Alfasassie

Re: RE: Afrijden

di apr 18, 2006 00:38

Hoi,

Het welkebekende 'staatsexamen' bestaat volgens mij (sinds dit jaar) niet meer. Er bestaat nog wel een mogelijkheid
om volgens speciale regels examen te doen in dit soort gevallen. Valt gewoon onder de regels van het CBR die
gaan gelden als iemand binnen 5 jaar 4 zakt voor het examen.

Hier kun je je evt. meer vinden: Rijbewijs

Greetz,

Alfa75jc
Toch typisch, dat als je het niet blijkt te kunnen, dat er dan 'speciale' examenregels zijn. Als het probleem namelijk examenangst is, zou je dat voor een 'speciaal' examen toch ook moeten hebben :?:
Klopt.. sommigen halen die dus ook niet in 1 x ;)

Het verschil is enkel dat de examinator je wat meer op je gemak (probeert) te stellen..
Je begint bv. niet op het examenkantoor waar iedereen al loopt te stressen maar bij een openbare gelegenheid (in mijn geval café.. Nee, nee, koffie, niks sterkers) en daar wordt je ook weer afgezet en krijg je je uitslag.

De examenregels zijn hetzelfde, ingreep is gezakt.. enz..

Ja, ik heb er 6 (!) keer over gedaan..schaam me geen seconde.. heb het uiteindelijk gehaald.. en geloof me, 30 lessen extra wat al geen lessen meer zijn maar meer noodzakelijk omdat je van examen naar examen gaat en je moet blijven oefenen is ook geen zak aan... , duur, onmotiverend.. maar ondanks dat, was het wel altijd gezellig!

Groetjes Saskia

Die zich afvraagt of iedereen al meteen vol zelfvertrouwen achter het stuur zat na zijn examen, het 1e jaar geen fouten heeft gemaakt WANT hij had dat papiertje al..? Ik geloof er niks van.. :wink:

Oordelen is altijd erg makkelijk als je het zelf niet kent..

Psje.. geen ongelukken gemaakt of veroorzaakt.. in 4 jaar dat ik wel dat papiertje heb.. en wel heb gereden en echt in k.t omstandigheden qua gezondheid.... dus nee, hoeft niks te zeggen of je al dan niet tig keer bent gezakt..

diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Afrijden

di apr 18, 2006 07:51

Typisch nederlands om weer een apart examen te maken, waar voor verschillende kandidaten verschillende regels gelden.Ik ken veel kandidaten die het zgn staats examen gedaan hebben.80% hiervan zijn een blijvend gevaar op de weg.(5 jaar verkering gehad met een dochter van een rijschool). :wink:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 18, 2006 21:47

Hoi,

Het welkebekende 'staatsexamen' bestaat volgens mij (sinds dit jaar) niet meer. Er bestaat nog wel een mogelijkheid
om volgens speciale regels examen te doen in dit soort gevallen. Valt gewoon onder de regels van het CBR die
gaan gelden als iemand binnen 5 jaar 4 zakt voor het examen.

Hier kun je je evt. meer vinden: Rijbewijs

Greetz,

Alfa75jc
Toch typisch, dat als je het niet blijkt te kunnen, dat er dan 'speciale' examenregels zijn. Als het probleem namelijk examenangst is, zou je dat voor een 'speciaal' examen toch ook moeten hebben :?:
Klopt.. sommigen halen die dus ook niet in 1 x ;)

Het verschil is enkel dat de examinator je wat meer op je gemak (probeert) te stellen..
Je begint bv. niet op het examenkantoor waar iedereen al loopt te stressen maar bij een openbare gelegenheid (in mijn geval café.. Nee, nee, koffie, niks sterkers) en daar wordt je ook weer afgezet en krijg je je uitslag.

De examenregels zijn hetzelfde, ingreep is gezakt.. enz..

Ja, ik heb er 6 (!) keer over gedaan..schaam me geen seconde.. heb het uiteindelijk gehaald.. en geloof me, 30 lessen extra wat al geen lessen meer zijn maar meer noodzakelijk omdat je van examen naar examen gaat en je moet blijven oefenen is ook geen zak aan... , duur, onmotiverend.. maar ondanks dat, was het wel altijd gezellig!

Groetjes Saskia

Die zich afvraagt of iedereen al meteen vol zelfvertrouwen achter het stuur zat na zijn examen, het 1e jaar geen fouten heeft gemaakt WANT hij had dat papiertje al..? Ik geloof er niks van.. :wink:

Oordelen is altijd erg makkelijk als je het zelf niet kent..

Psje.. geen ongelukken gemaakt of veroorzaakt.. in 4 jaar dat ik wel dat papiertje heb.. en wel heb gereden en echt in k.t omstandigheden qua gezondheid.... dus nee, hoeft niks te zeggen of je al dan niet tig keer bent gezakt..
OK, dan heb ik weer wat geleerd. Ik dacht dat dat staatsexamen een eenmalige 'make-or-break' was waarbij de balans nogal vaak naar 'make' zou doorslaan. Wist niet dat je die óók kon herkansen.

Je hebt natuurlijk ook gelijk dat iemand die het in 1 keer haalt ook niet meteen perfect rijdt, daar gaat het ook niet om.

En ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar ik denk gevoelsmatig dat diele wel een eind in de richting zit met die '80%-schatting'. Dat zou betekenen dat een procent of 20 van de staatsexamenkandidaten inderdaad sterke examenstress hebben, en dat lijkt me geloofwaardig. Want niemand maakt me wijs dat álle staatsexamenkandidaten extreme examenvrees hebben. Dan zouden die mensen waarschijnlijk vaak al eerder een groot probleem gehad hebben (middelbare school...). En het wil er bij mij niet in dat een fors aantal mensen (hoeveel dóen er eigenlijk staatsexamen op jaarbasis? Ik ken er in mijn omgeving in elk geval verschillende) spontaan een examenfobie ontwikkelen als het rijexamen eraan komt. De enige voor mij voorstelbare reden om dat toch te krijgen, is in je achterhoofd weten at je er eigenlijk niet klaar voor bent, misschien...?

Nou ja, hoe het verder ook zij, het niveau van de rij-opleiding en de examen-eisen mogen m.i. best omhoog (ja, ook met terugwerkende kracht). Niet dat ik God zelve ben als automobilist, maar er ríjdt me toch een partijtje halve zolen rond op ons wegennet... (kijk maar eens hoeveel kop-staartbotsingen je op een droge dag, op een niet al te volle snelweg hebt hiero!)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dinky Boy
Miniaturista

di apr 18, 2006 23:15

Er zit een groot verschil tussen de vaardigheid (zowel qua voertuigbeheersing als verkeersinzicht) en het gedrag.

Je kunt nog zo glansrijk de eerste keer door je examen gerold zijn, als je het geleerde vervolgens zelfstandig rijdend niet goed toepast en het zelfvertrouwen verruilt voor zelfoverschatting ben je een groter gevaar op de weg dan iemand die wat meer tijd nodig heeft om zijn/haar kunnen te bewijzen.

MightyMarcel

wo apr 19, 2006 07:37

aangezien ik mijzelf min of meer deskundig mag noemen (vader en zus zijn rij-instructeur resp instructrice; zelf ben ik bezig met de opleiding) even iets over het afrijden en het 'staatsexamen'. (ik zie best veel onzin voorbij komen namelijk...)

1)het 'staatsexamen' wordt afgenomen door het BNOR, oftewel 'bureau nader onderzoek rijvaardigheid'. Niet door rijkswaterstaat - die heeft ABSOLUUT niets te maken met het testen van de rijvaardigheid.

2)het BNOR-examen (zoals het staatsexamen officieel heet) wordt afgelegd als een leerling 4x gezakt is (en ik geloof binnen een bepaalde tijd, ik gok 5 jaar of zo) voor dezelfde categorie. (dus niet als je eerst 1x zakt voor B, dan 1x voor E bij B, dan 1x voor A en dan 1x voor C, dat je dan voor D ineens een BNOR-examen af moet leggen, uiteraard).

dit BNOR-examen moet dan per se worden afgelegd, de leerling mag dan niet nog een keer naar het CBR toe.
het BNOR-examen (cat. b) :
- duurt langer
- is op een andere locatie (startlocatie ook vaak in een restaurant of zo, maar nooit dezelfde plek als het CBR-examen)
- is vaak ook in een andere plaats
- de examen-eisen zijn exact hetzelfde; het eventuele bewijs van rijvaardigheid is dan ook evenveel waard
- de examinator neemt meer de tijd om de leerling op zijn/haar gemak te stellen
- eventuele fouten mogen gecorrigeerd worden. maar uiteindelijk moet het goed, en het mag nooit echt gevaarlijk worden.
- de resultaten van eerdere examens worden ook bekeken, om te zien waar het probleem zit

voorlopig bestaat het BNOR-examen nog. echter, vanwege fraude met buitenlandse rijbewijzen (het BNOR regeld die examens namelijk ook) staan er een aantal veranderingen op stapel. Echter, hoe het nu lijkt, blijft het 'staatsexamen' bestaan, maar wellicht in een wat andere vorm.

een van die veranderingen zit 'm erin, dat een kandidaat die echt last heeft van 'examen-angst' voortaan met een verwijsbrief van bv een huisarts of psycholoog direct staatsexamen zal mogen doen. (let op : dat is nu dus nog niet zo).

even een kleine tip voor de gestressde persoon in kwestie : er zijn medicijnen voor, die je op recept van de huisarts kan krijgen. (zgn. 'beta-blokkers'). Deze kun je alleen op recept krijgen, maar helpen wel goed. Je moet die medicijnen echter wel eerst een keer uitproberen; sommige mensen gaan er van kotsen, en dat wil je niet op je examen.

een alternatief voor de 'echte' medicijnen zijn supplementen als bv 'nervo-fit', vaak op basis van valeriaan. ook dit eerst even proberen. (valeriaan helpt om de hartslag te reguleren en verhoogt het concentratievermogen. Het voorkomt de bekende black-outs en zorgt voor wat 'kalmte in je hoofd').

overigens, de meeste leerlingen die het de 1e x meteen halen denken dat ze goed kunnen rijden, maar 9 van de 10x hebben ze gewoon mazzel gehad.

Rob75
Guru
Guru

wo apr 19, 2006 09:55

Dan hoor ik bij die ene van de 10 die het haalt en dat niet door mazzel heeft gehaald.... :wink:

Over examenvrees heb ik zelf nog eea meegemaakt. Ik heb jarenlang in het individueel beroepsonderwijs lesgegeven. Daar zie je dus bij kinderen allerlei vormen van faalangst langskomen. Wat dan helpt, afgezien van medicijnen, zijn zaken om de bewuste leerlilng op zijn gemak te stellen. Dit kan op verschillende manieren. Door een andere omgeving, feedback tijdens een examen, door bijvoorbeeld aan te geven wat wel en niet goed gaat. Er komt dan eerder zicht op het wel of niet slagen. Een van de oorzaken van falen kan zijn dat het te behalen resultaat te ver weg ligt, waardoor de persoon het niet meer ziet zitten. De hierdoor ontstane stress versterkt dit proces en zorgt ervoor dat inderdaad alles fout zal gaan. Vaak zie je dan dat wanneer de druk om te presteren weg is, er geen enkele fout gemaakt wordt en het opdoen van ervaring daarna normaal verloopt. Je ziet dit vaak bij standaard rekenwerk. In een normale situatie geen fouten, maar komt er een proefwerk dan zijn alle geleerde principes opeens vergeten.

verigens is het examen doen via het CBR voor velen bij voorbaat al een stressvolle gebeurtenis. Ga maar eens na wat er allemaal op je afkomt aan goede raad en adviezen, om maar te zwijgen van de "spookverhalen" van examinatoren die een tax hebben of gewoon willkeurig zijn.

Kortom, gewoon zo'n "staatexamen doen". Is niks mis mee.

Groet,

Rob

MightyMarcel

wo apr 19, 2006 11:58

Dan hoor ik bij die ene van de 10 die het haalt en dat niet door mazzel heeft gehaald.... :wink:

verigens is het examen doen via het CBR voor velen bij voorbaat al een stressvolle gebeurtenis. Ga maar eens na wat er allemaal op je afkomt aan goede raad en adviezen, om maar te zwijgen van de "spookverhalen" van examinatoren die een tax hebben of gewoon willkeurig zijn.
de beste goede raad is dan ook : geen goede raad aannemen; rijden zoals je instructur je het geleerd heeft.

(overigens is er wel een bepaalde willekeur bij examinatoren door het ontbreken van duidelijke protocollen, maar dat terzijde)

diele
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 19, 2006 13:58

@mightymarcel Heb ik dan 5 x "gewoon mazzel" gehad ?? (abcde) :blue_confused:
75 1.8 ie

Landcruiser
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

MightyMarcel

wo apr 19, 2006 16:10

ik zeg niet dat iedereen mazzel heeft, maar geluk is een niet te verwaarlozen factor bij het halen van het rijbewijs B.

overigens is mijn ervaring (en niet alleen de mijne) dat bij de categorieen die je na B haalt (normaal gesproken haal je B als eerste) de examens eerlijker zijn. Niet makkelijker (moeilijker juist) maar eerlijker beoordeelt.

bij een B-rijbewijs wil een examinator nog weleens iemand laten zakken omdat het er wat slordig uitziet, en de volgende dag een leuk meisje van 18 laten slagen ook al is het niet helemaal 100%, 'want dat trekt wel bij'. Dat doe je niet als je iemand een rijbewijs meegeeft voor een zware tandem-asser of zo....

164 Q4

wo apr 19, 2006 17:03

Mijn ervaring is ook dat het heel erg veel afhangt van hoe hun de kop er naar staat. Prutsers kunnen best slagen terwijl die het redelijk doen tergelijke tijd zakken. Ik heb genoeg voorbeelden daarvan in mijn omgeving. En veel inzicht hebben die examinatoren schijnbaar ook niet als ik kijk wat voor bestuurders ik vaak op de weg aantref die hun roze papiertje al enige tijd moeten hebben (wat ik zelf betwijfel) :? :wink: .

Maar voor wat relaxed afrijden doet een fatsoenlijke leswagen ook al wonderen :wink: :lol: .

Afbeelding

diele
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 19, 2006 17:17

Wat ook heel belangrijk is ,voor het "Onafhankelijke" CBR is hoeveel kandidaatjes er 18 jaar geleden geboren zijn............

In de magere jaren voor het CBR komen er ook altijd onzinnige veranderingen in de rijopleiding bij. :evil:
75 1.8 ie

Landcruiser
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

MightyMarcel

wo apr 19, 2006 17:49

behalve het jaar, doet de maand er ook nog toe....

de 1e maanden van het jaar zijn simpelweg minder gunstig, vanaf maart/april trekt t weer aan, dan in de zomer slagen er iets minder (omdat ze niet opletten), dan zakt t weer behoorlijk in, en vlak voor kerst heb je weer aanzienlijk meer kans om te slagen.

tommie
Guru
Guru

wo apr 19, 2006 20:10

terwijl dat dus (in mijn ogen) niet zou moeten mogen.. goed is goed en fout is fout!

ik heb mn B en later mn A in 1x gehaald (theorie examens en 1e A examen en bromfietstheorie ook in 1x) maar mn huisgenote, die een maand geleden af moest rijden voor B, is gezakt. en waarom? volgens haar instructeur (die mee was geweest) ging alles goed en was ze bij een andere examinator geslaagd! ze heeft ook geen "rijopleiding in stappen" gedaan wat (voor zover ik het begrepen heb) ook van het CBR komt en ze nog aan het onderzoeken zijn of het slagingspercentage op deze manier hoger is.. nou, dat lijkt me op zo'n manier aardig te lukken dan!

ik ben blij dat ik het in 1x gehaald heb, maar als ik veel verhalen hoor lijkt het me maar een corrupt zooitje (niemand persoonlijk mee bedoeld, want er zijn ook altijd goeden bij!)
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

MightyMarcel

do apr 20, 2006 08:40

terwijl dat dus (in mijn ogen) niet zou moeten mogen.. goed is goed en fout is fout!

ik heb mn B en later mn A in 1x gehaald (theorie examens en 1e A examen en bromfietstheorie ook in 1x) maar mn huisgenote, die een maand geleden af moest rijden voor B, is gezakt. en waarom? volgens haar instructeur (die mee was geweest) ging alles goed en was ze bij een andere examinator geslaagd! ze heeft ook geen "rijopleiding in stappen" gedaan wat (voor zover ik het begrepen heb) ook van het CBR komt en ze nog aan het onderzoeken zijn of het slagingspercentage op deze manier hoger is.. nou, dat lijkt me op zo'n manier aardig te lukken dan!

ik ben blij dat ik het in 1x gehaald heb, maar als ik veel verhalen hoor lijkt het me maar een corrupt zooitje (niemand persoonlijk mee bedoeld, want er zijn ook altijd goeden bij!)
dat van de RIS klopt. Idee van het CBR, en het CBR is zo ongeveer de enige die er nu nog beter van wordt. (op zich is de lesmethode goed, maar alleen het cbr verdient er meer aan, de rijschool niet, omdat er nog een complete opleiding voor de instructeur bij hoort - die het cbr godzijdank niet verzorgd (dat zou eerst wel, maar na protest van oa bovag en belangenverenigingen voor rijschoolhouders is dat het innovam geworden (oa)) en zijn de examenkosten hoger door oa meerdere examens, maar het idee is wel goed).

overigens verwacht het CBR ook nog dat 'de branche' er voor zorgt dat de RIS populair wordt en daar reclame voor gaat maken; het CBR doet daar zelf bijna niks voor.

maar zoals je zegt : goed=goed en fout=fout, behalve bij het CBR. daar kan 'bijna goed' soms goed zijn, en 'niet fout' toch als 'fout' afgerekend worden. sowieso, als een leerling zakt, komt-ie noodgedwongen weer terug, en dat is natuurlijk 2x kassa...

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”