Mijn 155 V6 is voorzien van een AST sportline I schroefset. (deze zit er op nadat er eerst een FK konigsport schroefset op zat)
De 155 is btw ook voorzien van dikke stabi's. voor 27mm en achter 24mm, origineel 23mm & 17mm.
Nu dit zijn mijn voorlopige bevindingen:
FK, veren veel de hard i.c.m. de koni geel. Voor zat er een 70N/mm veer op. Achter was niet verkeert, maar prcs weet ik niet was de veer constante was. (moet ik nog berekenen, wacht nog op gegevens).
Nu heb ik de AST sportline I.
Voor en achter zat 60n/mm, maar dat vond ik ook te hard. (nu blijk na effe prutsen dat de demping achter veeeeeel te soft was, dit is aangepast door AST) dus moet ik weer gaan proberen. (Het beeld was niet reel ivm de foute dempers, kan me vergist hebben dus.) Zit nu voor 40N/mm op.
Echter, dit zijn de gegevens waarmee ik werk:
Origineel, voor ± 20 N/mm en achter ± 30N/mm.
Mijn broer heeft ook een 155 v6 en deze heeft een koni geel i.c.m. Eibach pro veren. Top straat set, maar mag van mij straffer. hier zit op:
Voor ± 23 N/mm en achter ± 38 N/mm.
Achter is stijver dan voor, dit neem ik aan ivm het feit de een FWD dit 'altijd' heeft omdat ie tractie moet blijven houden op de aangedreven wielen.
Wat is nu de beweeg reden om een FK set uit te voeren met 70N/mm voor (achter halen zo vermoed ik 50 a 60, zeker niet meer dan voor). Dit vond ik veeel te veel op basis van gevoel, maar als ik de cijfers er zo naast houd kan ik me er wel iets bij bedenken.
Wat is de beweeg reden voor AST om rondom 60 te monteren? (konden ze me niet 'wetenschappelijk' uitleggen).
Ik wil nu voor 40 N/mm gaan proberen en verhoudingsgewijs zoals origineel/eibach, achter meer, zal 60 N/mm worden (heb ik van AST mee gekregen om te experimenteren)
Mijn vraag:
Wie heeft er ervaring met een fatsoenlijke (oke, smaak gebonden maar toch) straffe straat set up.
Is dat logisch om de verhouding te respecteren van de fabrikant. Die zijn niet over 1 nacht ijs gegaan, neem ik aan.
Wat is een reële waarde voor de veren, om voor deze 155 een straffe staat set up te krijgen. Harder is echt niet beter.
Graag wat serieuze input van mensen die wellicht zelf geëxperimenteerd hebben met onderstel techniek.