rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

derde gordel

vr jul 08, 2011 08:14

De 155 heeft op de middelste zitplek achter alleen maar een heupgordel.
Ik heb echter nog een 155 sloper staan. Ik zou hiervan een driepunt gordel
kunnnen nemen en deze bij de 155 in het midden kunnen monteren.

Af te raden of tips?
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: derde gordel

vr jul 08, 2011 11:33

Ik zou het niet doen. De bovenkant moet je ergens aan vast maken wat heeeeel erg stevig is hoger of gelijk aan de schouder van de passagier. Daar zit niets bij de 155, behalve het dak. Omdat bij de driepuntsgordel het heupdeel meer ruimte gaat geven als je het schouderdeel niet strak zet, zal je ook op het heupgedeelte minder veilig zijn dan met de losse heupgordel. Je zou natuurlijk een dikke balk boven je hoedenplank kunnen gaan lassen, maar of dat nou handig is?

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: derde gordel

vr jul 08, 2011 12:04

Ik zou het niet doen. De bovenkant moet je ergens aan vast maken wat heeeeel erg stevig is hoger of gelijk aan de schouder van de passagier. Daar zit niets bij de 155, behalve het dak. Omdat bij de driepuntsgordel het heupdeel meer ruimte gaat geven als je het schouderdeel niet strak zet, zal je ook op het heupgedeelte minder veilig zijn dan met de losse heupgordel. Je zou natuurlijk een dikke balk boven je hoedenplank kunnen gaan lassen, maar of dat nou handig is?
Los daarvan is het volgens mij absoluut apk afkeur zo'n zelf gehobby-de gordel erin? Dus zou je de wet moeten omzeilen door ieder jaar ten tijde van de keuring t spul terug te bouwen naar origineel...niet doen dus. :(

Grtz,fRank
Ps als je constant met 5 man in de auto zit wordt t wellicht tijd voor een grotere? :lol:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 08, 2011 13:42

Los daarvan is het volgens mij absoluut apk afkeur zo'n zelf gehobby-de gordel erin? Dus zou je de wet moeten omzeilen door ieder jaar ten tijde van de keuring t spul terug te bouwen naar origineel...niet doen dus. :(
Ik kan er naast zitten, maar volgens mij is de APK-eis alleen dat er voor auto's na bouwjaar X op alle zitplaatsen een "deugdelijke gordel" aanwezig is. Deze mag niet gerafeld zijn en de (ont)grendeling moet in een keer goed werken. Wie hem heeft ingebouwd en of het de gordel is die origineel geleverd is, is dus volgens mij geen apk-keurpunt.

Alfa166GTA

za jul 09, 2011 14:50

Klopt.

De 5e gordel (midden achterbank) mag alleen voorzien zijn van een heupgordel. Als je er iets dergelijks omheen fabriceert mag dat bij een auto van dit bouwjaar.
Echter heb je ook hele scherpe keurmeesters die zeggen: Als iets er in zit, moet het het doen.
Voorbeeld:
Je bouwt andere koplampen in die niet verstelbaar zijn. Moet je ook wel je stelknopje weghalen uit je dashboard, anders is het afkeur.
Adersom:
je plaatst mistlampen op een voertuig waar ze origineel niet op zitten... Moet je wel zorgen dat ze het doen en schakelbaar zijn van binnen uit.

Advies,

Je kan alles maken, omdat de richtlijn zegt: je moet een werkende heupgordel hebben ALS hij erin zit.
Zorg dat als je een driepuntsgordel gaat monteren, deze dan iig aan de eisen voldoet. Dan is het verder goed.

EIS = Vast en los (in de grendel) de riem moet ongeravelt zijn en bij 3 punts terug rollen in de opslag-rol. En alle punten moeten (mag ook via een ander vast punt wat weer vast zit aan het chassis) vast zitten op het chassis van de auto.

Succes!

Groet, Mark
Laatst gewijzigd door Alfa166GTA op za jul 09, 2011 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa166GTA

za jul 09, 2011 14:52

Ps als je constant met 5 man in de auto zit wordt t wellicht tijd voor een grotere? :lol:
Als je Alfa wil blijven rijden, hoeveel groter wil je dan gaan Frank? Heb zelf een 166, maar zit niet graag "opgevouwen" achterin bij mezelf...
voor de passagiers ahter heb je bij een 155 meer ruimte geloof ik.

Of vergis ik mij? 8)

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member

za jul 09, 2011 20:40

Heel af en toe gaan er 3 kleine kinderen mee op de achterbank (6 a 7 jaar)
en dan heb ik toch iets meer vertrouwen in een 3 punts gordel dan zo'n simpele
heupgordel. En bij deze lichaamslengte zul je nog geen last hebben van een
in de hals snijdende gordel als je deze over de achterbank leuning weer naar
beneden laat lopen en daar het rolmechanisme aan de bodem vastzet.

Ooit eens gehoord dat er voor bijvoorbeeld een 166 wel een setje bestaat
op op de middelste plek een 3 punt gordel te monteren als daar alleen nog
maar een heupgordel zit.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 09, 2011 21:50

Ik denk dat je dit beter uit je hoofd kunt zetten, de krachtinleiding over de achterbankleuning wordt een heikel punt. Als je bijvoorbeeld de gordelband 'zomaar' over de leuning laat lopen, zal bij een crash de schuimvulling van de leuning ingedrukt worden door de gordel. De passagier vliegt immers naar voren en trekt aan de gordelband. Hierdoor krijgt de gordelband aan de kant van de inzitende effectief meer lengte, waardoor de heupgordel inderdaad niet meer goed zal werken en de inzittende meer kan verplaatsen dan je denkt (en wilt!). Vooral omdat je aangeeft dat die inzittende meestal een kind zal zijn is dat bijzonder ongewenst, want omdat een kind nogal dun is kan hij/zij dan erg makkelijk onder de heupgordel doorschieten (het zogenaamde 'submarinen') waardoor de heupgordel uiteindelijk de organen in de buik kan beschadigen. En dan hebben we het over heel serieuze verwondingen.

Tenzij je de krachtinleiding over de leuning goed voor elkaar kunt krijgen door óf een D-loop (die dan ook echt stevig bevestigd moet zitten) óf door de oprolautomaat op leuninghoogte te monteren (en dan geldt weer hetzelfde voor de bevestiging) is dit niet aan te raden en waarschijnlijk eerder onveiliger dan veiliger, en zelfs als je dat netjes zou kunnen maken is er geen garantie dat de inzittende effectief ook veiliger zit dan met de heupgordel. Ik trek niet in twijfel dat je bedoelingen goed zijn en dat een heupgordel niet optimaal is, maar mocht er onverhoopt iets gebeuren en de inzittende op de middenplek loopt ernstig letsel op, wil jij dan met de gedachte rondlopen dat je daar de hand in hebt gehad?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

za jul 09, 2011 22:55

Zoals de voorgangers al zeiden, niet aan beginnen :!:
Als je Alfa wil rijden en het wil proberen met drie kinderen op de achterbank.
Koop een 166, hiervoor is officieel een setje verkrijgbaar om een fatsoenlijke derde gordel te plaatsen.
Is in .NL nooit geleverd, maar het bestaat wel ;)

Als ik je advies mag geven, vergeet een Alfa voor jouw gezinssituatie :oops:
Verbreed je horizon en ga op zoek naar een MPV.
Ik spreek uit ervaring, en wij hebben een nog net iets grotere gezinssamenstelling als dat jullie hebben ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 10, 2011 00:47

Multipla met een Alfa logo? :twisted:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 10, 2011 10:45

Multipla met een Alfa logo? :twisted:
Altijd nog beter dan een Amerikaanse SUV met een biscione er op, niet?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 10, 2011 11:03

Zit op allebei niet echt te wachten... :lol:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 10, 2011 13:52

Zit op allebei niet echt te wachten... :lol:
Die Amerikaan gaat er waarschijnlijk wel komen....

Alfa166GTA

zo jul 10, 2011 16:00

idee... 4-punts SABELT op de achterbank? :lol:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 10, 2011 18:52

idee... 4-punts SABELT op de achterbank? :lol:
En hoe ga je die dan vastmaken? komt dezelfde problemen tegen als met de driepunts gordel. :?

Terug naar “Algemene Technische vragen”