Jullie vergapen je aan autos die je niet kan betalen en nooit zult bezitten...
Daar vallen voor mij de moderne Alfa's ook onder...
Die BMW 3dinges turbo is een laccherttttt... de 2002 turbo was al een afgang... weet niemand dan hoe BMW om de oren kreeg in het turbo tijdperk...
Zie je wel: teren op het verleden. Zo'n 2002 turbo viel tijdens de nepperige revival van de Targa Florio afgelopen juni precies voor Cor's en mij neus stil. Ik wilde hem als picknicktafeltje gebruiken, maar na de gezichten van de bemanning te hebben gezien toch maar in het gras blijven zitten.
Het lijkt wel alsof we hier verdeeld zijn in twee kampen, het kamp dat vindt dat je geen kritiek mag hebben op Alfa en het kamp dat die kritiek wel heeft en uit. Wat is er mis met de kritiek? Nog maar zelden eindigt een Alfa in een vergelijkende test bovenaan, redelijk vaak zelfs onderaan. Niet dat het autojournaille altijd gevrijwaard is van vooringenomenheid, maar het is toch een duidelijk teken. Als Alfa wil overleven zal het moeten zorgen dat het grote publiek de auto's begerenswaardig vindt en dat is nu niet zo. Zeker als dat soort verhalen als over Psillen's slecht afgewerkte 159SW steeds weer blijven opduiken.
Maar die kritiek staat los van onze liefhebberij:
Feit is dat als ik al belachelijke bedragen over had voor een nieuwe auto ik geen Alfa, ook geen BMW maar gewoon lekker (nog) een gebruikt Maserati zou kopen.
Dáár draait het op het forum juist om, behalve dat het gros hier uiteraard Alfa zou noemen.
Of zoals in die aflevering van Topgear waarin de 147 GTA, een hete Golf en nog iets onbeduidends werden vergeleken. De GTA was in rechte lijn sneller, maar viel op alle andere punten af. Conclusie: de Topgear presentatoren zouden de Golf kopen, maar dan onderweg naar de dealer toch een afslag eerder nemen en lekker de GTA halen. Vanwege de 'emozioni', het geluid van de 6c! Maar dat is voor het grote publiek geen verkoopargument.
Persoonlijk vind ik de nieuwe Alfa-generatie niet echt begerenswaardig. Zou ik een nieuwe auto in die klasse 'moeten' kopen, vanwege m'n werk, zou ik toch voor een Alfa kiezen, domweg omdat het 'mijn' merk is. De groep liefhebbers die er zo over denkt is echter te klein, daar kan Alfa niet van leven.
BMW de betere auto? Het zal best, maar ik heb er nog nooit een pluspunt aan kunnen ontdekken. Nou ja, na lang zoeken dan, ééntje onder de motorkap. Zat op de accu...