bij z'n Alfa dealer geregeld dat ik gisterenmiddag met de 159 kon rijden.

Gedurende afgelopen week heb ik er nog maar 3 zien rondrijden in Italië. Ik moet zeggen,
in het "wild" op de autostrada ziet de auto er zéér indrukwekkend uit. Je moet een klein
beetje op afstand van de auto staan en dan zie je dat het gewoon klopt.
De demo's -ze hadden een 2.2JTS en een 150pk 1.9JTDm- waren de hele middag al bezet,
maar vanaf half 6 hebben we bijna een uur met de 1.9 JTDm 16V kunnen rijden.
De auto was metallic zilver, met naturel leer, distinctive uitvoering met navigatie en
xenonlicht. Verder met 17" velgen en 225/50 Pirelli's. Hij had zo'n 3500 km op de teller.
Ik las in een andere topic wat over kwaliteitsproblemen? Zowel de auto in de showroom
als de demo auto waren top afgewerkt. Wat me tijdens het SS niet was opgevallen, de
zilverkleurige applicaties op dashboard en stuurwiel zijn van echt aluminium. Heel fraai.
Ik heb er een stuk mee op de buitenweg gereden, die plaatselijk zeer slecht was, maar
daarbij was werkelijk geen enkele rammel of kraak te horen. Deze auto is als gegoten uit
één stuk.
Het rijden dan. Eerlijk gezegd kon ik me niet voorstellen dat het verschil met de 156 zó
groot zou zijn. Het comfort is ook beter dan van een 166. De 159 ligt extreem stabiel op
de weg en is vrij stevig maar toch comfortabel geveerd.

De remmen vertragen beter dan bij een 156 en laten zich veel beter doseren.
Het onderstel is echt fenomenaal. Je vraagt je bijna af, wat was er uit de bus gekomen
als ze een auto met achterwielaandrijving hadden mogen maken?
De besturing is mooi direct en in tegenstelling tot bij de 156 hoef je niet in een keer meer
kracht te zetten bij het snellere bochtenwerk.
Schakelen gaat met redelijk korte slagen en vrij licht en exact. Koppeling gaat eveneens
met weinig kracht. Ik ben een verwend Selespeed rijder

geen straf dat je zelf moet schakelen.
De auto mag dan wel zwaar zijn, maar ik vind dat hij met de 150pk diesel best rap van
plek komt. Bij flink optrekken bij lagere snelheden hoor je nog dat je met een diesel van
doen hebt, maar zodra het lekker rolt, hoor je de motor nog maar nauwelijks. Alle geluiden
zijn perfekt gedempt. Windgeruis is zo goed als afwezig. Ook op een slechte weg hoor
je de ophaning niet. Eigenlijk hoor je niet veel meer dan wat bandengeruis.
In de 6e versnelling zakt het toerental nog vrij ver. Echt iets voor de snelweg: stil en zuinig.
De stoelen zijn ook erg goed. Comfortabel, maar stevig en met veel steun in de rug.
Om nou te voorkomen dat het alleen maar een haleluja verhaal wordt. Zijn er ook minpunten?
Gezien de mooie materialen in het interieur, vallen de deurklinken nogal uit de toon, zeker
als je het vergelijkt met de mooie aluminium exemplaren van de 156. En waarom de
ontgrendelknop van de kofferklep tegen het plafond moet zitten? De knoppen van de
kachelbediening daarentegen zitten te laag en deels achter de versnellingspook.
Gezien de toegenomen buitenmaten zou je meer binnenruimte verwachten. Die is er wel
in de breedte, maar verder niet noemenswaardig meer dan bij de 156. Een groot deel
van die extra lengte en breedte heeft met de verbeterde veiligheid te maken en
bescherming van voetgangers, wat -helaas- de vrij grote overhang aan de voorzijde tot
gevolg heeft gehad.
De kofferbak is een stuk dieper geworden, maar het lijkt wel alsof de achterklep smaller is.
Lastiger te beladen dan de 156? Misschien wachten op de nieuwe Sportwagon?

Ze hebben bij Alfa hun best gedaan er een kwaliteitsauto van te maken en dat merk je.
De nieuwe Alfa is wat duurder geworden, maar je krijgt er ook veel meer auto voor.
Misschien dat de beoogde concurrenten al knap zenuwachtig worden, want de
afgelopen maand heb ik geadresseerde uitnodigingen in de bus gahad voor akties/introducties
van de A4, BMW; Volvo S60 en de Lexus IS200. Allemaal vergeefs natuurlijk