berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Camaro SS 2008...

do nov 24, 2005 16:59

Kroehlur:

RESPECT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

do nov 24, 2005 17:22

Die voorkant vind ik knap lelijk...dan liever de 8C :wink:

spider1978

do nov 24, 2005 23:12

@kroehlur: ik heb zeker respect voor wat je doet (en voor je collega's ook trouwens want het lijkt mij niet echt een eenmanszaak). maar wat is je punt in deze topic? eigen ontwerpen even op tafel leggen of stellen dat die ontwerpen verkoopbaar zijn aan jan met de pet? ik wil de lijn wel even doortrekken hoor: wat je doet is zeker apart maar ook slechts geschikt voor select publiek; qua esthetiek, maar zeker qua budget. mij hoor je niet zeggen dat een handgemaakte 'maatwerk'-auto niet beter of mooier is dan een 'confectie'-exemplaar, maar niet iedereen rijdt dan ook met een bentley. :roll:
groeten,
tom.

spider1978

Re: RE: Camaro SS 2008...

do nov 24, 2005 23:19

schiet niet op de pianist...evenzeer op het publiek dat hem vraagt alsmaar dezelfde saaie liedjes te spelen :wink:
Uiteraard niet want dat zou betekenen dat ik met zelfmoordplannen rondloop :wink:

Kristal
volgens mij behoor jij allesbehalve tot het publiek dat vraagt om saaie liedjes :wink:

tom.

SPIDERVELOCE1750

vr nov 25, 2005 08:59

schiet niet op de pianist...evenzeer op het publiek dat hem vraagt alsmaar dezelfde saaie liedjes te spelen :wink:
Uiteraard niet want dat zou betekenen dat ik met zelfmoordplannen rondloop :wink:

Kristal
volgens mij behoor jij allesbehalve tot het publiek dat vraagt om saaie liedjes :wink:

tom.
Ik ben meer een lid van het orkest van de Titanic 8) :wink:

Kristal

kroehlur

vr nov 25, 2005 09:08

@Spider1978: Mijn punt is dat niet alleen de klant een verantwording heeft voor de matige standaard binnen de architectuur (want dat is nou eenmaal mijn beroep - ik vermoed toch dat hetzelfde voor een deel geldt binnen de autoonwerpwereld).

Als de ontwerper vanaf het begin denkt dat wat hij ontwerpt niet zal verkopen, verkopt het ook niet. Als je begint met een matige uitgangspunt krijg je ook een matig product. Heel veel van mijn collegas willen niets of hebben niet het talent om iets echt moois te produceren en nemen ze genoeg met het copieeren van wat al bestaat. Onze klanten zijn niet architecten en kennen alleen wat ze al een keer hebben gezien.

Heel veel particuliere opdrachtgevers willen eigenlijk hetzelfde huis als waar ze zijn opgegroeid want dat kennen ze. Voeg daar een nieuwe keuken, die ze bij vrienden of in de winkel hebben gezien, bij en klaar is Kees. Als wij als architecten en dus deskundige adviseurs daarop inspelen wordt het niet anders. Dan gaan we allemaal in jaren 30 doorzon woningen zitten.

Als ontwerper moet je dus het talent hebben om iets moois te bakken EN verkopen en daar schieten heel veel van mijn collega's te kort. Wij zijn "kunstenaars" of "dromers" of wat dan ook en niet zakenmannen. Het verkopen van een ontwerp is ook niet hetzelfde als een tweedehands auto te slijten. Je moet je opdrachtgever ervan overtuigen dat ze simpelweg niet kunnen leven zonder wat je op tafel legt. Het is aan jou, als ontwerper, om je ontwerp onweerstaanbaar te maken, en dat is moeijelijk.

En nee - het is hier zeker geen eenmanszaak en ik ben de baas niet. Ik ben als ontwerper verantwordelijk geweest voor de laatste twee gebouwen maar ik heb niet alles zelf gedaan. Op de eerste ben ik vooral technisch bezig want ik zit hier niet zo lang. Het eerste gebouw is een kantoorpand die ze nu al aan het bouwen zijn op de Zuidas in Amsterdam langs de A10. Het is een zogenoemde "Skin and Core" gebouw dus wij ontwerpen de gevel en de infrastructuur - de huurder zoekt de rest zelf uit want ja - het is een huurpand dus ons opdrachtgever ziet wel brood in het bouwen van een mooi gebouw en niet een stuk eenheidsworstkantoorgebouw zoals min of meer heel Hoofddorp.

Budget is budget maar veel hangt af van wat je doet met je budget. Kijk - de Nissan Micra is een ongelofelijk doorontworpen auto maar toch is het een waanzinnig lelijk gedrocht geworden omdat er duidelijk te veel mensen tegelijk bezig zijn geweest. Ze hadden zeker iets leuks van kunnen maken maar het is, door gebrek aan talent, niets geworden.

Chris Bangle en BMW? Het is gewaagd, anders en ehm..... apart? Maar zeker ook spuglelijk. Toch verkopen ze heel goed dus iemand moet het mooi vinden.

De Ur-Smart vind ik op zich een geslaagd ontwerp. Hij is misschien niet mooi maar conceptueel zit hij heel strak in elkaar en hij is zeker ook niet duur. De Lotus Elise is en blijft ook een van mijn favorieten (maar dan weer de Mk. 1). Conceptueel doorgevoerd, geen gekke dingen omdat je kan en een puure rijmachine voor een niet onbereijkbare prijs.

Daar gaat het om: Denk eerst goed over na, voordat je begint te tekenen, en vervolgens: Kill you darling.

spider1978

vr nov 25, 2005 15:11

@ kroehlur. ik volg je grotendeels. apart betekent niet noodzakelijk mooi. het zijn wel beide verkoopsargumenten, zij het voor andere doelgroepen.

dat kantoorgebouw dat je aanhaalt is een goed voorbeeld: ontwikkelaar wil eerder een baken creëren dat uit de massa springt dan een saai betonnen kantoorbunker die in de achtergrond vervlakt. los van de stedenbouwkundige inpassing (waarover ik hier geenszins een uitspraak wil doen, want niet bekend met de site) is de esthetische waarde van zo'n gebouw een heel andere zaak. over smaken kan immers niet getwist worden.

mijn punt is dat schoonheid ook op een ander niveau kan gezocht worden. wat de toeschouwer als een 'saai blokje' ziet kan toch een heel innovatief concept schuilhouden. de uiterlijke kenmerken zijn dan relatief, want wat wij nu als hedendaags esthetisch beschouwen is morgen gegarandeerd een verouderde lor. ware schoonheid komt immers met de jaren (cliché!) :wink: de homogeniteit van een ontwerp (en dat kan evengoed een uitgebalanceerd ecclecticisme zijn) is veel belangrijker: ik wil hier absoluut geen pleidooi voor functionalistisch ontwerpen houden, maar het zijn doorgaans wel de ontwerpen die het best de tand des tijds doorstaan. een pure lijn lijkt dan wel saai maar is het dikwijls niet; ze is immers veel moeilijker op de exacte plaats te zetten (ze moet dan wel juist staan en daar scheelt het idd nog al eens!).

dat kantoorgebouw is een goed voorbeeld omdat het tegelijk een flexibel gebouw is én zijn rol als landmark goed invult. heel dikwijls echter leidt zgn gevelarchitectuur (en ik heb het hier zeker niet over dat gebouw) tot structurele, functionele en in het ergste geval stedenbouwkundige misbaksels. in vele gevallen zijn het handschoenen die slechts op maat van de koper zijn gemaakt en passen ze enkel hem. mij goed hoor, maar zo kunnen natuurlijk niet alle gebouwen in elkaar zitten. we spreken slechts over een klein percentage (en geloof me, dat vind ik ook zeer spijtig). dus om nu al die andere gebouwen als saai restmateriaal van ongetalenteerde en luie architecten af te doen...dat vind ik iets te ver; er is wel degelijk een andere reden.

zo. btw zitten we nog on-topic? :wink:

dus om het terug even over auto's te hebben: vroeger vond ik wat die bangle uit zijn mauw schudde maar saaie en conservatieve doch redelijk mooi geproportioneerde auto's waren (voor alle duidelijkheid: de productiewagens), terwijl bmw's nu juist rijdende gadgets geworden zijn. aan esthetiek hebben ze zeker niet gewonnen, apart is het wel 8) laten we er maar van uitgaan dat het een resultaat is van uitgebreid marktonderzoek :?

groeten,
tom.

kroehlur

vr nov 25, 2005 15:22

Stedenbouwkundig wordt het een pretpark: http://www.mahler4.nl/

Dat met innovatief concept in een misschien niet op het eerste oog mooie jas bedoel ik dus met de Smart. Bij de Nixxan Micra is dat juist andersom. 8)

spider1978

vr nov 25, 2005 15:32

die zuidas is idd een pretpark :) vond het altijd heel leuk daar door te rijden toen ik tijdje geleden regelmatig tussen a'dam en a'pen switchte.
wat doet die michael graves daar weer tussen? :evil: bweeek!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za nov 26, 2005 09:38

@Chris Bangle en BMW? Het is gewaagd, anders en ehm..... apart? Maar zeker ook spuglelijk. Toch verkopen ze heel goed dus iemand moet het mooi vinden.
De nieuwe 5 serie vind ik een prachtige auto. Je moet er aan wennen. De 7 serie is niks. Net zoals de 6 serie.
Alfa maakt hele mooie auto`s maar verkoopt voor geen meter. BMW verkoopt zeer goed. Wat zou er dan mis zijn? :shock:

psillen
Guru
Guru

za nov 26, 2005 15:53

@Chris Bangle en BMW? Het is gewaagd, anders en ehm..... apart? Maar zeker ook spuglelijk. Toch verkopen ze heel goed dus iemand moet het mooi vinden.
De nieuwe 5 serie vind ik een prachtige auto. Je moet er aan wennen. De 7 serie is niks. Net zoals de 6 serie.
Alfa maakt hele mooie auto`s maar verkoopt voor geen meter. BMW verkoopt zeer goed. Wat zou er dan mis zijn? :shock:
Conclusie, Alfa moet lelijke auto's gaan maken :wink:

Eerlijk gezegd vond ik de 5-serie in 1e instantie ook heel lelijk, maar inmiddels vind ik het toch wel een krachtig ontwerp.
Nog steeds niet echt mooi, maar het heeft toch wel wat (een beetje het idee als bij een Giulia, als ik hier die vergelijking
mag maken). 6 en 7-serie zijn gedrochten.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

psillen
Guru
Guru

za nov 26, 2005 16:02

@Spider1978: Mijn punt is dat niet alleen de klant een verantwording heeft voor de matige standaard binnen de architectuur (want dat is nou eenmaal mijn beroep - ik vermoed toch dat hetzelfde voor een deel geldt binnen de autoonwerpwereld).

Als de ontwerper vanaf het begin denkt dat wat hij ontwerpt niet zal verkopen, verkopt het ook niet. Als je begint met een matige uitgangspunt krijg je ook een matig product. Heel veel van mijn collegas willen niets of hebben niet het talent om iets echt moois te produceren en nemen ze genoeg met het copieeren van wat al bestaat. Onze klanten zijn niet architecten en kennen alleen wat ze al een keer hebben gezien.
Als je kijkt naar de diverse concept cars, waarbij ontwerpers de vrijheid krijgen, dan zie je toch vaak heel mooie dingen.

Zodra een auto in produktie moet, dan wordt het al heel anders. Hij moet voldoen aan veiligheidseisen, de
produktiekosten mogen niet te hoog zijn, moet genoeg binnenruimte hebben, etc., etc. Alfa doet al
concessies aan bijvoorbeeld bagage - en interieurruimte ten gunste van design. Daar wordt door
sommigen op dit Alfa forum zelfs al over geklaagd. Dus wat wil men nu, toch maar een Croma dan?

En misschien is er nog wel een commerciële afdeling die de "scherpe kantjes' van een ontwerp afhaalt,
omdat ze bang zijn dat het grote publiek het niet koopt. Misschien moeten ze daar bij Alfa niet bang voor zijn,
want het grote publiek koopt zo'n auto toch al niet. Gelukkig ook maar, want dan was een Alfa al meteen
een stuk minder bijzonder.

Nu we het over design hebben, wat vinden jullie van de Citroën C6? Ik heb hem helaas nog niet in
werkelijkheid kunnen aanschouwen, maar op foto's ziet het er geweldig uit. Bevalt me stukken
beter dan de stijl van Renault, die erg geforceerd overkomt om maar wat afwijkends te maken.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 27, 2005 17:18

C6=super!!!

C4 vind ik persoonlijk de best gestylde auto van het jaar.

SPIDERVELOCE1750

zo nov 27, 2005 17:32

C6=super!!!
Heb gisteravond een kleine reportage bekeken en ze vergeleken hem qua schoonheid met de Godin . Toch wel lichtelijk overdreven vind ik . Ik ben ook wel nieuwsgierig om hem de eerste keer live te aanschouwen , want er leken mij toch wat mooie gestroomlijnde vormen aan te zitten .

Kristal

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”