Gelukkig ben ik niet iemand die vasthoud dat vroeger alles beter en mooier was.
Gisteren weer eens een 159 in mijn binnenspiegel. Wat een toppertje.

Wat kan mij het schelen dat ie op een Vectrabodem staat.
Wat is het alternatief ? Een suffe Passat ?
Leo.
Toch een kleine correctie Leo. Een 159 staat beslist niet op de Vectra bodem, hoewel dezelfde wielbasis dat misschien suggereert.
Croma staat op dezelfde bodemplaat als de Vectra. Probleem van dat onderstel is dat het geen grote vermogens aan kan. Schijnt met de Saab 9-3 met de 250 Pk turbomotor ook een probleem te zijn.
Het 159 platform is oorspronkelijk door GM ontwikkeld o.a. voor de Saab 9-5 opvolger. Later is Alfa ingestapt met het idee hetzelfde platform voor de 166 (!) opvolger te gebruiken. Saab is min of meer failliet en GM vond het te duur worden en is uit het project gestapt. Daarmee bleef alléén de Fiat groep (Alfa dus) over. Op dat moment zat Maserati nog bij Ferrari in de club. Dus zou het platform alléén voor de 166 opvolger gebruikt gaan worden, hetgeen ook onrendabel was. Tot die tijd was het plan dat de 159 op een -hevig aangepast, dat wel- Vectra platform zou komen te staan.
Eerst toen heeft Alfa besloten ook de 156 opvolger op datzelfde platform te zetten. Ik denk dat dit ook het hoge gewicht verklaart en het feit dat de buitenafmetingen haast op 166 niveau zitten. Dit is de techniek die grotendeels voor de 166 opvolger was voorzien!
Ik heb dit in een Italiaans autoblad gelezen -dat ik helaas in het vliegtuig heb laten liggen-, maar toen ik dit las verklaarde het voor mij dermate veel, dat ik geloof dat het wel waar moet zijn.
Eerst later is beslist dat ook Maserati's op hetzelfde platform gaan komen. Maser's met 4x4 i.p.v. achterwielaandrijving lijkt me overigens de doodsteek voor Maserati, maar da's weer een ander verhaal.
Verder moet ik zeggen dat de 159 echt fenomenaal rijdt. Je kunt er ongelofelijk hard mee door een bocht of over zo'n mooi klaverblad. Dan nog heb ik niet het idee in de buurt van de grens te zijn geweest, maar ik ben een beetje bang dat je in dit geval misschien in één keer over de grens zit. Ik hou er niet van om dan maar blindelings op de elektronische regelneef VDC te vertrouwen.
De mensen die hier opmerkten dat achterwielaandrijving wel een ander -prettiger- gevoel geeft, moet ik overigens wel gelijk geven. Wat niet per definitie wil zeggen dat het sneller is. Voor een auto als een 159 is dat m.i. geen heel groot probleem, maar wél voor een Brera.