Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Midlifecrisis/ opfrissen 75 TS

do aug 31, 2006 23:20

Het is me even niet duidelijk wat je nu met die baksteunen hebt uitgespookt :-k
Gat geboord en bout (M8) er doorheen. Aan de andere kant uiteraard een moer. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Midlifecrisis/ opfrissen 75 TS

do aug 31, 2006 23:25

Aha. Het nut ervan ontgaat me nog even, maar dat wordt ongetwijfeld duidelijk als ik zelf een keer de bak eronder vandaan pluk ;)
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 31, 2006 23:58

Gat geboord en bout (M8) er doorheen. Aan de andere kant uiteraard een moer. :wink:
Heb ik hiero ook onder Manon dr TS. Ben er niet kapot van; aandrijflijn trilt behoorlijk...en dat terwijl ik 2 verse hardyschijven tussen/aan de as heb zitten en ja goed terug gemonteerd na splitsen van de asdelen....Nog ja-er; óók aan de bak en motor zit ie goed...! :wink:
Toch trillen/dreunen; steek ik voorlopig nog maar ff op die bout door de baksteun... :?
On topic; netjes gedaan!!! :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 01, 2006 00:02

Heb ik hiero ook onder Manon dr TS. Ben er niet kapot van; aandrijflijn trilt behoorlijk...en dat terwijl ik 2 verse hardyschijven tussen/aan de as heb zitten en ja goed terug gemonteerd na splitsen van de asdelen....Nog ja-er; óók aan de bak en motor zit ie goed...! :wink:
Toch trillen/dreunen; steek ik voorlopig nog maar ff op die bout door de baksteun... :?
Grtz, fRank
Daar ga ik op letten. :? Voorlopig niks opgemerkt :D . Eerst die remmen beter maken. :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 01, 2006 23:50

De hoofdremcilinder (en remkrachtbegrenzer) ligt uit elkaar op de werkbank. De boel is al goed schoongemaakt/ gepolijst. Duidelijk is/ was te zien dat de cilinder zwaar vervuild was met aangekoekte smurrie aan de kanten. De oude taai georden cups zijn daar dus overeen geschoven toen het pedaal verder werd ingetrapt bij het ontluchten. Die cupjes zijn nu blijvend ingedeukt. Dus KAS, we hebben gelijk. 8) Die ga ik dus even vervangen. Helaas greep ik mis in mijn eigen magazijn. :lol: Ik had nog wel revisiesetjes voor 22m ATÉ en voor 20mm Bendix, maar laat het nu net een 22m Bendix HRC zijn. :twisted: Hopelijk kan ik morgen een revisiesetje halen. De remdrukbegrenzer zat overigens ook muurvast. Die is inmiddels weer goed schoon en dus gangbaar gemaakt. De rubbers daarvan zijn nog goed. :wink:

Ook heb ik vandaag naar de lekkage in de kofferbak gekeken. Het kwam van rechts achter en je gelooft het niet, er ontbrak dus een moertje aan het rechter achterlicht! Nu ben ik natuurlijk niet iemand om dan enkel een moertje erop te zetten en verder niets.............kortom achterlicht eruit gehaald en schoongemaakt. tevens heb ik daarachter enkele roest lopertjes ontdekt en gelijk maar kaal gemaakt met het dremeltje (ahum: topctaft dus. :-$ ) Gelukkig kon het beperkt blijven tot achter de lihtunit. Dus twee lagen hammerite en klaar. :wink:

Morgen meer nieuws (en foto's).

@frankalfa: ik zit me nu te bedenken (misschien had ik dat een paar dagen eerder moeten doen) dat je natuurlijk na het boren van het gat in de baksteun, je het gat in het middelste metalen deel natuurlijk ook iets kunt uit'fresen' met een dremeltje. Dan kan de baksteun dus nog steeds wat bewegen, echter binnen bepaalde grenzen. Lijkt me de best of both worlds zeg maar. :idea:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

za sep 02, 2006 00:28

Leuke info en leuke foto's Alessandro :thumbs: Zou je wat foto' s van die hoofdremcilinder kunnen plaatsen, ik ben erg benieuwd hoe zoiets er van binnen uitziet!

Als ik iemand zo bezig zie dan krijg ik altijd enrome klus-kriebels!!!!!!!!!!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za sep 02, 2006 08:14

Grtz, fRank
het lijkt mij dat de rubber en dus flexibele baksteun door het monteren van die bout en moer opeens niet meer flexibel is. Dit zal trilling tot gevolg hebben, lijtk mij....
Bovendien wat kosten baksteunen nu werkelijk voor een 4 cilinder? en hoe lang gaan ze mee? Is dat de modificatie en trilling dan echt zoveel waard?

verder ben je goed bezig Allesandro! ziet er allemaal weer netjes uit!!
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 02, 2006 18:32

Grtz, fRank
het lijkt mij dat de rubber en dus flexibele baksteun door het monteren van die bout en moer opeens niet meer flexibel is. Dit zal trilling tot gevolg hebben, lijtk mij....
Bovendien wat kosten baksteunen nu werkelijk voor een 4 cilinder? en hoe lang gaan ze mee? Is dat de modificatie en trilling dan echt zoveel waard?

verder ben je goed bezig Allesandro! ziet er allemaal weer netjes uit!!
@rav; Het was al zo toen ik de auto kocht, verkoper wees me er zelfs op... Maar aangezien t ding Zeeuws-Vlaanderen toch bijna nooit verlaat (en belangrijker ;ík er vrij weinig mee rijd :twisted: ) heb ik het maar zo gelaten... :wink:
Maar idd Allesandro; ff die middenplaat uitruimen zou een optie kunnen zijn.
Meen trouwens dat er in de reeselarij wel vaker deze 'baksteunversteviging' wordt gebezigt...
Grtz, fRank

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 03, 2006 00:40

Als idd blijkt dat dit trillingen veroorzaakt, heb je helemaal gelijk! :thumbs: En dan gaan ze er weer af of worden aangepast zoals eerder vermeld.
Echter het is nu te snel om conclusies te trekken. Ik heb een korte proefrit gemaakt en daarbij kwmen geen trillingen naar voren. Nu heeft de auto eventjes geen HRC, dus een langere proefrit met hoegere snelheden en toerentallen laat dus nog op zich wachten. Ik ben zeer benieuwd.........(ik verwacht eigenlijk eerder minder trillingen. :roll:) We zullen zien........

en tja, mijn motto: als je niks probeert, wordt je ook niet wijzer. :wink:

@Steven: foto's komen eraan hoor, maar heel veel wijzer zul je er niet van worden denk ik. Ik kan namelijk geen (scherpe) detailfoto's maken met dat digiprulletje. :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 06, 2006 22:57

Zo, het revisiesetje voor de HRC is vandaag met de post gekomen. :D
Dus vanavond kon ik weer lekker prullen. Hoofdremcilinder weer in elkaar smurfen met nieuwe rubbers en daarna de HRC en de remdrukbegrenzer weer monteren onder de motorkap. Vervolgens het zaakje ontlucht en tatdaaaa, weer tijd voor een proefrit.
Misschien dat ik straks nog foto's plaats, maar wilde dit alvast met jullie delen.

Het rempedaal is nu veel harder, maar licht toch nog iets dieper dan voorheen. misschien morgen de achterremmen nog eens ontluchten en anders/ verder de tijd en km's z'n werk laten doen. :wink:

Terugkomend op de baksteunmodificatie: rustig toerend prima, maar boven de 3000 rpm het gaspedaal wat dieper intrappen geeft een stevige siddering door de hele auto. Iets te racy dus. :( Had ik frankalfa's ervaring hieromee maar eerder geweten. :twisted: Ik wil nu de gaten in het middelste staal wat ruimen, kijken of het dan wel gaat. :? Dit id namelijk mogelijk zonder de steunen te demonteren, dus sneller gedaan.
Eerst maar weer eens rijden. En niet onbelangrijk: ik wil mijn V6 wel weer eens terug. :wink:
Ik doe dit dus puur voor de lol van het expirimenteren en de daaruit voortvloeiende wetenschap/ kennis. Ik ben nu al een ervaring rijker........... :D

Ciao.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 06, 2006 23:55

Terugkomend op de baksteunmodificatie: rustig toerend prima, maar boven de 3000 rpm het gaspedaal wat dieper intrappen geeft een stevige siddering door de hele auto. Iets te racy dus. :( Had ik frankalfa's ervaring hieromee maar eerder geweten. :twisted: Ik wil nu de gaten in het middelste staal wat ruimen, kijken of het dan wel gaat. :? Dit id namelijk mogelijk zonder de steunen te demonteren, dus sneller gedaan.
Eerst maar weer eens rijden. En niet onbelangrijk: ik wil mijn V6 wel weer eens terug. :wink:
Ik doe dit dus puur voor de lol van het expirimenteren en de daaruit voortvloeiende wetenschap/ kennis. Ik ben nu al een ervaring rijker........... :D

Ciao.
....Helaas , ik had t dus bij t rechte eind...Jammer :cry: . Dat trillen bij hogere toerentallen komt me idd bekend voor (hiero pas na zeg 4000rpm)
Ben benieuwd of je 'uitruim actie' wat oplevert.
Grtz, fRank

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 07, 2006 23:54

Lang verwacht, toch gekomen.........FOTO’S!

De remdrukbegrenzer in onderdelen:
Afbeelding

De hoofdremcilinder zoals die er uitziet na gedeltelijke demontage:
Afbeelding
nota bene: die witte kunststof ring heb ik er nog nooit heel uit kunen krijgen en zit nooit in een revisieset. Maar geen nood, voor €0.10 bij bouwmarkt ben ik weer gered. 8)

Zo, de rivisieset is binnen, dus ik kan weer verder met demonteren/ schoonmaken/ monteren.
De cilinder is inmiddels alweer droog na de opknapbeurt van de buitenzijde.
Begin hier liever niet aan, voordat je alles in huis hebt, want de positie en volgorde van de onderdelen is cruciaal! :!: Hier dus het voorste zuiger verder uit elkaar:
Afbeelding

De nieuwe cupjes zijn zorgvuldig met remmenvet gemonteerd op de zuiger, klaar om in de cilinder gemonteerd te worden, let op de positie van de sleuf in de zuiger! (de oude cupjes liggen nog op de werkbank, ik ben geen onderdeel vergeten. :lol: ) Die moet zodadelijk uitkomen bij het schroefgat voor het boute in het midden:
Afbeelding

De tweede zuiger verder uit elkaar:
Afbeelding

Zo, da’s weer klaar voor montage (met alle oude onderdelen nog op de achtergrond):
Afbeelding

Don’t try this at home folks; I am a professional educated and trained mechanic! :lol:
(meer uitleg bij de werkzaamheden is te vinden in eerdere posts :wink: )

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 08, 2006 00:01

Don’t try this at home folks; I am a professional educated and trained mechanic! :lol:
:mrgreen:
Maarreh is een complete nieuwe HRC monteren nou niet 1000x handiger...? :wink:
Grtz, fRank

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 08, 2006 00:18

Handiger is het om gewoon een neiuwe auto te kopen. #-o Maar is dat leuk?

Even voor de duidelijkheid: het is als je enige ervaring hebt echt niet zoveel werk hoor. Demonteren, schoonmaken en monteren is nog geen avondje werk! :o Je steekt er bovendien een stuk meer van op. :!: En als klapop de vuurpijl -dit wil je toch horen?- is het nog veel goedkoper ook. :wink:

Ieder z'n ding dus, ik prul graag. Repareren vind ik leuker dan domweg onderdelen vervangen. Feel the difference. 8)

GTVke
Full Member
Full Member

vr sep 08, 2006 00:20

Precies Frank , das ook mijn gedacht :wink: .......... gewoon nieuw erop , een HRC kost niet veel meer dan een revisieset , het bespaart je een hoop werk en je zit voor jaren safe !

Terug naar “Projecten”