Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Zinkspray

zo okt 22, 2006 21:13

Je weet waar je de bussen op kan slaan Michel ;)
En ik zou zeggen, test het eens op je kapotte klepdeksel. Of zeg ik nu rare dingen?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: RE: Zinkspray

zo okt 22, 2006 21:32

Zink op hoogwaardig stalen remschijven is bijna het zelfde en net zo erg als water inplaats van remvloeistof gebruiken !!!
Dan heb ik mij vergist en is het geen zinkspray, maar ik dacht het wel. Die remschijven worden af fabriek geleverd in een laagje zinkspray, daaraan kun je altijd zien of die schijven origineel zijn ofniet. Originele schijven roesten niet. Zinkspray heeft toch dezelfde kleur als een grijze primer?

Maar dan wil ik eigenlijk wel argumentatie waarom het slecht is......
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: Zinkspray

zo okt 22, 2006 22:00

Mij is ooit verteld dat je voor een optimale hechting een (dure) etsende primer moet gebruiken.

Maar of dat nu juist ten behoeve van de hechting van de zinklaag zelf is of dat die dure primer juist ten behoeve daarna volgende afwerklaag benodigd is, weet ik eerlijk gezegd niet meer. Maar mischien is dit wel iets om van te voren even na te vragen aan een deskundige?

P.s. wellicht ten overvloede maar toch. Denk aan een goed masker bij verwerking, zink is erg ongezond.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Zinkspray

zo okt 22, 2006 22:28

Zink op hoogwaardig stalen remschijven is bijna het zelfde en net zo erg als water inplaats van remvloeistof gebruiken !!!
Zinkspray op je remschijven geeft geen probleem wat de remwerking betreft is er na een keer remmen al af op de contactvlakken het gaat alleen om de naven en de randen netjes te houden.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Zinkspray

ma okt 23, 2006 08:42

Veel nuttige tips...
Maar...ik heb me een beetje verkeerd uitgedrukt, ik heb een aantal gratis spuitbussen, geen container, hoor :lol:
busje of 5 :wink:

164 Q4

Re: RE: Zinkspray

ma okt 23, 2006 16:35

Versleten assen?, toch geen krukassen wel?
Ze kunnen versleten krukassen ook weer opdikken (en daarna natuurlijk weer bewerken) maar met welk proces dat ze dat doen weet ik eigenlijk niet. Ik heb thuis ook zo'n gerepareerde krukas liggen van een ander merk en die is weer 100%. Maar die assen die ik bedoelde worden gebruikt in de industrie. Heb namelijk bij een machinefabriek gewerkt en daar deden ze dat ook wel eens als er een as uitgesleten was die ze niet zomaar konden vervangen.

Gebruikersavatar
alipapa
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 18:20
Locatie: ZW Brabant

RE: Zinkspray

ma okt 23, 2006 18:22

Versleten krukassen worden onder een soort laspoeder opgelast waarna een behandeling na het afdraaien volgt om de krukas te harden.
Zo krijg je krukassen weer op de standaard maten voor de drijfstang en krukas lagers.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: RE: Zinkspray

ma okt 23, 2006 19:09

Versleten krukassen worden onder een soort laspoeder opgelast waarna een behandeling na het afdraaien volgt om de krukas te harden.
Zo krijg je krukassen weer op de standaard maten voor de drijfstang en krukas lagers.
Weet ik nog steeds niet waarom het slecht is om zinkspray op je remschijven te spuiten.....
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
alipapa
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 18:20
Locatie: ZW Brabant

RE: Zinkspray

ma okt 23, 2006 20:14

Omdat het er weer af moet om de juiste frictie te krijgen tussen de remblokjes en de schijf, dit is ook van toepassing als er Water,remvloeistof,roest, hydrolische olie, molycotedisulfide,motor olie, cardanolie op de schijf of blokjes zit.
Voorts is zink een zacht metaal niet geeigend om remschijven van te maken net zo min als lood of tin dat is, de andere componenten van zinkspray zijn niet genoemd in dit topic maar zullen naar alle waarschijnlijkheid niet bijdragen aan de remeigenschappen zolang ze nog op de schijven of blokjes zitten.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Zinkspray

ma okt 23, 2006 21:04

Schijven worden bij ons compleet in zinklaag aangeleverd van de fabriek, gemonteerd, even keertje rustig remmen en het is zo weg. Je remt het er zo af, heb het op mijn eigen 33 ook gedaan, en die is daarna nog Zandvoort opgeweest....

Die zink laag is puur ter preventie van die lelijke roestklompen die zich vormen op de onbeschermde delen van de schijven, dus op de naaf en de buitenste randjes. Daar is de schijf zelf niet uit opgebouwd......
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
alipapa
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 18:20
Locatie: ZW Brabant

RE: Zinkspray

ma okt 23, 2006 21:19

Dus het is gewoon een conservering van de schijf en daar is niets mis mee!
Optisch dus ok zolang men maar niet denkt dat een en ander op een of andere manier nodig of beter zal zijn voor de remmen.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”