kent t niet.. :lol: )
Je vraag; ik heb geen idee waar wel en niet gelast mag worden. Bij auto's met een apart subframe voor bv de motor weet ik dat daar niet aan gelast mag zijn( maar zo'n frame is makkelijk te vervangen door er een andere aan te schroeven...)
Aan de body/onderzijde etc van een transaxle ? Geen idee...
Ik zou als ik jou was ,eerst de auto aanbieden om voor te keuren. Het lijstJE wat daar uitrolt is zowiezo een goede leidraad om m iig apk waardig te maken. Opknappen 'voor de mooi' is dan van later zorg.
En je zult er nog versteld van staan hoe veel roest een auto mag hebben..... :?
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 651
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: Alfetta QO '83

vr mar 23, 2007 11:47

Ik heb eens een Alfetta APK afgekeurd teruggekregen, omdat er nieuwe onderste verschotels op de achteras gelast waren. (bij RDW in Arnhem) Dat mocht dus niet. Ik zou de achteras moeten vernieuwen. Ik heb de achteras afgestoken, de rupsen netjes weggeslepen en daarna alles weer netjes dichtgesmeerd met tectiel. In een keer goedgekeurd :lol: Lassen aan de achteras mag dus niet, hoewel ik later begrepen heb dat de meningen erover verdeeld zijn.

Adios, JR

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8061
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfetta QO '83

vr mar 23, 2007 13:23

Ik heb eens een Alfetta APK afgekeurd teruggekregen, omdat er nieuwe onderste verschotels op de achteras gelast waren. (bij RDW in Arnhem) Dat mocht dus niet. Ik zou de achteras moeten vernieuwen. Ik heb de achteras afgestoken, de rupsen netjes weggeslepen en daarna alles weer netjes dichtgesmeerd met tectiel. In een keer goedgekeurd :lol: Lassen aan de achteras mag dus niet, hoewel ik later begrepen heb dat de meningen erover verdeeld zijn.

Adios, JR
Hmm en die gasten dan die op hun trackdaytool met kenteken een doorgezette achteras hebben (negatief camber)? Die worden toch ook een aardig eind ingeslepen om vevolgens weer te worden vastgeknetterd.. :?
Iemand die zo'n as al door de apk heen heeft gesleurd?
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Alfetta QO '83

vr mar 23, 2007 20:22

Ik vind het grote bullshit dat je niet aan een as of subframe zou mogen lassen, hoe zetten ze die as/subframe in de fabriek dan in elkaar?
wordt toch zeker ook gelast :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8061
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfetta QO '83

vr mar 23, 2007 20:48

Ik vind het grote bullshit dat je niet aan een as of subframe zou mogen lassen, hoe zetten ze die as/subframe in de fabriek dan in elkaar?
wordt toch zeker ook gelast :wink:
:thumbs: eens!!
Zal wel weer een of ander regeltje zijn wat vanachter een buro in DEHAAG verzonnen is... :cry:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Alfetta QO '83

zo mar 25, 2007 10:28

Ik vind het grote bullshit dat je niet aan een as of subframe zou mogen lassen, hoe zetten ze die as/subframe in de fabriek dan in elkaar?
wordt toch zeker ook gelast :wink:
Ik denk dat die regel er is omdat er nogalwat verschil zit in laswerk en laswerk.
Je kunt een keurmeester altijd voor de gek houden als je bepaalde zaken camoufleert. En er zijn ook keurmeesters die zichzelf voor de gek houden door helemmal niks te controleren. :wink:

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Alfetta QO '83

do mar 29, 2007 13:14

Spatbord rechtsachter
Voor de spatbord rechtsachter heb ik inmiddels een scherm van een laatste series QO geregeld. Ik kan twee dingen doen:
1) Ik kan het volledige paneel erin (laten) zetten, waarbij dan bovenaan de C-stijl gelast zal moeten worden (ca. 25 cm recht stuk). Er moet dan wel een nieuw gat gemaakt worden in het vervangingspaneel voor het luchtrooster.
2) Ik kan alleen het benodigde stuk uit het goede paneel snijden en dat erin zetten. Nu hoeft er geen nieuw gat gemaakt te worden voor het onluchtingsrooster. Lastechnisch is dat waarschijnlijk moeilijker, ik vermoed een boog van ca. 90cm.

Ondersteunen auto voorkant
Ik wil de auto aan de voorkant eventjes op assteunen zetten, om zo beter aan de onderkant het plaatwerk te kunnen beoordelen. Omdat ik de kriksteunen (nog) niet ken/ vetrouw en nog niet bekend ben met de carosserie van de 116-serie, weet ik niet wat een beschikte steunplek is. Zijn er plekken waaar de auto een paar dagen op kan rusten?

Sleekoker rechtsvoor
De sleekoker is rot en dat moet duidelijk eerst worden gedaan voordat ik de horizontale 'voeten'plaat erin kan zetten. Een aantal vragen:
Kan je zonder gevolgen een stuk sleekoker eruit zagen zonder dat de carosserie 'in elkaar' zakt? Wat kan ik het beste als vervanging voor de sleekoker gebruiken? Ik neem aan dat deze delen niet origineel verkrijgbaar zijn. Een stuk vierkant buis of zo?

Kan iemand mij het verschil tussen bitumen en tectiel uitleggen? ( ik vermoed dat dit een hele stomme vraag is, maar goed..:oops:..) 8)

Steven

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Alfetta QO '83

vr mar 30, 2007 13:41

Niemand?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Alfetta QO '83

vr mar 30, 2007 15:35

Ondersteunen auto voorkant
Ik wil de auto aan de voorkant eventjes op assteunen zetten, om zo beter aan de onderkant het plaatwerk te kunnen beoordelen. Omdat ik de kriksteunen (nog) niet ken/ vetrouw en nog niet bekend ben met de carosserie van de 116-serie, weet ik niet wat een beschikte steunplek is. Zijn er plekken waaar de auto een paar dagen op kan rusten?
Je kunt de assteunen onder de onderste wieldraagarm plaatsen.
Sleekoker rechtsvoor
De sleekoker is rot en dat moet duidelijk eerst worden gedaan voordat ik de horizontale 'voeten'plaat erin kan zetten. Een aantal vragen:
Kan je zonder gevolgen een stuk sleekoker eruit zagen zonder dat de carosserie 'in elkaar' zakt? Wat kan ik het beste als vervanging voor de sleekoker gebruiken? Ik neem aan dat deze delen niet origineel verkrijgbaar zijn. Een stuk vierkant buis of zo?
Mits je niet de hele sleekoker eruit haalt lijkt me dat geen probleem.
Maar waarom niet de slechte stukken eruit halen, dan eerste de vloer in orde maken en dan de sleekoker!
Hier als eens gekeken.
Ze zitten onder alle transaxles, lijkt me dat ze nog verkrijgbaar zijn :?

Uitaard kun je ook zelf een koker fabrieken :wink:

Kan iemand mij het verschil tussen bitumen en tectiel uitleggen? ( ik vermoed dat dit een hele stomme vraag is, maar goed..:oops:..) 8)
Bitumen in de volksmond dacht ik bitac (dikke zwarte brei) voor de onderkant van je auto, maar ook bitumenmatten (van bv. 3m) als geluidsdempend materiaal.
Wordt in de laatste toepassing veel gebruikt in deuren en binnenkant auto op de bodem.
Tectyl wordt gebruikt voor de holle ruimtes (kokerbalken, binnenkant tussen spatbordnaden etc..)
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op vr mar 30, 2007 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Alfetta QO '83

vr mar 30, 2007 16:27

Thanks Allesandro, hier kan ik weer verder mee! Trouwens, wat is de engelse benaming voor een slee- of langskoker?

Vandaag trouwens van iemand les gekregen in de gas installatie.....schiet ook weer op met het begrip!

Steven

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfetta QO '83

vr mar 30, 2007 17:24


Vandaag trouwens van iemand les gekregen in de gas installatie.....
KOOKCURSUS :?: :twisted:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Alfetta QO '83

vr mar 30, 2007 17:25

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1319
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Alfetta QO '83

vr mar 30, 2007 17:55

Iemand die zo'n as al door de apk heen heeft gesleurd?
Al 4 jaar is nog niemand over gevallen cq heeft het opgemerkt :shock:
Misschien heb ik achter te weinig camber staan, of was het voor te veel :mrgreen:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8061
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Alfetta QO '83

vr mar 30, 2007 20:54

Iemand die zo'n as al door de apk heen heeft gesleurd?
Al 4 jaar is nog niemand over gevallen cq heeft het opgemerkt :shock:
Misschien heb ik achter te weinig camber staan, of was het voor te veel :mrgreen:
:mrgreen: :thumbs: :-$ Houwe zo!
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Projecten”