ma dec 14, 2009 21:58
Even het volledige verhaal dan.
Een 1.6 heeft een multiriem, een waterpomp en een nokkenasversteller indien je het over een Alfa 146 hebt. Alleen in de 147 is er een 100pk uitvoering geleverd waar geen nokkenasversteller op zit. Je kan zuunig doen en alleen de riem vervangen, dan kan je voor soms nog minder dan E200 bij diverse bedrijven terecht. Je zult dan het risico lopen dat de rollen of de spanner stuk gaan, waardoor je riem alsnog klapt. Je kan voor de bodemprijs van E200 alleen de riem, looprol en spanner laten vervangen, maar dan zijn je nokkenasversteller en je waterpomp dus niet vervangen. Je loopt van beide een risico dat ze voor de volgende distributiewissel stuk gaan. De nokkenasversteller geeft een irritant geluid, vermogensverlies en daardoor verhoogd brandstofverbruik als ie stuk gaat, maar je kan er mee doorrijden. De waterpomp kan een oververhitte motor of een gesprongen riem opleveren. Beide zullen zeer waarschijnlijk dure reparaties tot gevolg hebben.
De multiriem heeft ook een spanrol en als je airco hebt, ook een looprol. Die riem kan ook klappen. Er is nog geen 2 weken geleden een forumlid geweest die daardoor alsnog distributieschade heeft gehad, omdat de resten van de riem in de distributie terecht zijn gekomen en daardoor de riem van tijd is gegaan. Ook niet wat je wilt dus.
Reken eens op rond de E400, wellicht ietsje meer omdat de nokkenasversteller sinds 1 december E175 moet kosten, voor een wissel waarin alles behalve de waterpomp wordt vervangen? Voor onder de E500 heb je alles verwisseld bij diverse specialisten.
Nog een tip, zorg dat je zeker weet dat ze de krukas echt goed uitklokken en calibers gebruiken. Ik heb er nu zelf diverse gedaan en je merkt echt het vermogensverschil voor en na de wissel. De boel staat zo een graad of 5 van timing af en dat merk je serieus.