Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: Koopt BMW !

wo aug 16, 2006 22:44

In zekere zin wel, ja. Maar er zijn verschillende manieren he: niemand zal er aanstoot aan nemen als jij hier even vertelt hoe leuk je M3 is, maar als je keer op keer komt vertellen hoeveel beter, mooier (kuch) en betrouwbaarder ie is dan ons merk, dat gaat dat op de zenuwen werken, ja. Persoonlijk erger ik me al maanden in het continue afkraken van alles van AR nieuw op de markt brengt. Dat bedoel ik met: als je die andere wagens zo leuk vindt, koop ze dan !
En op deze manier ben ik het dan wel weer met je eens! :wink:
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

psillen
Guru
Guru

wo aug 16, 2006 22:47

Gelukkig ben ik niet iemand die vasthoud dat vroeger alles beter en mooier was.
Gisteren weer eens een 159 in mijn binnenspiegel. Wat een toppertje. :thumbs: Wat kan mij het schelen dat ie op een Vectrabodem staat.
Wat is het alternatief ? Een suffe Passat ?

Leo.
Toch een kleine correctie Leo. Een 159 staat beslist niet op de Vectra bodem, hoewel dezelfde wielbasis dat misschien suggereert.
Croma staat op dezelfde bodemplaat als de Vectra. Probleem van dat onderstel is dat het geen grote vermogens aan kan. Schijnt met de Saab 9-3 met de 250 Pk turbomotor ook een probleem te zijn.

Het 159 platform is oorspronkelijk door GM ontwikkeld o.a. voor de Saab 9-5 opvolger. Later is Alfa ingestapt met het idee hetzelfde platform voor de 166 (!) opvolger te gebruiken. Saab is min of meer failliet en GM vond het te duur worden en is uit het project gestapt. Daarmee bleef alléén de Fiat groep (Alfa dus) over. Op dat moment zat Maserati nog bij Ferrari in de club. Dus zou het platform alléén voor de 166 opvolger gebruikt gaan worden, hetgeen ook onrendabel was. Tot die tijd was het plan dat de 159 op een -hevig aangepast, dat wel- Vectra platform zou komen te staan.

Eerst toen heeft Alfa besloten ook de 156 opvolger op datzelfde platform te zetten. Ik denk dat dit ook het hoge gewicht verklaart en het feit dat de buitenafmetingen haast op 166 niveau zitten. Dit is de techniek die grotendeels voor de 166 opvolger was voorzien!
Ik heb dit in een Italiaans autoblad gelezen -dat ik helaas in het vliegtuig heb laten liggen-, maar toen ik dit las verklaarde het voor mij dermate veel, dat ik geloof dat het wel waar moet zijn.
Eerst later is beslist dat ook Maserati's op hetzelfde platform gaan komen. Maser's met 4x4 i.p.v. achterwielaandrijving lijkt me overigens de doodsteek voor Maserati, maar da's weer een ander verhaal.

Verder moet ik zeggen dat de 159 echt fenomenaal rijdt. Je kunt er ongelofelijk hard mee door een bocht of over zo'n mooi klaverblad. Dan nog heb ik niet het idee in de buurt van de grens te zijn geweest, maar ik ben een beetje bang dat je in dit geval misschien in één keer over de grens zit. Ik hou er niet van om dan maar blindelings op de elektronische regelneef VDC te vertrouwen.
De mensen die hier opmerkten dat achterwielaandrijving wel een ander -prettiger- gevoel geeft, moet ik overigens wel gelijk geven. Wat niet per definitie wil zeggen dat het sneller is. Voor een auto als een 159 is dat m.i. geen heel groot probleem, maar wél voor een Brera.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

kroehlur

RE: Koopt BMW !

do aug 17, 2006 07:45

@psillen: :thumbs:

De premium-platform is bovendien modulair dus kan je in principe makkelijk veranderen - OOK in RWD. Helaas istie duur en zwaar en dus moest AR hem gebruiken voor zowel de 156 opvolger, de 166 opvolger als de Brera/Spider.

Aernoudt
Guru
Guru

do aug 17, 2006 08:53

...

De mensen die hier opmerkten dat achterwielaandrijving wel een ander -prettiger- gevoel geeft, moet ik overigens wel gelijk geven. Wat niet per definitie wil zeggen dat het sneller is. Voor een auto als een 159 is dat m.i. geen heel groot probleem, maar wél voor een Brera.
Dat klopt; met fwd kun je heel hard gaan (en vooral: heel makkelijk hard gaan; met rwd moet je vaak al beter kunnen rijden om even hard te kunnen gaan. Los van 'natuurlijk aanvoelen' is dat echter juist wel zo leuk/uitdagend). 159 rijdt op zich prima in vergelijking met andere (zelfde segment) auto's, maar mist gewoon net die 'finishing touch' om echt een Alfa te zijn zoals een 75 dat destijds was.

givebuzze
Member
Member

do aug 17, 2006 10:38

Ik lig er eerlijk gezegd niet wakker van of Alfa nu al of niet een V8 in een 159 gaat stoppen. Realistisch gezien, ook al is die auto nog zo goed, gaan ze niet snel de reputatie evenaren van de M3 (ook al is die misschien ook niet terecht) . Zie maar hoelang Audi reeds bezig is om een beetje in de buurt te komen (op het vlak van imago etc). Ik zal er ook nooit een kopen aan die prijzen (ook al had ik dat geld, dan zou ik het waarschijnlijk nog niet daaraan kunnen uitgeven).

Wat ik persoonlijk een waardiger, interessanter project zou vinden voor de 159 is iets zoals de 320Si... een verlichte versie (een 150 - 200 kg eraf), iets gekietelde 2L (als zie die JTS nu eens naar iets van 190 - 200 pk konden brengen) en een leuke schorten/spoilerset, met als geheel pakket een haalbare prijs... zou een veel groter succes zijn commercieel en zou als mooie basis kunnen dienen voor verscheidene tourwagen klasses...
2x Giulia Nuova 1.6 / 1x Giulia Nuova 1.3 / Ex-Squadra 2.0 / Gehad: 75 1.8ie / 33 1.3s www.bravoracing.be

Kosta
Guru
Guru

do aug 17, 2006 13:21

...

Dat klopt; met fwd kun je heel hard gaan (en vooral: heel makkelijk hard gaan; met rwd moet je vaak al beter kunnen rijden om even hard te kunnen gaan. Los van 'natuurlijk aanvoelen' is dat echter juist wel zo leuk/uitdagend). 159 rijdt op zich prima in vergelijking met andere (zelfde segment) auto's, maar mist gewoon net die 'finishing touch' om echt een Alfa te zijn zoals een 75 dat destijds was.
Feit alleen is dat de 75 destijds niet een van de best sturende auto's in z'n klasse was en de 159 dat wel is. En alle discussies ten spijt ,daar doet Alfa het voor.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Peter
Junior Member
Junior Member

do aug 17, 2006 13:34

Feit alleen is dat de 75 destijds niet een van de best sturende auto's in z'n klasse was en de 159 dat wel is. En alle discussies ten spijt ,daar doet Alfa het voor.
Meen je dat nou?
Ik heb zowel een e30 (oude 3-serie) als 75 gehad en vond het verschil maar minimaal, de Alfa stuurt wat fijner en heeft meer grip (als standaard auto), de BMW schakelt en drift fijner, zit verder niet zo heel veel verschil in. De reden dat ik nu een e30 heb en geen 75 is omdat ik daar banden, remblokjes en olie ververs en verder kan rijden wanneer en hoeveel ik wil en de Alfa na iedere circuitdag weet ik hoeveel onderhoud nodig had.
Nog niet echt veel met de 159 gereden, misschien 100km in een 1.9JTDm, maar dat vond ik echt tegenvallen. Dat het fwd is weten we nou wel, maar veel te zwaar, geen gevoel in het stuur, geen communicatie van het onderstel, remmen stinken na drie keer hard remmen naar verbrande tosti's, ABS begint al in te grijpen voordat de auto ook maar aan blokkeren denkt, VDC kan inmiddels wel uit, dat is positief.
Als comfortauto en opvolger van de 166 (wat het in feite qua afmetingen ook is) zeker geslaagd, maar als stuurmansauto komt hij echt te kort vond ik.
En ik ben ook geen Alfa-liefhebber, sorry, ik ben liefhebber van autorijden en leuk rijdende auto's, dat betekent dat ik best veel Alfa's kan waarderen, maar ik vind iets niet automatisch een superauto omdat er een Alfa-logo opstaat. Als een ander merk voor hetzelfde geld een beter rijdende auto aanbiedt, dan heeft die mijn voorkeur. :)

hospik

vr aug 18, 2006 04:19

Wat is dan beter in z'n klasse dan een 75 geplaatst in het tijdsbeeld van '87? :?
Toch maar eens upgraden naar een Ford Sierra of Volvo 360...

Feitelijk waren achterwielaangedreven middenklasse sportsedans een segment waarin Alfa Romeo en BMW het voor het zeggen hadden.
In het druk bevochten strijdperk van de middenklasse voorwielaandrijvers is het van meet af aan al moeilijker geweest om positief op te vallen.

Maar daar kun je toch moeilijk BMW de schuld van geven, omdat men daar onafhankelijk en trouw aan het concept is gebleven?

Los daarvan vind ik BMW 's zeer goede en kwalitatief hoogstaande wagens, die echter een enorm kille en emotieloze superioteit uitstralen.
Levensgevaarlijk derhalve in handen van gekwetste ego's, simpele zielen, middenkader 40-plussers zonder vaste verkering, testosteronenjunkies en echtgenotes van juristen. Onuitstaanbare auto's dus om je te verheffen boven de stervelingen. :wink:

Anderzijds zijn er gewoon de serieuze autoliefhebbers die heel veel lol beleven aan bijvoorbeeld E30 3-series en terecht.

Ik realiseer me dat ik gewoon niet warm loop voor nieuwe auto's (ben eigenlijk altijd wel een late adapter). Eveneens heb ik moeite om sentimenten en herinneringen te projecteren op een auto waarvan ik alleen het embleem herken.

MVG,

Willem

Beezztie
Full Member
Full Member

vr aug 18, 2006 16:03

Wat is dan beter in z'n klasse dan een 75 geplaatst in het tijdsbeeld van '87? :?
Toch maar eens upgraden naar een Ford Sierra of Volvo 360...

Feitelijk waren achterwielaangedreven middenklasse sportsedans een segment waarin Alfa Romeo en BMW het voor het zeggen hadden.
In het druk bevochten strijdperk van de middenklasse voorwielaandrijvers is het van meet af aan al moeilijker geweest om positief op te vallen.

Maar daar kun je toch moeilijk BMW de schuld van geven, omdat men daar onafhankelijk en trouw aan het concept is gebleven?

Los daarvan vind ik BMW 's zeer goede en kwalitatief hoogstaande wagens, die echter een enorm kille en emotieloze superioteit uitstralen.
Levensgevaarlijk derhalve in handen van gekwetste ego's, simpele zielen, middenkader 40-plussers zonder vaste verkering, testosteronenjunkies en echtgenotes van juristen. Onuitstaanbare auto's dus om je te verheffen boven de stervelingen. :wink:

Anderzijds zijn er gewoon de serieuze autoliefhebbers die heel veel lol beleven aan bijvoorbeeld E30 3-series en terecht.

Ik realiseer me dat ik gewoon niet warm loop voor nieuwe auto's (ben eigenlijk altijd wel een late adapter). Eveneens heb ik moeite om sentimenten en herinneringen te projecteren op een auto waarvan ik alleen het embleem herken.

MVG,

Willem
Ik denk te snappen wat je bedoelt met je opmerking over de nieuwe auto's, maar ben het er niet helemaal mee eens. Heb nu een aantal malen in de nieuwe Golf GTI kunnen rijden en kan je vertellen dat ik daar een zeer prettig gevoel van kreeg. Die auto klopt gewoon, ziet er goed uit (tuurlijk, niets zo persoonlijk als smaak) en rijdt en voelt vooral heerlijk aan, en die sound! En dan is dat nog een voorwielaandrijver! En ik heb er weliswaar niet in gereden maar bij de sound van een RS4 krijg ik kippevel hoor, zeker geen emotieloze auto voor mij.
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Beezztie
Full Member
Full Member

vr aug 18, 2006 16:05

P.S. En nee, ik ben geen veertiger, geen vrouw maar een man van een jurist en een gekwetst ego heb ik volgens mij ook niet. :jumping: Ben wel een testosteronjunkie denk ik..
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

psillen
Guru
Guru

za aug 19, 2006 14:32

Wat ik persoonlijk een waardiger, interessanter project zou vinden voor de 159 is iets zoals de 320Si... een verlichte versie (een 150 - 200 kg eraf), iets gekietelde 2L (als zie die JTS nu eens naar iets van 190 - 200 pk konden brengen) en een leuke schorten/spoilerset, met als geheel pakket een haalbare prijs... zou een veel groter succes zijn commercieel en zou als mooie basis kunnen dienen voor verscheidene tourwagen klasses...
Eigenlijk een moderne Giulia Ti Super. Goed plan! :thumbs:
200pk uit de 4 cilinder! 2-traps (i.v.m. turbogat) turbo?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

charlotte

za aug 19, 2006 15:56

Lees ik in dit topic dat de 146 geen sierraad op de weg is. Hm........ Volgens mij valt over smaak niet te twisten, zoen we wel, maar toch. Ik vind de 146 juist een mooie opvolger van de 33 en een mooie auto. Maar dan heb ik zeker geen smaak. Dit is toch het forum van SCARB? Dus voor bezitters van een Alfa welk type dan ook?

Sorry hoor, moest ff happen. altijd dat afzeiken van types omdat je zelf toevallig een ander type mooier vind. :cry:

SQUADRA LEO
Guru
Guru

za aug 19, 2006 16:44

Lees ik in dit topic dat de 146 geen sierraad op de weg is. Hm........ Volgens mij valt over smaak niet te twisten, zoen we wel, maar toch. Ik vind de 146 juist een mooie opvolger van de 33 en een mooie auto. Maar dan heb ik zeker geen smaak. Dit is toch het forum van SCARB? Dus voor bezitters van een Alfa welk type dan ook?

Sorry hoor, moest ff happen. altijd dat afzeiken van types omdat je zelf toevallig een ander type mooier vind. :cry:

Trek het je niet aan. Ik vind jou 146 wel mooi hoor !! :wink:

Veel hier op dit forum denken dat ze Jemery Clarkson zijn als ze in hun Alfaatje stappen. :wink:

Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Kosta
Guru
Guru

za aug 19, 2006 21:48

Niet zo kort door de bocht he . :) Als iemand zegt dat ie een 146 niet mooi vind betekend niet gelijk dat je niet bij de SCARB mag. En afzeiken van een bepaald type is ook een beetje overdereven, je mag een bepaald type toch minder mooi vinden ? Persoonlijk vind ik een 146 mooier dan een 145 . Gelukkig verschillen de smaken.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

charlotte

za aug 19, 2006 22:30

Niet zo kort door de bocht he . :) Als iemand zegt dat ie een 146 niet mooi vind betekend niet gelijk dat je niet bij de SCARB mag. En afzeiken van een bepaald type is ook een beetje overdereven, je mag een bepaald type toch minder mooi vinden ? Persoonlijk vind ik een 146 mooier dan een 145 . Gelukkig verschillen de smaken.
Daar heb je gelijk aan, smaken verschillen gelukkig, had ik gewoon niet moeten happen.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”