bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mei 24, 2006 23:40

ik heb de vraag gekregen om een paar tussenplaten te maken
dus dit topic is meer dan welkom.
Moet je wel een paar honderd euro voor vragen, wil je een redelijk uurloon hebben. Is echt veel handwerk.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Rees-Cees

wo mei 24, 2006 23:50

Moet je wel een paar honderd euro voor vragen, wil je een redelijk uurloon hebben. Is echt veel handwerk.
Off Topic:

Joh echt waar :lol:

Er denken een aantal mensen hier op dit forum dat alle kennis hier altijd gratis te verkrijgen is.

Gewoon geld vragen om je werk wat je doet en daar is helemaal niks mis mee.

Handel is handel en daar moet je gewoon voor betalen of zoals Bert zelf over nadenken

Vanaf nu lees ik dit topic alleen nog maar.

Succes Bert

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 24, 2006 23:59

Er denken een aantal mensen hier op dit forum dat alle kennis hier altijd gratis te verkrijgen is.
Ik kan mij voorstellen dat een racer niet zijn geheimen aan de concurrentie verraad, en ook als je er je geld mee moet verdienen wil je anderen niet wijzer maken dan nodig is. Echter voor mij is dit hobby en ik heb al veel geprofiteerd van gratis kennis gedeeld door andere hobbyisten op internet. En wat ik hier deel is geen kennis, maar try and error. Als uiteindelijk het motortje goed blijkt te lopen, en blijft lopen, dan kunnen anderen hier weer hun voordeel mee doen en informatie gebruiken naar hun goeddunken, blijft natuurlijk altijd je eigen verantwoordelijkheid als je klakkeloos informatie vanaf internet als vaststaand en bewezen beschouwd.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

do mei 25, 2006 00:08

1 carburateur heb ik nu gedemonteerd en ligt te weken vannacht in een badje petroleum. Hij was in goede staat, wat troep achter het membraam van de acceleratiepomp maar deze deed het nog uitstekend. In de revisieset zit een nieuw membraam en een nieuwe vlotternaald, is eigenlijk beide niet nodig maar goed. De buitenkant zal wat schoner worden maar ik laat niet hoog frequent reinigen, ga geen agressieve reiniger gebruiken (geeft ellende later schijnbaar) en ook niet met een tandenborstel elk hoekje schoonmaken, tis geen Kever of buggie met verchroomde toeters en bellen.
Morgen de andere carburateur nog, 16v subframe tectyleren en draagarmen eraf halen, oud blokje uitbouwen (bak blijft half erin hangen ivm remmen, heb ik vorig jaar allemaal gedaan), polyflex bussen overzetten in draagramen 16v, vliegwiel overzetten, koppeling monteren en nog zowat en dan zal de dag weer om zijn.

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

do mei 25, 2006 11:25

sprint88 schreef:

Ach voor mij is het ook hobby en race geheimen moet je inderdaad voor jezelf houden.
dit lijkt mij niet echt een race geheim
Maar de persoon in kwestie heeft nog een leuk 1.7 blokje met carbs liggen
die past natuurlijk weer in mijn sprint om dr orgineel te krijgen.
dus daar moeten we maar es over praten.
zo wast de ene hand de andere weer op hobby niveau. :wink:

dan blijft het ook leuk.

succes met de verdere ombouw. :thumbs:
ik vind het in iedergeval een wonderbaarlijk mooie sud met deze kleurstelling

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Mobster

do mei 25, 2006 11:30

Dat ziet er goed uit bert.
Toch wil ik je er op wijzen dat je tussenstukken écht lekdicht moeten zijn, ik zou die flenzen laten lassen en de injectorgaten ook dichtlassen.
Controleer ook nog eens je vacuumsysteem vooraleer naar de rollenbak te gaan.

Succes

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

do mei 25, 2006 12:41

En voor "you try this at home", wacht maar eerst eens de afloop van mijn geknutsel af!
Ik ben dit zelf niet van plan, maar ik vind het wel interessant om te volgen. Techniek interesseert me altijd, vooral als iemand zelf iets moois in elkaar knutselt.
Ik zal denk ik niet de enige zijn op dit forum. :!:

En Rees-Cees: je mag Bert best tips blijven geven, desnoods via PB. :wink:

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mei 26, 2006 12:43

Toch wil ik je er op wijzen dat je tussenstukken écht lekdicht moeten zijn, ik zou die flenzen laten lassen en de injectorgaten ook dichtlassen.
Controleer ook nog eens je vacuumsysteem vooraleer naar de rollenbak te gaan.
De tussenstukken heb ik vlak afgeschuurd op een absoluut rechte dikke alu plaat beplakt met schuurpapier. De adapterplaat zit nu muurvast geschroefd met 5 zelfborgmoeren en een pakking ertussen, hoe nooit meer los in principe en ik heb er wel vertrouwen in. Ziet ook lekker "custom" uit.
Door de gaten van de injectors heb ik een dikke bout geschroefd die precies pastte en afdichtte. Aan de binnenkant heb ik dit glad afgewerkt door soldeertin om de bout heen te laten vloeien. Soldeertin hecht niet aan aluminium maar wel aan de bout, en het zit er helemaal omheen dus kan niet eruit vallen.
De 4 kleine vacuumaansluitingen op elk spruitstuk (van de carterventilatie) heb ik afgeplugd. Normaal zitten deze aan de grote slangen in het luchtfilter vast en ik was van mening dat op die manier valse lucht in het spruitstuk kan komen, zij het weinig door de nauwe boringen, maar zou toch onnauwkeurigheid kunnen introduceren. Ik heb nu alleen een slang onder elk luchtfilter, aangesloten op de olievulpijp.
En voor ik naar een rollenbank ga, eerst een maandje proefrijden (als ie redelijk loopt) want de motor heeft revisiewerk gehad en de nieuwe zuigerveren moeten nog inlopen op de gehoonde cilinders.
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mei 26, 2006 12:49

Gisteren heb ik de carburateurs uitelkaar gehad, gereinigd en weer inelkaar gezet (het woord "reviseren" gaat te ver) en definitief (hopelijk) op het blok geschroefd. De carburateurs waren nog echt goed, nergens oxidatie en nog nooit aan gerommeld (ook niet door mezelf) en je krijgt toch bewondering voor het vakmanschap waarmee ze gemaakt zijn. Zoals een gecompliceerd mechanisch horloge (carburateur) mooier is dan een modern quartz horloge (injectie) dat goedkoper en nauwkeuriger is. De carbs waren uiterlijk ook mooi geworden door het reinigen, helaas geen foto's want het geheugenkaartje van de camera gaf error.
Ook nog een aanvang gemaakt met het uitbouwen van het oude blok, uitlaat eronderuit, radiator eruit en nog zowat maar toen was de dag alweer om. Dinsdag verder.

Carabinieri
Full Member
Full Member

za mei 27, 2006 02:43

Mooi project, leuk om te volgen. :thumbs:

Succes.

Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo mei 28, 2006 21:51

Jemig Bert,

ik kom helaas niet zo vaak op deze sectie van het Forum, wat een fantastisch project en jonge wat doe je dat allemaal weer handig. Ik heb wat dat betreft 2 linker handjes maar bij jou ziet het er allemaal top uit. Ik heb vorig jaar een soortgelijke operatie bij mijn 33 type 2 uitgevoerd. Het resultaat was indrukwekkend, hier de link naar mijn site dan kun je eea bekijken;

http://www.geocities.com/coopah77/lates ... est33.html

Let idd goed op bij het kopen van een benzine pomp, mijn eerste electrische lagedruk pomp kon de benzinetoevoer niet aan, met als gevolg een 33 zonder topsnelheid/prestaties op het Spettacolo vorig jaar. De pomp is vervangen door een Mitsumi (oid) exemplaar en deze presteerd naar behoren.

Succes met je project!

Ciao,
Jorik
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mei 29, 2006 13:22

Let idd goed op bij het kopen van een benzine pomp, mijn eerste electrische lagedruk pomp kon de benzinetoevoer niet aan,
Bedankt voor je reactie, interessante sites heb je! Maak me nu een beetje zorgen over de benzinepomp die ik uitgekozen heb, is waarschijnlijk ook maar net aan dan, misschien moet ik er 2 van die hebben uiteindelijk.
Had jij de 33 nog op de rollenbank gehad na de ombouw en afgesteld of de carburateurs standaard gelaten?

Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma mei 29, 2006 20:26

Let idd goed op bij het kopen van een benzine pomp, mijn eerste electrische lagedruk pomp kon de benzinetoevoer niet aan,
Bedankt voor je reactie, interessante sites heb je! Maak me nu een beetje zorgen over de benzinepomp die ik uitgekozen heb, is waarschijnlijk ook maar net aan dan, misschien moet ik er 2 van die hebben uiteindelijk.
Had jij de 33 nog op de rollenbank gehad na de ombouw en afgesteld of de carburateurs standaard gelaten?
Hoi Bert,

ik heb hem laten afstellen op de rollenbank bij Huricane racing in Heerhugowaard. Op de rollenbank liep hij nog wel op vol vermogen met de oude pomp, op het wegdek trok hij dit toch niet. Geef anders even je email dan stuur ik je de printout van de rollenbank.

Ciao
Jorik
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Martinos
Full Member
Full Member

ma mei 29, 2006 20:40

geweldig project!! Ik wil ook nog eens een 33 16V op carbs laten lopen.
Overigens ziet je sud er ook werkelijk super uit!! geweldig gewoon!

@jorik, wil je mij die printout ook mailen?? vind ik wel intressant!

Keep up the good work!!!
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

di mei 30, 2006 01:25

[Geef anders even je email dan stuur ik je de printout van de rollenbank.
Graag, stuur hem naar bert308 apestaart hotmail.com. Als je het goed vind, publiceer ik hem in dit topic.
Op een van je sites vond ik het verhaal over de 33 die ook krukas poelie schade had:
http://home.planet.nl/~r.f.koper/christiano.html
en ik kreeg nog een waarschuwing hierover van "33carbs", dus dat zijn al 3 waarschuwingen hoewel het misschien over dezelfde auto gaat.

Terug naar “Projecten”