GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: APK-tje gedaan, rekening was ff slikken...

za dec 02, 2006 12:03

Voor alles dat ik zelf niet kan/wil/ofgeenzininheb breng ik de auto weg naar de garage en ik bataal gewoon wat hij vraagt ik nl gewoon vertrouwen in mijn garagist.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

MightyMarcel

Re: RE: APK-tje gedaan, rekening was ff slikken...

za dec 02, 2006 12:20

hier idem.

apk 1500,= euro's recentelijk laten uitvoeren door een alfa goeroe.
een ander koopt haalt een auto voor.

hij was wel mooie voor me gepoetst 8)

saluti
een naar de gulden terug verlangende Reddevil
ik mag hopen dat die 1500 euro niet enkel de keuring was ;)

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

za dec 02, 2006 12:37

hier idem.

apk 1500,= euro's recentelijk laten uitvoeren door een alfa goeroe.
een ander koopt haalt een auto voor.

hij was wel mooie voor me gepoetst 8)

saluti
een naar de gulden terug verlangende Reddevil
Klinkt veel maar specificeer die rekening nu eens. Dan pas kun je zeggen of het duur was. Kijk, het blijft veel geld maar "duur" is wat anders. :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

jan 75
Full Member
Full Member

za dec 02, 2006 12:58

mijn pa rijdt zo'n frans hok, apkaatje koste hem 600 euries, nieuwe aandrijfhoezen en een paar kleine dingetjes.
een week later breekt zijn aandrijfas, kosten 1200 euries. :schrik:
ben je dan opgelicht of niet. :evil:

ik had zelf vroeger een fiat bus, naar de abi voor de keuring, kosten overstegen 3 maal de waarde van dat ding.
pietluttige dingetjes zoals, de bestuurdersstoel zat speling op, de gordelspanner bijrijders kant rolde niet helemaal lekker terug, etc,etc
naar een gewone apk garage gegaan, in een keer zo goed als goed, kosten 150 gulden. :moon:

ik heb nog 2 jaar zonder problemen met dat hok gereden
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

164 Q4

za dec 02, 2006 14:30

naar een gewone apk garage gegaan, in een keer zo goed als goed, kosten 150 gulden. :moon:
Dat heb ik ook wel eens gedaan: als ze me over teveel punten begonnen te zeiken waar ik geen zin in had om ze te vervangen ging ik gewoon even langs een andere apk-boer en opeens kon je meer als de helft van het lijstje schrappen :twisted: . Oplichting ergens?? Welnee want het was allemaal officieel en noem maar op. Kun je zien hoeveel dat APK gedoe allemaal voorsteld. Heb een wagen wel eens langsgebracht met andere wielen (waar nog wel wat profiel op zat) waarvan niet 1 van die wielen met al z'n 4 bouten vastzat. Ik had niet meer van die lange wielbouten dus heb ik in de resterende gaten gewoon van die korte bouten geplakt met een lijmpistooltje :blue_lol: . Kun je nagaan hoe veilig die toen was, maar goed, goedgekeurd werd hij toen wel 8) .

Heb nu eindelijk een APK-boer die wel lekker soepel is. Of een auto veilig genoeg is of niet bepaal ik namelijk zelf wel, moet namelijk ook een beetje aan m'n portemonnee denken. Auto rijden hebben ze zo al veel te duur gemaakt.

MightyMarcel

za dec 02, 2006 14:47

Dat heb ik ook wel eens gedaan: als ze me over teveel punten begonnen te zeiken waar ik geen zin in had om ze te vervangen ging ik gewoon even langs een andere apk-boer en opeens kon je meer als de helft van het lijstje schrappen :twisted: . Oplichting ergens?? Welnee want het was allemaal officieel en noem maar op. Kun je zien hoeveel dat APK gedoe allemaal voorsteld. Heb een wagen wel eens langsgebracht met andere wielen (waar nog wel wat profiel op zat) waarvan niet 1 van die wielen met al z'n 4 bouten vastzat. Ik had niet meer van die lange wielbouten dus heb ik in de resterende gaten gewoon van die korte bouten geplakt met een lijmpistooltje :blue_lol: . Kun je nagaan hoe veilig die toen was, maar goed, goedgekeurd werd hij toen wel 8) .

Heb nu eindelijk een APK-boer die wel lekker soepel is. Of een auto veilig genoeg is of niet bepaal ik namelijk zelf wel, moet namelijk ook een beetje aan m'n portemonnee denken. Auto rijden hebben ze zo al veel te duur gemaakt.
ja ach, dit jaar werd mijn 33 bij de ene garage - waar ik 'm nota bene gekocht had - afgekeurd op onherstelbare roest aan de bodem (maar inruilen wou die wel.... jaja), bij de andere moesten er alleen nieuwe banden op en wat lampjes. (en dat wist ik).

(ik heb er ondertussen eens onder gelegen, ik zie echt geen overdreven roestplekken/gaten of zo hoor, die bodem was harder dan ik durfde te hopen....)

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 03, 2006 01:47

Ik ga de laatste jaren naar iemand die alleen maar APK's doet. Die heeft er dus totaal geen belang bij om iets ten onrechte af te keuren, hetgeen hij dan ook niet doet. Klaar terwijl u wacht, dus klaar terwijl u meekijkt ook nog ;)

M'n Alfa werd dan wel weer (o.a.) afgekeurd op het feit dat het middelste van de drie boutjes ontbrak in het bovenste scharnier van de achterdeur :? Na een hoop zoeken uiteindelijk maar een boutje + moertje van de bouwmarkt en toen was het goed, want er zat een boutje in. Maar ik haal het echt niet in m'n kop om ze alle vijf zo te doen want dat gaat echt niet goed komen met die deur. Af en toe lach je je dood om die APK-regels :lol:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

tommie
Guru
Guru

zo dec 03, 2006 12:29

Pas mijn handremkabel laten vervangen van mijn AR 166 2,4 JTD ( zal toch niet zoveel verschil uitmaken met een 164).

Kosten: Handremkabel RA: € 43,70.
Handremkabel LA: € 43,70.
Arbeidsloon 54 min. = € 45,35.
19 % BTW= € 25,22.
Totale kosten: € 157,97.

Bij een AR-dealer in Meppel. Krijg altijd volledig gespecificeerde nota's, zodat je precies kan zien welk onderdeel er vervangen is en hoelang reparatie/werkzaamheden geduurd hebben. Ook de vervangen onderdelen worden bewaard om ze evt. te bekijken als je daar prijs op stelt. Voor reparaties staan volgens mij ook tijdsduren waar men van uit dient te gaan, dat kan tegen en meevallen voor dealer. Maar een dealer waar jij regelmatrig zaken meedoet en die dus een goeie klant aan je heeft, zal je ook correct behandelen en anders moeten je hierover praten. De nota mag nooit een te grote verrassing zijn. 8)

er zijn inderdaad vaste tijden voor bepaalde reparaties en dus ook vaste prijzen.. dus in feite kunnen ze je van te voren vertellen wat het kost. als ze van te voren weten dat het wel eens flink vast zou kunnen zitten, kunnen ze dit wel aangeven en dan uiteindelijk misschien dat het wat duurder is, maar toch.. prijzen staan wel vast bij de meesten

owhja... mijn APK 5,50 ofzo :) O:)
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 03, 2006 19:50

Ik breng mijn alfa's altijd gewoon naar de garage bij ons in het dorp. Hij bekijkt hem, krijg dan een lijstje met eventuele reparaties. mak hem klaar en breng hem weer heen en hij wordt afgemeld. Kosten 49 euro
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 03, 2006 20:02

Ik had niet meer van die lange wielbouten dus heb ik in de resterende gaten gewoon van die korte bouten geplakt met een lijmpistooltje :blue_lol: . Kun je nagaan hoe veilig die toen was, maar goed, goedgekeurd werd hij toen wel 8) ..
Verwacht jij dan dat een keurmeester alle bouten losdraait om te controleren of er toevallig niet 1 zit vastgeplakt? Een keurmeester is ook maar een mens en geen helderziende. Als je wil kun je altijd wel iemand voor de gek houden natuurlijk. :wink:

164 Q4

ma dec 04, 2006 16:24

Daar gaat het me niet om, maar dit vindt ik er zo grappig aan: Je brengt een auto heen die aardig veilig is en die wordt afgekeurd, vervolgens neem je 'm mee naar huis en maakt 'm verschrikkelijk onveilig en dat is voldoende om 'm wel APK gekeurd te krijgen.

En je hebt helemaal gelijk. Dus waarom dan nog keuren? De boel belazeren kun je toch wel.

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 04, 2006 17:42

Daar gaat het me niet om, maar dit vindt ik er zo grappig aan: Je brengt een auto heen die aardig veilig is en die wordt afgekeurd, vervolgens neem je 'm mee naar huis en maakt 'm verschrikkelijk onveilig en dat is voldoende om 'm wel APK gekeurd te krijgen.

En je hebt helemaal gelijk. Dus waarom dan nog keuren? De boel belazeren kun je toch wel.
Ik denk dat we moeten keuren omdat we met z'n allen moeten werken aan een veilig verkeer. Tegen iemand die boutjes gaat lijmen is geen enkele instantie opgewassen, of de APK keuring zal rond de 600 euro komen te liggen zodat de keurmeester elk boutje na kan trekken. =;
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

MightyMarcel

ma dec 04, 2006 18:07

ach, voor de echt belangrijke dingen is het wel een goed idee, die apk. dan rijden er tenminste geen suzuki alto's zonder remmen rond, of auto's op gladde banden en zo.

zo'n boutje zou 'mijn' keurmeester niet eens nagekeken hebben. Die werkt gewoon een veiligheidslijstje af : banden-remmen-lampjes-ruitenwissers-roest.

gebreken die niet opvallen en geen invloed hebben op de veiligheid worden niet eens bekeken, alleen dingen die OF erg opvallen (lekke uitlaat, te hoge co-uitstoot - 'dat mot van de hoge heren') OF die 'nogal wiedes' zijn, niet al die onzinnige dingen waar je een auto op af kan keuren.

maar de ene keurmeester is de andere niet, en hoewel de regels overal hetzelfde zijn, zijn ze wel voor interpretatie vatbaar. (Rita Verdonk is nou eenmaal geen keurmeester ;))

van een vastgelijmd boutje ga je niet dood.

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 04, 2006 18:14

Hoewel ik ook niet blij ben als m'n auto wordt afgekeurd vind ik het wel belangrijk dat de auto zeer goed wordt gecontroleerd tijdens de APK keuring want daar krijg ik wel een goed gevoel van..
Voorbeeld; ik heb m'n 75V6 een maandje geleden laten keuren, ik dacht dat ie in orde was maar toch enkele gebreken gevonden door de garage, voorwiellager rechtsvoor moet vervangen worden, CO niet goed want één draadje los bovenop de lambda sensor en een versnellingsbak rubber gescheurd. Zelf de spullen besteld en gerepareerd en de auto 2 weken later terug gebracht voor herkeuring en toen alles okay.
De rekening: 44,95 Euro

Dit bij Autocenter Snoodijk Axel, mag wel gezegd worden!
Theo Romeo
Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 04, 2006 18:32

Ik denk er precies zo over, Theo!

Dan maar een keer wat geneuzel, maar iid geval een goede auto (tenzij ik de boel even belazer) en het gevoel dat ik voor die 40 à 50 euro wel waar voor m'n geld krijg! Mijn garage is zo'n 35 à 40 min. bezig met de keuring.

Ik heb 'm een keer naar zo'n onafhankelijk keuringsstation gebracht. die gast was met 20 min. klaar en keurde de auto goed (ik wil niet zeggen dat, dat niet terecht was, maar hij had zeker niet alles bekeken!) koste ook 40 euro. Da's snel verdiend voor die gasten. Daar hield ik toch een minder goed gevoel aan over.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”