Ik weet niet met wat jij je batterij oplaadt, maar als ik dat doe is dat met een ouderwetse regelbare transfo met bruggelijkrichter. De stroomtoevoer regel ik dan volledig zelf. Dit is de beste manier.
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. De beste manier is spannings- en stroombegrensd laden. Op jouw manier begrens je wel de stroom, maar je kijkt niet eens naar de spanning? Nooit de aanbevolen stroom en spanning overschrijden.
In het begin is de stroom niet zo groot door de grotere inwendige weerstand omdat op de platen zich een chemische stof afzet (vraag me niet welke).
En hoe stel jij je stroomtoevoer dan in? Juist in deze situatie moet je, net als wanneer de accu vol is, de spanning begrenzen
Als ik een batterij herlaadt dan duurt dat 24 uur omdat ik een stroom geef die 10 keer kleiner is dan dat op de batterij staat. Zo wordt de batterij niet te warm en kan ze rustig opladen. Als je geen stroom meet wil dat dus niet zeggen dat ze stuk is, tenzij je onderbreking hebt in de batterij ofwel kabeltje over !
Op de accu staat meestal wel een stroom, maar dat is de maximale ontlaadstroom, vaak iets van 800A o.i.d. Ik neem dus aan dat je de capaciteit bedoelt? Op een stroom van 1/10 van de capaciteit laden kan wel, maar is niet ideaal en dat moet je dan 12 tot 16 uur doen (bij een volledig lege accu), geen 24. Hoe zorg jij er voor dat de stroom op C/10 blijft? Dat zal niet vanzelf gaan met alleen een trafo en gelijkrichter. Of start je met C/10 en laat je de stroom zakken? Dan heb idd meer tijd nodig.