wo aug 10, 2005 10:20
Christenhuis verder zonder dealerschap, met partner
ENSCHEDE - Het failliet verklaarde autobedrijf Christenhuis aan de Buurserstraat in Enschede maakt een doorstart. Deze week is het onder de nieuwe naam Auto Christenhuis & Hofstee weer geopend, maar nu zonder dealerschap. Berto Hofstee, afkomstig van Saab Jansse, treedt als partner toe tot de nieuwe besloten vennootschap.
Het accent komt te liggen op gebruikte auto’s. Wél kunnen nieuwe auto’s van de merken Alfa Romeo, Fiat, Kia en Saab worden geleverd onder de normale condities en service.
Christenhuis, lang geleden onder meer dealer van Simca, daarna van Alfa Romeo en Fiat en tenslotte alleen nog van Kia, sloot in juni jl. gedwongen de deuren na een bestaan van 87 jaren.
Eerst was er de vuurwerkramp, die het pand aan de Deurningerstraat vernielde. Verhuizing volgde na de Buurserstraat. Maar de extreem lage rendementen, de moordende concurrentie en de zeer actiegevoelige Italiaanse merken waren volgens directeur Herman Christenhuis de voornaamste oorzaken van het einde.
Daarnaast trad onvoldoende herstel op na de tegenvallende resultaten uit het recente verleden en ligt een geschil met de importeur van Fiat over 560.000 euro nog bij de rechter. Het vonnis wordt volgende maand verwacht.
Volgens Herman Christenhuis zijn er de laatste weken veel positieve reacties van voormalige klanten binnengekomen: ‘Dat deed ons besluiten te proberen door te gaan. Het betekent wél dat ik zelf voluit moet meewerken om de kosten te drukken, terwijl ik anders wat taken had willen afstoten. Ik ben 60 jaar. Mijn jongere compagnon is voor de helft eigenaar en zal de zaak over enkele jaren geheel overnemen.
De afgelopen weken is er enorm hard gewerkt om de boel weer op poten te krijgen. Daar komt heel veel bij kijken. Alles moet opnieuw gecontroleerd en gekeurd worden. Voordeel is dat we reeds een klantenkring van tussen de drie en vierduizend mensen hebben. Verder zitten we niet meer vast aan de taakstellingen en verplichtingen van importeurs, terwijl we nieuwe auto’s kunnen verkopen en ook in voorraad kunnen hebben. Alleen de bonussen krijgen wij niet. We zorgen voor een voorraad gebruikte auto 's van alle merken. We hebben aanvankelijk uiteraard een beperkte liquiditeit, dus zullen we voorzichtig opstarten en goed in de gaten houden wat de klant wil.’
In de nieuwe setting zet Christenhuis & Hofstee het bedrijf voort met zes personen, onder wie vier terugkerende monteurs. Bij het faillissement waren nog 14 personen in dienst.
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.