Blu Ollandese
Full Member
Full Member

RE: Motor eindelijk af en terug in de wagen!

vr mar 04, 2005 15:13

@ all: bedankt voor de positieve feedback!! Much appreciated!

maar geloof me...dit is de standaard die ik ga trachten te hanteren voor de hele wagen...dus ik zal nog trotser gaan worden de komende jaren :wink:

BTW: als je de link in mijn eerste post volgt zal je nog recentere fotoos vinden en ook een hele leuke "before" foto...check it out!

Ook weer....een Duvel voor wie die hier kan posten!!! (En nee...ik ben niet te lui om het zelf te doen...eerder te "onwetend" :roll:

@ Eric: I know how you feel, ik heb mezelf doodgezocht achter deze bougieslangklemmetjes (Scrabble?). uiteindelijk heb ik ze gevonden in een Tuningsshop voor amerikaanse wagens :schrik: hier in België... deze link:

http://users.skynet.be/am038907/SpeedshopFront.htm

Niet mijn stijl van winkel, maar als je goed zoekt vind je er zeker iets bruikbaars voor de klassieke Alfa :wink: (Ik heb er ook nog een mooie, classic look benzinefilter, kunnen vinden...)
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 04, 2005 15:48

De foto's werken niet direct gelinkt vanuit dat forum waarin je het had staan omdat het bmp bestanden zijn!

Je moet dus de foto's op je harde schijf zetten, naar jpg zetten en weer online zetten voordat ze werken! :wink:

www.photobucket.com kun je foto's plaatsen, erg simpel! 8)

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr mar 04, 2005 16:22

Ziet er toppie uit. Die kelkjes zullen een heerlijk geluid gaan maken. Hou ons op de hoogte!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

patje1100
Guru
Guru

vr mar 04, 2005 17:55

Ziet er goed uit Blu.

Het boutjespoetsvirus is naar beneden gewaaid zie ik. :lol:

wendola

Re: RE: Motor eindelijk af en terug in de wagen!

vr mar 04, 2005 21:46

@Blu Ollandese;
Ik zoek al een poosje naar die plastic clips die ook jij op je bougiekabels hebt zitten.
De automaterialenzaken die ik het tot nu toe heb gevraagd, hebben die dingen niet.
Waar heb jij die van jou vandaan ?
vraag by de dealer anders op de sloop en kijk by de toyota`s daar zitten ze wel op :wink:

bertone cosi
Newbie
Newbie

vr mar 11, 2005 23:02

Blu, gefeliciteerd met een prachtig resultaat. :D Niet alleen voor het innerlijk, maar ook de buitenkant in dat prachtige Alfa-edelmetaal. Welk middel heb je gebruikt om deze matte glans op je kleppendeksel te krijgen??

Ciao,
Koos.
Spider IV 2.0 1992

Venduto:
GTV 1750 '68 mai restaurata, da unico proprietario
Lancia Kappa Coupé 2.0T 20V
Lancia Kappa SW 2.0
Lancia Thesis 3.2 V6 Emblema
Lancia Kappa Coupé 2.4 LS

roel
Advanced Member
Advanced Member

za mar 12, 2005 08:47

Erg mooi =D>

Hierdoor ontstaan voor mij wel twee vraagjes:

1) Hoe krijg jij de verbinding tussen uitlaatspruitstuk en de rest van de uitlaat los. Ik krijg hier geen sleutel of ratel op één van de bouten?!?!?

2) Ik verwijder het blok altijd met bak, maar dit ziet er makkelijker uit :shock: Kun je makkelijk bij de bouten om de bak en blok te scheiden???

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 12, 2005 11:36

Ziet er mooi uit dat blokkie :thumbs: netjes gedaan.
Die kleppedeksel ziet er idd netjes uit ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik heb zelf 4 uur zitten polijsten op de mijne wat ook een heel mooi resultaat geeft. :P

Ga er stilletjes van uit dat jij hem licht hebt gestraald :?:

Koen
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 13, 2005 13:56

Zeer mooi gedaan. Ziet er idd meer dan netjes uit !
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

zo mar 13, 2005 15:30

Bedankt voor jullie reacties! Echt fijn!

Motor heeft ondertussen al gedraaid, klonk echt machtig ook al gaat het MAAR om een 1300 met een 2-Barrel Downdraft Solex carb! Volledig laten warmdraaien, oliedrukwijzertje werkte ook meteen weer :D :D (Ervaar ik echt als een mirakel, ook al had ik het oliedrukventiel terug werkend gemaakt tijdens de revisie) Mengsel en timing verder perfect afgesteld (draait mooi stationair op 1100 à 1200 toeren) en achteraf alle cylinderkopbouten nagetrokken volgens het officieel 1300 Super werkplaats handboek (gekregen van de fantastische zeer behulpzame en infamous forum-member JUULTJE =D> =D> ).

Ik zit nu even hard bezig aan de lichtschakelaarunit (zie topic onder technische vragen), en als die er volledig terug werkend opzit (BEDANKT CICLISTA =D> =D> voor het veertje!), ga ik er serieus mee toeren, zodat hij perfect op de jaarlijkse keuringsafspraak aangeboden kan worden.

Ben ook nog bij BERLINISTA langsgeweest (dit forum is echt is een ervaring op zich!), waar ik perfecte 15" Stalen velgen met nog prefecter rubber heb gekocht en de bijgevoegde leuke spulletjes, perfecte uitleg en koffie maakte de avond af (de doorgesneeuwde tocht naar Utrecht op een winterse vrijdag zorgde voor de nodige factor "avontuur"). Dus verbreedde 15" met 185 staan ook op het programma. Passen zeker bij de wagen, en zullen de later geplande "lichte" verlagingskuur (2,5 tot 3 cm) ten volle complementeren. 3 delig lichtmetaal 15" race spul staat hoog op mijn verlanglijstje na mijn bezoek bij Berlinista (ik droom er nog van!! [-o< ), maar de fondsen kunnen rationeel gezien beter op andere vlakken gespendeerd worden (originele 105 versnelingsbak iemand? gezocht voor totale revisie! & een LSD sperdiffertieel voor een 1300 Nord? :D )...De symptomen van een zware alfa verslaving zijn door velen al vastgesteld...

Antwoorden!!

@patje 1100: IDD!! Het MOETEN gewoon de originele LOBO bouten zijn...we're on a mission from god!!

@ Bertoni Cosi & Alfettaowner: Wel :D, heb het kleppendeksel eerst volledig & maniakaal proper gemaakt met white spirit. Daarna 2 tot 3x met "TRIOMF" metaalpoets (vind ik hier bij de lokale pro-auto goodies dealer, mss vergelijkbaar met "BELGOM"?) nog manniakel opgepoetst ( you know, 1poets aanbreng doekje & 1 oppoets doekje - manier), tot je dit resultaat krijgt. Heb er totaal niet met hoogtoerige poetsbladen opgezeten omwille van de "fabrieksfinish" die ik nastreefde, gewoon noeste handenarbeid (zie ook karate kit 1, "wax on, wax off" therapie). Cylinderkop en onderblok zijn bij revisiebedrijf met glasparels (plasticparels?) gestraald in een cabine, zijn niet gepoetst en zo gelaten.

Sinds deze topic onder "projecten" staat, en een alfa nu eenmaal een eeuwigdurend project MOET zijn :wink: , zal ik hier "ten gepasten tijden" een update-je posten! Zoals een patien bij zijn therapeut :wink: !!

'70 Giulia 1300 ti

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

zo mar 13, 2005 19:39

Sorry Roel, jou vraagjes verdienen natuurlijk ook een antwoord, was me even ontgaan...

1) Wel, gewoon met 2 personen: één onder de wagen en één die vanboven bepaalde moertjes tegenhoud... viel echt wel goed mee, mits het juiste (niet te grote) gereedschap: kleine steeksleuteltjes kunnen wonderen doen. Met 2 is het echt wel doenbaar...

2) Dit viel ook erg goed mee: gewoon een kwestie van de versnellingsbak op te krikken als hij onder de wagen hangt. Hierdoor gaat hij licht naar boven wijzen, en kan je zo de motor makkelijker op/af de versnelingsbak naaf schuiven. De moertjes moet je ook weer geduldig allemaal één voor één los/vast zetten, ook weer met fijnere/kleinere potsleutels & steeksleutels.

Uiteindelijk heeft het ongeveer 9 uur geduurd, vanaf dat de motor los maar volledig klaar stond (ex-carbu) naast de wagen, totdat de motor werd gestart...Ik moet hier wel aan toevoegen dat ik de montage van de motor tesamen met een bevriend automekanieker/Alfa Romeo fan heb uitgevoerd...ik kan zeker niet met alle credit gaan lopen!! Het was extreem leerijk!!

'70 Giulia 1300 ti

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

MOTOR TERUG UIT DE WAGEN....

vr aug 05, 2005 00:03

Even een depri update...

Had nu ongeveer 4300 km gebold met het gereviseerde blokje...mooi ingereden, the lott...

Juultje heeft ook nog wat fijn werk geleverd aan mijn wagen, parafanbak ziet er terug piekfijn uit! waarvoor dank! =D>

MAAR.... na enkele korte ritjes hier in het thuisland, hoor ik een raar getik onder mijn motorkap vandaan komen... de schrik greep meteen om mijn hart...op de terugweg hoorde ik het al wat duidelijker en ik trok echt meteen wit weg van angst...Ik herkende het geluid meteen. :shock: (deed me iets teveel denken aan het drijfstanglagergeluid dat de oorzaak was van vorige revisie)

Na thuiskomst (1km) niet meer mee gereden, en meteen de dag erna de mekanieker gebeld waarmee ik de motor had gereviseerd... Symptomen: rond de 300O toeren kwam er een getik uit de motor voort... werd stilletjes aan erger en erger op de weg terug :schrik:
Toen bleek dat als we de bougiekabel van de 2e cylinder verwijderden het getik meteen weg was, werd mijn vrees pas echt terecht...wss TERUG :cry: de drijfstanglager die de geest heeft gegeven, maar nu van 2e cylinder...

Man van revisiebedrijf (zij hebben het onderblok volledig terug gemonteerd, uiteraard allemaal nieuwe onderdelen) is ook vorige week langsgekomen, dacht eerst aan kleppen (te veel speling) of onstekingstiming die fout stond (pingelen), maar dat is ondertussen allemaal al nagekeken en is perfect...

Dus op zaterdag 13 augustus (heel toepasselijk) gaat de motor er terug uit en kan de demontage beginnen... We zullen hopelijk snel te weten komen wat de oorzaak is...maar zoals ik al zei: hoogst wss drijfstanglager die de geest heeft gegeven...

Uiteraard was ik een beetje ziekelijk depressief geworden van wat er gebeurd is...heb zelfs even gedacht de wagen gewoon te verkopen...maar dat idee werd na 1 nacht al snel opgeborgen... op de Tandjes bijten en doorzetten... ik heb gewoon extreme pech...

gelukkig kan ik rekenen op exellente service van revisiebedrijf (nemen alle kosten op zich moest blijken dat het probleem effectief in het onderblok zit) en een exellente mekanieker die me bijstaat... maar ja....LEUK IS ANDERS!!!! ](*,)

Cheers mates,

Robin

'70 Giulia 1300 ti

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member

vr aug 05, 2005 10:31

Robin,

Niet opgeven! Dit soort tegenslagen hebben al meer mensen hier meegemaakt, het komt wel weer in orde. 8)
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 05, 2005 11:57

Tjee . dat is zwaar kloten zeg...

Als het blok toch weer uitelkaar ligt eerst vaststellen wat de oorzaak is. Het is toch niet normaal dat na zo weinig km,s je lagers er WEER uitliggen. Ik zou eerst 100% zeker willen weten waardoor het lager is uitgelopen voordat ik het blok er weer in liet zakken.
Als je echt niets kunt vinden vervang dan gewoon preventief de oliepomp. Dat je oliedruk goede waardes aangeeft zegt mij totaal niets. Meten is weten maar dan wel met een goede meter. Die originele dingen zijn gewoon zwaar onbetrouwbaar.
Ben je na revisie misschien met een zwaar gedoopte synthetische olie gaan rijden zonder dat de oliekanalen grondig gereinigd zijn???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

vr aug 05, 2005 15:54

Auw! Volhouden! Ik heb het ook gehad met een modernere alfa. Wordt je inderdaad niet vrolijk van maar eerst maar eens afwachten wat er gebeurt. Misschien.................. valt het mee?
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Projecten”