AlfaNewB

RE: Koopt BMW !

wo aug 16, 2006 09:08

Toch nog ff een opmerking over de kosten van zo'n V8 projectje.

Die V8 zou een dure motor zijn... Ik durf dat ter discussie te stellen.

Je Masers en Ferrari's zijn duur, ook die met het V8 blok, maarhoe zou dat qua kostprijs zitten??
Iedereen weet dat je ook voor het logo betaald.

De ombouw om het blok geschikt te maken, daar zouden de kosten in gaan zitten, maar de kostprijs van het blok (uit de eigen familie) zou niet eens zoveel duurder hoeven zijn dan een V6 blok van concurrent GM (de samenwerking is toch niet meer..?).

Just my 2 cents.

alfaromeogta1
Member
Member

wo aug 16, 2006 09:31

Ik snap niet wat iedereen zit te zeuren, volgens mij zouden we het allemaal fantastisch vinden als we een 8 cilinder onder de kap zouden hebben. En al helemaal als daar ook nog eens een keer het logo van het ons zo diebare merk op staat!

Niet zeuren, gewoon genieten. :blue_cool:
Heden:

156 1.8 16v sw 2003 ed limitata

Historie:

156 2.0 selespeed 2000
155 1.7 1993
155 1.8 ts sport 1997

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 16, 2006 10:14

Ferrari is een zeer klein en exclusief merk en waarschijnlijk produceert men 4.000 tot 5.000 auto's per jaar. De Ferrari V8 motor is een exoot en is een van de meest krachtige motoren te koop, ik gok dat geen andere atmo. motor zo'n hoog specifiek vermogen heeft. De hele aanloop voor de ontwikkeling van een Ferrari motor is duur maar Ferrari kan bijna vragen voor haar modellen wat men wil. Hoge ontwikkelingskosten, exotsche materiaal, state-of-the-art etc.
Daarnaast bouwt Ferrai op het moment enkele duizenden V8-en motoren en dat is kleinschalig en is zeer arbeidsintensief met veel tussentijdse controle wat de stukprijs enorm opvoert. Mocht Alfa Romeo de Ferrari V8 gebruiken, en dan volgt Maserati natuurlijk ook, moet de productieplant ineens het aantal motoren verdubbelen. Motor is duur maar men moet nog een minuscule versnellingsbak zien te vinden of te ontwikkelen voor dwars montage,inlaat-en uitlaatspuitstukken, motorsteunen, koeling etc. etc.
Komt bij dat je een middenklasser auto voorzien van een mega heftig blok dat vraagt om veel ontwikkeling,evaluatie en testwerk zodat het ook nog eens
zeer veel tijd en geld kost voor enkele duizenden auto's per jaar. Daarom vind ik het een zinloos project en lijkt het mij niet anders als een verzinsel dat
op internet haar eigen leven is gaan leiden.

Een geknepen Maserati V8....zou zeker kunnen of wellicht een Maser V8 min twee cilinders (zoals de MB V6/V8 motoren) en een turbo of compressor voor zowel Maser/Alfa voor de toekomst.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 16, 2006 10:16

Bert zegt zinnige dingen naar mijn mening. Je wilt domweg niet weten wat het kost om die V8 in de 159 te transplanteren en als het management daar verstandig is, komt het er dan ook niet van.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

kroehlur

Re: RE: Koopt BMW !

wo aug 16, 2006 10:17

Een geknepen Maserati V8....zou zeker kunnen of wellicht een Maser V8 min twee cilinders (zoals de MB V6/V8 motoren) en een turbo of compressor voor zowel Maser/Alfa voor de toekomst.
Goed lezen Bert. :roll:

EDET: geef het verder op, hoor.....

Beezztie
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

wo aug 16, 2006 11:21

Naar mijn bescheiden mening moet Alfa zich niet met V8 projecten bezig gaan houden. Alfa heeft toch lange tijd een prachtige V6 gehad, het huidige blok van GM buiten beschouwing latend. De uitspraak van iemand van Alfa hier elders op het forum in acht nemend (men zou weer een zelf ontwikkeld blok wil gaan maken) zou ik als hen was me daar op concentreren.
Voor de sportiefste modellen (GT(A)'s kun je daar een of liefst twee (á la BMW op de nieuwe 335i) Turbo(s) op zetten. Kijkend naar wat BMW aan vermogen uit die 6 cilinder in de 335i haalt (en trouwens ook uit de atmosferische 6-cilinder in de M3, moeten "wij" toch zeker net zo goed kunnen?!) moet je daar een GTA toch van voldoende PK's kunnen voorzien!
En waarschijnlijk goedkoper (want in eigen huis) te produceren en vooral ook te onderhouden (zie je je al aankomen met een GTA met Ferrari / Maserati V8 bij de Alfa dealer??).
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 16, 2006 12:02

Kroehlur, het verhaal van de Maserati 4200 GT V8 onder de motorkap..neem je dat vooralsnog serieus?

Het zijn vooralsnog louter geruchten dat Alfa Romeo met de GTA een concurrent voor de M3 of RS4 bouwt. Ik weet niet wat men met de GT heeft gedaan
maar dat stuurt,rijdt veel verfijnder, rustiger en stukken beter naar mijn mening dan de GTA modellen. Ik zou het pure nonsense vinden om een volgende GTA maken als deze het niet daadwerkelijk waar kan maken. Als GT met de 3.2 V6 komt de auto meer tot zijn recht en maakt meer zin dan een GTA.

flash

wo aug 16, 2006 13:44

Hey,

Bij mij in de straat staat een 146 (foto's komen) die er echt bijzonder mooi uit ziet. (Wel veel geld ingepompt) Oke niet elke Alfa's heeft een super uitstraling, maar ik denk dat de marketing van Alfa daar ook niet achter staat. Ferrari, Maserati en Alfa hebben een totaal andere doelgroep (en inkomsten, formule 1, merchandise). Kijk naar de oplage. Het is maar de vraag wie ze willen bereiken. De 156 was een goed verkochte auto, met name op de zakelijke markt. Maar als ze daar een 8 cilinder in hadden gegooid was de productie en ontwikkeling duurder en werd zij waarschijnlijk minder verkocht.

Ik heb het gevoel dat Alfa zich meer op de allerdaagse markt gooit, dan op de sportauto's. Maakt het merk voor ons wel toegankelijker. Het is maar de vraag of ze het er voor over hebben om die motoren te ontwikkelen of te kopen. (ik denk dan aan FIAT) (ik wil hun winst en verlies rekening volgens mij niet zien)

Eigenlijk ben ik wel met Bert eens.

Ciao

flash

wo aug 16, 2006 13:49

Misschien is mijn liefde voor Alfa wel een beetje erg. :roll: :roll: :roll:

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo aug 16, 2006 14:23

Ik ben een liefhebber van snelle alfa's.
Heb net alweer een 164 24V dr bij genomen.
Het leven begint pas bij 200pk: momenteel heb ik zelfs geen auto met minder dan dat.

Ik koop Alfa's omdat ik geen enorme bedragen wil uitgeven aan een auto.
Ik ben een kniepert !
De beste (allround) auto die ik gereden heb is een 5-serie.
Maar die vind ik weer net te duur.
Dan moet je de hele tijd zo voorzichtig zijn en opletten voor krasjes en deukjes.

k Zal over een paar jaar wel weer door groeien naar een 156/166/GT met dikke motor.
Als iemand anders de afschrijving vast heeft betaald!

Alfa Romeo zal van mij niet rijk worden.
Dus mischien heb ik wel geen recht van spreken, maar mijn honger naar meer pk's zal nooit
gestild worden. Ik zie tot nu alleen loze beloften en vage geruchten uit Italie komen geen
autos waar ik me voor over een paar jaar op kan verheugen.

alfaromeogta1
Member
Member

wo aug 16, 2006 14:29

Heb geduld het komt!

Ze komen echt!
Heden:

156 1.8 16v sw 2003 ed limitata

Historie:

156 2.0 selespeed 2000
155 1.7 1993
155 1.8 ts sport 1997

SQUADRA LEO
Guru
Guru

wo aug 16, 2006 14:35

Gelukkig ben ik niet iemand die vasthoud dat vroeger alles beter en mooier was.
Gisteren weer eens een 159 in mijn binnenspiegel. Wat een toppertje. :thumbs: Wat kan mij het schelen dat ie op een Vectrabodem staat.
Wat is het alternatief ? Een suffe Passat ?

Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 16, 2006 14:46

Kai heb gelijk !

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 16, 2006 14:49

Het spijt mij maar het hele idee van een "BMW beater" is alleen ingegeven om iets overweldigends te bereiken en niet iets wat verkoopt. Het merk is prachtig maar men mag best eens een voorbeeld nemen aan een Honda dat het merk als secundair beschouwd en dat allround kwalitatief goede auto's wil maken.
Oke, het zijn niet mijn type/soort auto's maar de auto staat meer centraal. Met de 159/Brera heeft men al iets overweldigends willen bereiken in het BMW/Audi segment en met welk resultaat?? Een fat boy en geen journalist weet wat de Brera is..een GT of een sportwagen en qua technische lay-out een me too
product.

Posthumus
Guru
Guru

wo aug 16, 2006 14:53

SQUADRA LEO heeft ook een goed punt trouwens
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”