GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Mistlampen-gremlin

ma apr 03, 2017 13:08

De mist pitten van m'n 156 JTD springen sinds vandaag spontaan aan. Tijdens het rijden, maar ook bij motor uit én de sleutel op m'n buro. Buurman kwam me even waarschuwen, dus naar de auto, idd brandende mistpitten, (alléén de voorste mistlichten en het bijbehorende lampje op het dashbord), verder niets. Schakelaar bedienen hielp niets, mistpitten bleven branden. Sleutel in contact en dan schakelaar bedienen wel: lampen gaan uit. Vervolgens branden die krengen een paar minuten later wéér.... #-o

Ik heb de stekkers er maar even van afgehaald. Ik ben ook niet goed/handig met elektriek.. Wie weet waar dit in kan zitten ?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>

http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonio
Guru
Guru

Re: Mistlampen-gremlin

ma apr 03, 2017 16:54

Ik zou beginnen met zoeken (of laten zoeken) bij het relais van de mistlampen. Waar zit dat bij een 156; in een zekeringkast onder het dashboard of bij het handschoenenkastje? Daar dus.
Een relais is niks meer dan een schakelaar die op afstand met een stuurstroompje bediend wordt (met het mistlamp-knopje). Dat doe je niet want je zit niet eens in de auto. Toch komt er contact tot stand waardoor rechtstreeks stroom vanuit de accu naar de mistlampen loopt.
Kan zijn door gecorrodeerd relais (maar dat is vaker het geval als dat in de motorruimte zit). Kan ook door slecht contact dat al langer bestaat, daardoor oververhitting en iets van versmolten delen en dat er dan contact tot stand komt.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 03, 2017 17:18

Mijn idee Teun, relais wat onbedoeld aangestuurd wordt.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma apr 03, 2017 19:04

Elektriek malheur in/met een Alfa Romeo. Heb ík weer.. :mrgreen:

Thanks voor de tips mannen zal er één dezer dagen ff een blik op werpen.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>

http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma apr 03, 2017 21:30

Ik ben niet bekend met de 156.
Wat ik dan wel enigzins vreemd vind is dat met sleutel uit contact dit nog steeds kan.
Kan je bij een 156 ook nog steeds de lichten laten branden (vergeten uit te doen) terwijl sleutel niet in slot zit??

Eerste stap is idd het relais opzoeken. (staat met beetje geluk wel in instructieboekje bij de auto)
Evt ook schakelaar even uit dash halen, blijft wellicht hangen.
Maar met het dimlicht uit zou een mistlichtschakelaar die blijft hangen niet mogen uitmaken lijkt me. (zonder in EL schema van 156 te hebben gekeken dus met korrel zout nemen)
Dus met beetje geluk ben je klaar met relais opzoeken en boel ff uitspuiten met contactcleaner.... :D

Gr DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”