Peter-F
Member
Member

Stationairsproeiers maat 55??

di jun 05, 2012 16:00

Tijdens revisie van m'n carburateur kwam ik er achter dat mijn stationairsproeiers maat 52 zijn.

Hierdoor staan m'n stationair mengselschroeven wel bijna 7 slagen open.
Weet iemand waar ik 4 st. stationaisproeiers 55 kan vinden?

Bij carburateurwinkel.nl gaan ze niet verder dan 52
GT 1300 Junior, 1969

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Stationairsproeiers maat 55??

di jun 05, 2012 16:07

Ligt er aan welke carburateurs je op welke motor hebt ziiten....

7 hele slagen? Ligt ook weer aan welke stelschroeven je hebt... fijne spoed? grove?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 05, 2012 16:19

52 is de grootste maat die standaard voor Alfa gebruikt werd.

Op zich is 7 slagen uit geen probleem maar er kan iets anders aan de hand zijn.

Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Stationairsproeiers maat 55??

di jun 05, 2012 18:21

52 is de grootste maat die standaard voor Alfa gebruikt werd.
Ik bestrijd je tabel niet, maar dat waakt de bewering nog niet juist. ;)

Bij Alfetta's (en dus later types dello's met letters G of H) gaat men af Arese al tot 0,58. (en uiteraard zijn nog grotere maten ook te bestellen, mocht dat nodig zijn)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 05, 2012 18:54

Zoals je ziet is de tabel voor de 105jes wat afgaande op de Avatar en onderschrift van toepassing zou moeten zijn... :wink:

Om in het (Alfa) extreme te gaan... op de Giulietta Turbo zit een 63 stationairsproeier... maar tsja... die is ook niet van toepassing....

Maar ze zijn leverbaar tot maat 82.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 05, 2012 20:57

Mwa, het is anders ook weer niet heel ongebruikelijk, als er een 1.8 of 2.0 116 serie blok in een 105 ligt al dan niet met/ en/ of (haha) bijbehorende DHLA40H carburateurs. ;)

Een Giulietta Turbo blok in een 105 is wel erg uitzonderlijk, daar moet ik je gelijk in geven. ;)

Uitgaan van originaliteit is een loffelijk streven.... :)

De hamvraag is nu: wat voor blok en welke carburateurs zouden we het in dit geval over moeten hebben?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Timmerklits
Full Member
Full Member

wo jun 06, 2012 11:30

Hallo,

Over welke carburators gaat het hier, van WEBER heb ik zowat alles in stock van sproeiers, dellorto heb ik er ook wel een paar maar niet zo heel veel, (dellorto heb ik wel alle soorten mengselschroeven nieuw omdat die al eens willen vast gaan zitten. dus uitboren opnieuw draad tappen.....)

Eventueel groter maken kan ik ook altijd wel.

Maar zoals al gezegd 7 slagen is niet te veel hoor, bedoel je dan halve slagen (180°) of 7 echte toeren dat zou wel veel zijn.
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 06, 2012 17:16

Gezien het feit dat het om maat 52 gaat... moet het toch wel duidelijk zijn om welke carbs het gaat? :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 06, 2012 23:15

Gezien het feit dat het om maat 52 gaat... moet het toch wel duidelijk zijn om welke carbs het gaat? :wink:

Solex ADDH zit ook wel eens aan een Nordblokje geschroefd :wink:

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 07, 2012 19:39

En die moeten vaak ook ver open.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 12, 2012 10:36

Echt???????????????????? :-$

Maar goed... ik zou niet zo maar op de gok grote sproeiers gaan plaatsen...

Een simpele onderbouwing (het is ietsje complexer dan dit...):
We noemen ze stationairsproeiers... maar het zijn progressiesproeiers... voornamelijk verantwoordelijk voor de "mengselkwaliteit" (verhouding benzine/lucht) vanaf "verhoogd stationair" tot zo'n 2750 / 3000 rpm.

De daadwerkelijke stationairmengselkwaliteit is mede afhankelijk van welke carburateur je erop geschroefd hebt.

De stationairmengselkwantiteit stel je met de "stationairschroeven" icm de gasklepopening. Moeten de schroeven te ver uit naar je gevoel... kun je de gasklepopening veranderen en kijken wat de invloed is op de vereiste "uitslag" van de stationairschroeven. Die delicate balans tussen die twee variabelen zien te vinden...

Is je carburateur voorzien van luchtomloopschroeven (zijn vaak verzegeld) kun je daarmee de stationairmengselkwaliteit nog beinvloeden. Maar... hoe meer stelmogelijkheden... hoe meer er ook verkeerd afgesteld kan worden... want nu moet je diezelfde delicate balans zien te vinden maar heb je opeens drie variabelen...

Is je motor redelijk standaard, dan heeft het plaatsen van andere stationairsproeiers dus vooral invloed op het mengsel tussen verhoogd stationair en 3000 rpm... en dat is nou net het gebied dat het meeste gebruikt wordt...en lukraak vergroten geeft geen enkele garantie dat ie daar mooier van gaat lopen...

Als het torretje mooi loopt zoals ie is (qua carburatie dan), zou ik me geen zorgen maken over hoeveel slagen die schroeven nou uitgedraaid moeten worden om dat te bereiken, tenzij ze er bijna uitvallen... maar als dat het geval is, dan heeft je motor eerder een ander probleem waarvan je de oorzaak moet zien te vinden en op te lossen.

Rob75
Guru
Guru

di jun 12, 2012 13:24

Even aanhakend op het verhaal van Zaagauto hierboven, ik lees nergens of er een probleem is met de afstelling van het geheel. Constateren dat mengselschroeven verder uitgedraaid zijn dan normaal, kan al duiden op andere mechanische problemen.
Een carburateur die gereviseerd wordt en voorzien van nieuwe afdichtingen, zal een andere mengselinstelling nodig hebben van de standaard aanwezige schroeven.
Daarnaast is een mogelijke valkuil een te laag ingesteld stationairtoerental (gasklepopening) en de daarbij horden correctie van het mengsel via de mengselschroeven.

Kortom, eerst maar eens de carburateurs reviseren, op de motor monteren en met standaardinstellingen beginnen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 14, 2012 09:59

Ik heb geleerd dat je ergens in de buurt van 2 hele slagen open moet zitten, zowel bij dello als weber. Als je echt verder moet, heb je vaak ook problemen in het gebied waar de progressiesproeier het meest belangrijk is voor de mengverhouding. Volgens mij heeft iedereen die aan carbs heeft lopen werken dat wel gehoord en dat heeft een reden, het is namelijk heel vaak waar. Natuurlijk, kijk eerst naar hoe de boel presteert. Als je een perfecte afstelling hebt bij alle belastingen en toeren, moet je niet gaan rommelen omdat je stationairschroeven 7 slagen open staan. Die situatie komt alleen maar zelden voor en meestal loopt de motor alsnog niet lekker.

Als de originele poster nou wil vertellen welk merk en type carbs hij precies heeft, inclusief de uitvoering en alle details over welke mengbuizen, venturi's, hoofdsproeiers en dergelijke daar in zitten? Wat voor nordblokje het tegenaan geschroefd zit gaat ook helpen. Zijn er ook feitelijke problemen met de mengverhouding? Alleen maar gaan speculeren op basis van "7 slagen" en "maat 52 stationairsproeiers" geeft niet echt een eenduidig beeld van de setup, de problemen en de daarbij behorende oplossingen.

Peter-F
Member
Member

wo jun 27, 2012 16:00

Inmiddels de carbs opgebouwd en gemonteerd.
Op zich loopt ie op 4 hele slagen ook prima, maar weer met 7 hele slagen open loopt ie gewoon beter. (hoger stationair, lees beter mengsel)

Ook na af laten stellen met co meter en synchroon stellen kwam er niet naar voren dat 7 slagen raar is.

Het zijn trouwens Dellorto stelschroeven zonder veertjes. En volgens mij met fijne draad.
GT 1300 Junior, 1969

Peter-F
Member
Member

wo jan 30, 2013 09:11

Het is inmiddels een tijdje geleden dat ik de vraag over de stationairsproeiers heb gesteld.

Het blijkt nu dat er een Alfetta (116 - serie) motor in ligt.
De aluminium plaatjes van de carbs zijn verdwenen, dus het enige dat ik weet is dat het DHLA 40's zijn.

De reden dat ik graag iets grotere stationairsproeiers wil proberen is dat de motor tijdens constant rijden op de snelweg bij zeer lage belasting af en toe een hikje geeft. (dus een slag mist)
Volgens mij staan de gaskleppen dan bijna dicht en draait de motor nagenoeg alleen op de stationair sproeiers.
Als ik iets meer gas geef rijdt ie gewoon goed.

Overigens is mij wel verteld dat de motor ondanks de 7 hele-slagen open; nog steeds aan de arme kant staat afgesteld.
Het zou dus fijn zijn om een grotere sproeier te monteren, zodat je een iets beter stelbereik hebt.

MAAR, de vraag blijft, waar kan ik ze bestellen / kopen?
GT 1300 Junior, 1969

Terug naar “Algemene Technische vragen”