psillen
Guru
Guru

In Italië met de nieuwe 159 gereden!

zo okt 30, 2005 21:17

Afgelopen week ben ik in Italië geweest -sinds vanmiddag weer terug-. M'n agent heeft
bij z'n Alfa dealer geregeld dat ik gisterenmiddag met de 159 kon rijden. :jumping:

Gedurende afgelopen week heb ik er nog maar 3 zien rondrijden in Italië. Ik moet zeggen,
in het "wild" op de autostrada ziet de auto er zéér indrukwekkend uit. Je moet een klein
beetje op afstand van de auto staan en dan zie je dat het gewoon klopt.

De demo's -ze hadden een 2.2JTS en een 150pk 1.9JTDm- waren de hele middag al bezet,
maar vanaf half 6 hebben we bijna een uur met de 1.9 JTDm 16V kunnen rijden.
De auto was metallic zilver, met naturel leer, distinctive uitvoering met navigatie en
xenonlicht. Verder met 17" velgen en 225/50 Pirelli's. Hij had zo'n 3500 km op de teller.

Ik las in een andere topic wat over kwaliteitsproblemen? Zowel de auto in de showroom
als de demo auto waren top afgewerkt. Wat me tijdens het SS niet was opgevallen, de
zilverkleurige applicaties op dashboard en stuurwiel zijn van echt aluminium. Heel fraai.
Ik heb er een stuk mee op de buitenweg gereden, die plaatselijk zeer slecht was, maar
daarbij was werkelijk geen enkele rammel of kraak te horen. Deze auto is als gegoten uit
één stuk.

Het rijden dan. Eerlijk gezegd kon ik me niet voorstellen dat het verschil met de 156 zó
groot zou zijn. Het comfort is ook beter dan van een 166. De 159 ligt extreem stabiel op
de weg en is vrij stevig maar toch comfortabel geveerd. :driving:
De remmen vertragen beter dan bij een 156 en laten zich veel beter doseren.
Het onderstel is echt fenomenaal. Je vraagt je bijna af, wat was er uit de bus gekomen
als ze een auto met achterwielaandrijving hadden mogen maken?
De besturing is mooi direct en in tegenstelling tot bij de 156 hoef je niet in een keer meer
kracht te zetten bij het snellere bochtenwerk.

Schakelen gaat met redelijk korte slagen en vrij licht en exact. Koppeling gaat eveneens
met weinig kracht. Ik ben een verwend Selespeed rijder :wink: Maar in de 159 is het
geen straf dat je zelf moet schakelen.

De auto mag dan wel zwaar zijn, maar ik vind dat hij met de 150pk diesel best rap van
plek komt. Bij flink optrekken bij lagere snelheden hoor je nog dat je met een diesel van
doen hebt, maar zodra het lekker rolt, hoor je de motor nog maar nauwelijks. Alle geluiden
zijn perfekt gedempt. Windgeruis is zo goed als afwezig. Ook op een slechte weg hoor
je de ophaning niet. Eigenlijk hoor je niet veel meer dan wat bandengeruis.
In de 6e versnelling zakt het toerental nog vrij ver. Echt iets voor de snelweg: stil en zuinig.
De stoelen zijn ook erg goed. Comfortabel, maar stevig en met veel steun in de rug.

Om nou te voorkomen dat het alleen maar een haleluja verhaal wordt. Zijn er ook minpunten?
Gezien de mooie materialen in het interieur, vallen de deurklinken nogal uit de toon, zeker
als je het vergelijkt met de mooie aluminium exemplaren van de 156. En waarom de
ontgrendelknop van de kofferklep tegen het plafond moet zitten? De knoppen van de
kachelbediening daarentegen zitten te laag en deels achter de versnellingspook.
Gezien de toegenomen buitenmaten zou je meer binnenruimte verwachten. Die is er wel
in de breedte, maar verder niet noemenswaardig meer dan bij de 156. Een groot deel
van die extra lengte en breedte heeft met de verbeterde veiligheid te maken en
bescherming van voetgangers, wat -helaas- de vrij grote overhang aan de voorzijde tot
gevolg heeft gehad.
De kofferbak is een stuk dieper geworden, maar het lijkt wel alsof de achterklep smaller is.
Lastiger te beladen dan de 156? Misschien wachten op de nieuwe Sportwagon? :wink:

Ze hebben bij Alfa hun best gedaan er een kwaliteitsauto van te maken en dat merk je.
De nieuwe Alfa is wat duurder geworden, maar je krijgt er ook veel meer auto voor.
Misschien dat de beoogde concurrenten al knap zenuwachtig worden, want de
afgelopen maand heb ik geadresseerde uitnodigingen in de bus gahad voor akties/introducties
van de A4, BMW; Volvo S60 en de Lexus IS200. Allemaal vergeefs natuurlijk :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: In Italië met de nieuwe 159 gereden!

ma okt 31, 2005 07:45

Mooi verhaal en duidelijk Peter :D
Heeft Alfa eindelijk een duits kwaliteitsproduct op de markt gezet :roll: .
Vraag is natuurlijk of je ook echt het gevoel hebt dat je nog in een Alfa rijdt of zou je wanneer je geblinddoekt instapt denken dat je in een audi bmw etc...rijdt :?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 31, 2005 09:30

Opel blokjes, voorwielaandrijving, hoog gewicht......zucht.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 31, 2005 09:42

Dat van die motoren snap ik al helemaal niet.
Alfa heeft toch juist zelf heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel fijne motoren :?

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 31, 2005 11:33

Emissie-eisen Euro 4norm?,dacht dat de alfa blokjes daar niet meer precies aan konden voldoen?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 31, 2005 11:46

Dat is het grote failliet; Italianen kunnen ook alles ook mooier maken. Wat een bedroevend
gezicht om straks de motorkap te openen om olie te peilen. Sta je toch echt in de kou.

Ik krijg dezelfde soort vibes van de 159 als een Mazda. Gewoon niet, ook al mag de
auto verder goede eigenschappen bezitten.
Het is ze in ieder geval gelukt om het niveau van de Duitse oppositie te halen.
Weing smaak , gebrek aan inspiratie en geen kraakjes en rammeltjes.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 31, 2005 14:03

Test Alfa Romeo 1.9 JTS vs. BMW 320

http://www.autobild.de/test/neuwagen/ar ... el_seite=0

sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

Re: In Italië met de nieuwe 159 gereden!

ma okt 31, 2005 14:28

Misschien dat de beoogde concurrenten al knap zenuwachtig worden, want de
afgelopen maand heb ik geadresseerde uitnodigingen in de bus gahad voor akties/introducties
van de A4, BMW; Volvo S60 en de Lexus IS200.
Blijkbaar is de NL importeur zeer zeker van zijn zaak! Die laat namelijk as usual weer eens helemaal niets van zich horen :( Geen voorintroductie, geen circuitdag zoals bijv in Dld en Austria; geen brief thuis dat een 159 in Houten staat enz..)Ze nemen het nog steeds niet echt serieus daar blijkbaar.
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Alfa One 156
Member
Member

ma okt 31, 2005 16:56

Vind het hier allemaal nogal serieus pessimistisch.

Opel-blok, man man man. Het ruwe blok wel ja, maar al de rest is nog steeds Alfa. Er vloeit nog steeds Italiaans bloed door. De Duitsers mogen alleen maar hopen dat ze dat soort van motors kunnen maken.

Overgewicht? Vind dat er weinig auto's zo lekker sturen als mijn 156 en die is nu ondertussen toch ook weer 7 jaartjes jong.

Die voorwielaandrijving, tja, dat is wat anders. En marketing is nooit hun sterkste kant geweest.

Nee, ik vind de 159 een mooie doorslag van de nog steeds wonderbaarlijke 156. Moge hij nog beter zijn.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 31, 2005 17:53

Het ruwe blok, opel :?
Nou, Il Cuore daar draait het om!!

Anders een metalen carcas met alfa logo en slopelblok in het vooronder.

ciclista
Guru
Guru

ma okt 31, 2005 19:35

Mooi beschreven Psillen. Zo te lezen gewoon een goed produkt waarmee je je goed kan vervoeren. Dat is ook waar de meeste kopers deze auto's voor zullen gebruiken, intensief vervoer met een vleugje italiaanse charme. Die willen uberhaupt niet naar de oliepeilstok kijken.
Voor de lol is er de Bertone, maar voor naar Groningen te rijden kan ik de stilte van 2500 toeren bij 130 zeer waarderen, ook nog eens met 1:18. De meeste 159's zullen als diesel verkocht worden, Opel blok? Emotie met diesel?
Na het SS was mijn belangstelling voor de 159 ver weg, na dit gelezen te hebben komt het weer een beetje terug.
Ben gelukkig pas over een jaar of 3 aan een ander vervoermiddel toe, dan komen de eerste 159 sw's uit de lease...
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Alfa One 156
Member
Member

ma okt 31, 2005 19:44

Dat is nu het onnozele. Teneerste is het geen opel-blok, maar een GM-blok. Je mag het zo letterlijk nemen dat het puur de buitenste vorm is. Wie gelooft dat ze bij Alfa er een opeltje er zouden inlepelen is echt wel goed gek.

En dat dieseltje, is op en top FIAT. Je kan het dus beter bekijken als dat die duitsertjes eerst de italiaanse diesels kwam stelen, om dan iets terug te geven waarmee men alle kanten op kon.

Voor mij is Alfa trouw gebleven aan zichzelf. En wanneer ik iemand met een nieuwe Opel diesel zie, kan ik het niet laten om met een brede glimlach te vragen:" En hoe rijdt het FIAT'tje?"

En dan nog durven reclame maken dat ze een nieuwe motor hadden...gekocht ja!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 31, 2005 20:54

Er is weinig mis met de Ecotec 4 cilinder. De oude Astra OPC leverde al 80 atmosferische
pk's per liter en dat is al van enkele jaren terug en huidig 2.0 turboblok levert 120 pk/l.

Maar het blijft een GM ding en dat in een Alfa Romeo...het is natuurlijk je reinste flauwekul dat
een handjevol Alfa Romeo technici GM een lesje motortechniek onderwijzen.
Het is een High Feature GM motor en in de USA levert men bijvoorbeeld de Ecotec
zonder variabele kleptiming om de prijs laag te houden. Hetgeen men ook doet met de
Alloytec V6 die voor Cadillac ook wat meer mag kosten. Voor Alfa mag het ook meer kosten.

psillen
Guru
Guru

ma okt 31, 2005 21:15

Degene die de benzinemotoren in de 159 Opel motoren noemt, die noemt de
motoren uit de 156 FIAT motoren? Er zijn al zo'n 10 jaar geen echte Alfa 4-cilinders
meer en de Alfa V6 is ook uit produktie, want wat nu nog in de 166 en Gt wordt
gelepeld zijn blokken die in voorraad zijn gemaakt voordat de fabriek in Arese
definitief dicht ging. Dat van de V6 vind ik wel echt heel jammer, maar we moeten
wel realistisch blijven. Een V6 uit 1979 kun je niet meer eeuwig blijven gebruiken.

Het zou zeker heel mooi zijn als er echt kompleet eigen Alfa motoren in zouden liggen,
maar dan waren de auto's ongetwijfeld nog een keer aanzienlijk duurder. Kijk, wat
BMW o.a. doet met magnesiumlegeringen aan hun nieuwe 6-cilinder blokken, dat is
bijzonder fraai. Ze kunnen de investerings/ontwikkelingskosten echter over veel meer
auto's omslaan en mensen zijn in het algemeen toch bereid voor een BMW meer neer
te tellen.
Mocht Alfa iets in die richting willen doen, zou men al samen moeten werken met een
fabrikant die mooie motortechniek heeft. Honda bijvoorbeeld, maakt ook veel moois op
dit gebied.

Ik denk dat het enige echte grote minpunt bij het gewicht zit en dat werkt nadelig op
verbruik en prestaties. Ik hoop dat Alfa met de 159 het succes zal hebben dat deze
auto verdient. Met het geld dat daarmee binnenkomt -daar gaat het toch om- kan
men dan hopelijk de opvolger of de 1e facelift optimaliseren op gewichtsbesparing.

M.i. heb je echt nog wel het gevoel dat je in een Alfa rijdt. Je hebt nog lekker het
cockpit gevoel, directe besturing, goede wegligging.

Ik weet niet of dit landelijk is, maar ík heb een uitnodiging in de post voor de
voorintroductie bij m'n Alfa dealer. Dus er is toch e.e.a. geregeld vanuit de importeur.
Maar marketing is inderdaad bepaald geen sterk punt bij Alfa. De brochures bijvoorbeeld
zijn ook niet al te informatief. Die van de 159 maakt daar weer geen uitzondering op -ik
heb de Italiaanse versie meegebracht-.
Ze moeten er echter voor zorgen dat mensen die normaal een Audi, BMW, Saab, etc.
kopen een proefrit met de 159 maken. Het zal veel mensen, die normaal geen Alfa
showroom binnenstappen, overtuigen.
Ze moeten ook weer niet teveel mensen overtuigen, want dan rijdt straks iedereen Alfa :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 31, 2005 21:47

Om de Alfa Busso V6 te behouden, waren er nog maatregelen over om te voldoen
aan koude start emissie. Voorheen kon met het wel af met de katalysator maar onder nieuwe
emissie-eisen duurt het te lang voordat het zijn werkingstemperatuur heeft bereikt.

Dumpen?? Mercedes is voor de 3 klepper gegaan (2 inlaat/1uitlaat). Het verkleinen van oppervlak heeft effect en enig vermogenverlies had men ruimschoots kunnen compenseren met twin spark, zoals Mercedes nu gebruikt, en toepassen van continu variabele kleptiming.

Alfa staat mijn inziens lelijk in zijn hemd met GM motoren. Niet alleen door de keuze van
motoren maar ook door het sluiten van Alfa's motorenafdeling/R&D.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”