Smitjes

Accu kapot?

za okt 22, 2005 14:15

Ik probeer mijn accu op te laden. De accu lader geeft echter 0 ampere aan terwijl hij bij een lege accu juist veel amperes zou moeten leveren...

Kan dit duiden op een kapotte accu? Of is de lader kapot?

De accu geeft zelf aan dat hij opgeladen moet worden (groen lampje brandt niet).
De accu levert nog wel een spanning van 12,4V.
Tijdens het opladen staat er 14V over de polen van de accu. Alleen dus geen stroom...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Accu kapot?

za okt 22, 2005 20:34

:? De accu is vol? :roll:

of anders is de lader kapot. En pin je niet vast op het 'ontbreken' van dat goene stipje/ ledje(?) dit gaat wel eens lkapot. Ik heb zeker twee jaar gereden met een 33 met accu met zwarte stip. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

MarcoSprint
Full Member
Full Member

za okt 22, 2005 20:48

En ik heb er één staan met een groen stipje die vrijwel bijna niet meer oplaadt. Vertrouw er dus maar niet op. Ik heb in ieder geval een nieuwe accu gekocht en mijn 33-je start weer als een zonnetje.
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

duke
Advanced Member
Advanced Member

za okt 22, 2005 20:54

Ik weet niet met wat jij je batterij oplaadt, maar als ik dat doe is dat met een ouderwetse regelbare transfo met bruggelijkrichter. De stroomtoevoer regel ik dan volledig zelf. Dit is de beste manier. Als je wil kan je de batterij herladen op 1 uur tijd, maar de kans is dan groter dat je batterij eraan gaat. Dit komt omdat de platen in de batterij te warm worden en dan kromtrekken. De platen maken dan contact waardoor kortsluiting onstaat. Een grote stroom is dan het gevolg door de kleine weerstand. Als je zelf kan regelen zal je zien dat in het begin de stroom wat lager is om nadien wat te stijgen en vervolgens constant te blijven. In het begin is de stroom niet zo groot door de grotere inwendige weerstand omdat op de platen zich een chemische stof afzet (vraag me niet welke). Door het toevoegen van de stroom wordt deze stof omgezet in andere stoffen waarbij ook water wordt omgezet in H (waterstof) en O (zuurstof). Tijdens het opladen moet je dus de dopjes uit de batterij draaien zodat het gas weg kan ! Naarmate de stof op de platen wordt omgezet zal de inwendige weerstand dalen en dus de stroom gaan toenemen. Als ik een batterij herlaadt dan duurt dat 24 uur omdat ik een stroom geef die 10 keer kleiner is dan dat op de batterij staat. Zo wordt de batterij niet te warm en kan ze rustig opladen. Als je geen stroom meet wil dat dus niet zeggen dat ze stuk is, tenzij je onderbreking hebt in de batterij ofwel kabeltje over !
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Smitjes

zo okt 23, 2005 22:46

@Alessandro & MarcoSprint:

De accu is vrijwel zeker leeg. Niet alleen omdat het groene ledje uit is, maar ook omdat steeds minder ging werken. Eerst ging alles nog goed (alle ledjes autoradio enz) totdat ik startte... de startmotor was dus te veel gevraagd. Daarna gingen zelfs de ledjes, autoradio en centrale deurvergrendeljng niet meer werken.

@Duke:

Ik heb een speciale lader voor autoaccus. Die zou er volgens de handleiding ook wel een uur of 10-20 over moeten doen.
Ik vraag me nu dus af of die stof op de platen die jij beschrijft er voor zorgt dat er gewoon helemaal geen stroom loopt in het begin. Misschien dan toch maar een paar uurtjes gewoon proberen en kijken of er een stroom gaat lopen?

Waar zitten die dopjes? Ik kan zelfs niet eens zien of het water(?) peil wel goed is... kan ik die zwarte omhulling nog openmaken? Waar moet ik die dopjes kunnen zien?

Als ik een onderbreking heb in de accu dan kan ik dat nog fixen met een kabeltje bedoel je?

duke
Advanced Member
Advanced Member

zo okt 23, 2005 23:47

Het kan zijn dat de inwendige weerstand zo groot is dat je nauwelijks weerstand meet. Als je een ampère meter hebt die niet zo nauwkeurig meet dan kan het zijn dat hij inderdaad 0 ampère aangeeft terwijl er misschien een stroompje loopt van 100 mA om wat te zeggen.

Afbeelding

Onder de zogenaamde "vent caps" zitten de dopjes om eventueel gedemineraliseerd water toe te voegen. Bij modernere batterijen kan het ook een plastic strip zijn die je uit de batterij kan trekken. Je moet die dan verwijderen met een schroevendraaier. Bij de modernste batterijen kan het ook zijn dat die dopjes er gewoon niet meer zijn. Je kan dan niet bijvullen. Ik denk dat dit het geval is bij de zogenaamde gelbatterijen.

Als je een onderbreking hebt in de batterij is ze gewoon stuk en zal je ze moeten weggooien. Een batterij kan en mag je niet openmaken. Maar het kan bijvoorbeeld zijn dat een kabeltje waarmee je de batterij oplaadt gebroken is. In dat geval meet je dus ook geen stroom.

Stef33
Guru
Guru

Re: RE: Accu kapot?

ma okt 24, 2005 11:42

Ik weet niet met wat jij je batterij oplaadt, maar als ik dat doe is dat met een ouderwetse regelbare transfo met bruggelijkrichter. De stroomtoevoer regel ik dan volledig zelf. Dit is de beste manier.
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. De beste manier is spannings- en stroombegrensd laden. Op jouw manier begrens je wel de stroom, maar je kijkt niet eens naar de spanning? Nooit de aanbevolen stroom en spanning overschrijden.
In het begin is de stroom niet zo groot door de grotere inwendige weerstand omdat op de platen zich een chemische stof afzet (vraag me niet welke).
En hoe stel jij je stroomtoevoer dan in? Juist in deze situatie moet je, net als wanneer de accu vol is, de spanning begrenzen
Als ik een batterij herlaadt dan duurt dat 24 uur omdat ik een stroom geef die 10 keer kleiner is dan dat op de batterij staat. Zo wordt de batterij niet te warm en kan ze rustig opladen. Als je geen stroom meet wil dat dus niet zeggen dat ze stuk is, tenzij je onderbreking hebt in de batterij ofwel kabeltje over !
Op de accu staat meestal wel een stroom, maar dat is de maximale ontlaadstroom, vaak iets van 800A o.i.d. Ik neem dus aan dat je de capaciteit bedoelt? Op een stroom van 1/10 van de capaciteit laden kan wel, maar is niet ideaal en dat moet je dan 12 tot 16 uur doen (bij een volledig lege accu), geen 24. Hoe zorg jij er voor dat de stroom op C/10 blijft? Dat zal niet vanzelf gaan met alleen een trafo en gelijkrichter. Of start je met C/10 en laat je de stroom zakken? Dan heb idd meer tijd nodig.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma okt 24, 2005 11:50

Kan best dat je onbelast 12.4 meet, maar zodra je er een simpel 25W lampje op aan sluit heb je kans dat hij helemaal instort.

Bij twijfel gewoon een nieuwe kopen, er is niets zo vervelend dan met een lege accu staan... :evil:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

duke
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 24, 2005 11:58

Ik weet niet met wat jij je batterij oplaadt, maar als ik dat doe is dat met een ouderwetse regelbare transfo met bruggelijkrichter. De stroomtoevoer regel ik dan volledig zelf. Dit is de beste manier.
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. De beste manier is spannings- en stroombegrensd laden. Op jouw manier begrens je wel de stroom, maar je kijkt niet eens naar de spanning? Nooit de aanbevolen stroom en spanning overschrijden.
In het begin is de stroom niet zo groot door de grotere inwendige weerstand omdat op de platen zich een chemische stof afzet (vraag me niet welke).
En hoe stel jij je stroomtoevoer dan in? Juist in deze situatie moet je, net als wanneer de accu vol is, de spanning begrenzen
Als ik een batterij herlaadt dan duurt dat 24 uur omdat ik een stroom geef die 10 keer kleiner is dan dat op de batterij staat. Zo wordt de batterij niet te warm en kan ze rustig opladen. Als je geen stroom meet wil dat dus niet zeggen dat ze stuk is, tenzij je onderbreking hebt in de batterij ofwel kabeltje over !
Op de accu staat meestal wel een stroom, maar dat is de maximale ontlaadstroom, vaak iets van 800A o.i.d. Ik neem dus aan dat je de capaciteit bedoelt? Op een stroom van 1/10 van de capaciteit laden kan wel, maar is niet ideaal en dat moet je dan 12 tot 16 uur doen (bij een volledig lege accu), geen 24. Hoe zorg jij er voor dat de stroom op C/10 blijft? Dat zal niet vanzelf gaan met alleen een trafo en gelijkrichter. Of start je met C/10 en laat je de stroom zakken? Dan heb idd meer tijd nodig.
Tijdens het opladen meet ik de spanning over de batterij en zorg dat die niet over de 14V komt. En inderdaad ik bedoel de capaciteit van de batterij en om de zoveel tijd stel ik een nieuwe stroomtoevoer in.

Stef33
Guru
Guru

ma okt 24, 2005 12:06

OK, dan moet het goed gaan. :-) 14.4V mag overigens ook voor beperkte tijd (doet je auto overigens zelf ook). Als ik zelf een losse accu moet laden doe ik dat meestal met een regelbare voeding, kun je stroom en spanning instellen en daar hoef je niet meer bij te blijven. Beste methode is toch de driefasen methode: 1) constant stroom todat 14.4V bereikt wordt. 2) Constant spanning op 14.4V totdat de stroom onder de 0.3mA/Ah zakt en dan constant spanning op 13.8V. Een goede elektronische acculader doet dit allemaal vanzelf.
Met de regelbare voeding doe je eigenlijk fase 1/2 automatisch en dan is de accu ook vol. Fase 3 is alleen om de accu op spanning te houden.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 24, 2005 14:59

Het kan ook nog zijn dat de accu te ver leeg is. Ik heb ook zo'n lader die dan dus gewoon weigert op te laden. Je kunt 'm dan ook nog paralel schakelen met een ander accu, zodat ie toch wat gaat laden. na enkele uren koppel je de ander accu los. Als je accu dan na 24u nog niet opgeladen is, is ie echt overleden. :idea: :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”