Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Goede onderstel straat set up 155 V6

wo mar 04, 2009 17:15

Mijn 155 V6 is voorzien van een AST sportline I schroefset. (deze zit er op nadat er eerst een FK konigsport schroefset op zat)
De 155 is btw ook voorzien van dikke stabi's. voor 27mm en achter 24mm, origineel 23mm & 17mm.

Nu dit zijn mijn voorlopige bevindingen:

FK, veren veel de hard i.c.m. de koni geel. Voor zat er een 70N/mm veer op. Achter was niet verkeert, maar prcs weet ik niet was de veer constante was. (moet ik nog berekenen, wacht nog op gegevens).

Nu heb ik de AST sportline I.

Voor en achter zat 60n/mm, maar dat vond ik ook te hard. (nu blijk na effe prutsen dat de demping achter veeeeeel te soft was, dit is aangepast door AST) dus moet ik weer gaan proberen. (Het beeld was niet reel ivm de foute dempers, kan me vergist hebben dus.) Zit nu voor 40N/mm op.

Echter, dit zijn de gegevens waarmee ik werk:

Origineel, voor ± 20 N/mm en achter ± 30N/mm.
Mijn broer heeft ook een 155 v6 en deze heeft een koni geel i.c.m. Eibach pro veren. Top straat set, maar mag van mij straffer. hier zit op:
Voor ± 23 N/mm en achter ± 38 N/mm.

Achter is stijver dan voor, dit neem ik aan ivm het feit de een FWD dit 'altijd' heeft omdat ie tractie moet blijven houden op de aangedreven wielen.

Wat is nu de beweeg reden om een FK set uit te voeren met 70N/mm voor (achter halen zo vermoed ik 50 a 60, zeker niet meer dan voor). Dit vond ik veeel te veel op basis van gevoel, maar als ik de cijfers er zo naast houd kan ik me er wel iets bij bedenken.

Wat is de beweeg reden voor AST om rondom 60 te monteren? (konden ze me niet 'wetenschappelijk' uitleggen).

Ik wil nu voor 40 N/mm gaan proberen en verhoudingsgewijs zoals origineel/eibach, achter meer, zal 60 N/mm worden (heb ik van AST mee gekregen om te experimenteren)


Mijn vraag:

Wie heeft er ervaring met een fatsoenlijke (oke, smaak gebonden maar toch) straffe straat set up.
Is dat logisch om de verhouding te respecteren van de fabrikant. Die zijn niet over 1 nacht ijs gegaan, neem ik aan.
Wat is een reële waarde voor de veren, om voor deze 155 een straffe staat set up te krijgen. Harder is echt niet beter.

Graag wat serieuze input van mensen die wellicht zelf geëxperimenteerd hebben met onderstel techniek.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5637
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

wo mar 04, 2009 17:24

wat voor veren zitten erop? als dat de standaardmaat raceveren zijn zoals meestal kan je heel makkelijk wisselen lijkt mij?

Hardheid is een heel persoonlijke smaak trouwens, wat de een snoeihard vindt, is voor een ander net goed, of te slap..Dus een heel lastige vraag! (daarnaast heb ik met deze auto`s geen ervaring dus echt veel verder kan ik je ook niet helpen).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

wo mar 04, 2009 21:02

Toon: AB PB-en (Aernoudt) :?:
Hij rijdt op het moment (denk ik) een ander merk dus ik kan me voorstellen dat -ie niet dagelijks of wekelijks dit forum leest :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

wo mar 04, 2009 21:13

Toon: AB PB-en (Aernoudt) :?:
Hij rijdt op het moment (denk ik) een ander merk dus ik kan me voorstellen dat -ie niet dagelijks of wekelijks dit forum leest :wink:
Hi Toon, Aernoudt is ook de enige persoon die werkelijk met bijna alle soorten 155 onderstellen heeft gereden. Derhalve kan hij je een vergelijkend beeld kan geven, niet geremd door enig commercieel belang.
Laatst gewijzigd door Rudolph op wo mar 04, 2009 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

wo mar 04, 2009 21:14

www.bottemanne.net !


Afbeelding


En hier rijdie nu in:

Afbeelding


Schroom niet om hem te PBen of mailen, tis echt een topvent! :wink:

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

wo mar 04, 2009 21:18

Gebruikte je nou achter ook raceveren? Heb je wat foto,s van de set.
Mijn Intrax set gebruikt progessieve veren, weet zo even niet meer hoeveel precies, zal het even nakijken.
Achter was goed , weet de waarde niet, maar voor voor op straat net even te stug (50/60 dacht ik?)
Geloof dat Joost 100kg op de achteras gebruikt voor zijn track 155.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

wo mar 04, 2009 23:02

Toch handig dat Hyves Toon ;)

Succes met sleutelen ! Hoor graag of het gelukt is.

Rijd inderdaad al enige tijd geen Alfa meer, zoals hierboven vermeld, zodra ze weer iets bouwen waar je dit mee kunt doen, volgt er zeker een heroverweging ;) :
Afbeelding
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

wo mar 04, 2009 23:10

Toch handig dat Hyves Toon ;)

Succes met sleutelen ! Hoor graag of het gelukt is.

Rijd inderdaad al enige tijd geen Alfa meer, zoals hierboven vermeld, zodra ze weer iets bouwen waar je dit mee kunt doen, volgt er zeker een heroverweging ;) :
Afbeelding
Aernoudt, bedankt voor de info, m.b.t. de onderstel techniek! Ik hou je op de hoogte, ook wat ik beloofd heb ;)

Ik hoop dat wat je met bovenstaand suggereert (refererend aan het tel gesprek), werkelijkheid wordt! Ik hou me aanbevolen! :D
Laatst gewijzigd door Bullettooth op do mar 05, 2009 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

do mar 05, 2009 08:36

Rijd inderdaad al enige tijd geen Alfa meer, zoals hierboven vermeld, zodra ze weer iets bouwen waar je dit mee kunt doen, volgt er zeker een heroverweging ;) :
Kom op, Aernoudt, je kunt het! :lol:

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1322
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

do mar 05, 2009 08:52

Nooit echt met fwd's gespeeld.
Maar even algemeen, een fabrieks-setup is fool proof dus zal een tendens naar onderstuur hebben.

Dus voor mijn gevoel zou ik iets meer stijfheid achter willen hebben als orgineel en dan beiden volgens die verhouding schalen.
Als je helemaal het netjes wil maken, een progressieve setup. Echter daar komt veel meer bij kijken.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

do mar 05, 2009 09:00

Toch handig dat Hyves Toon ;)

Succes met sleutelen ! Hoor graag of het gelukt is.

Rijd inderdaad al enige tijd geen Alfa meer, zoals hierboven vermeld, zodra ze weer iets bouwen waar je dit mee kunt doen, volgt er zeker een heroverweging ;) :
Afbeelding
8C :!: :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

vr mar 06, 2009 07:20

...

8C :!: :wink:

:lol: Als jij het verschil betaald, stap ik vandaag nog over :blue_cool:
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

vr mar 06, 2009 07:57

3 observaties:

- omdat ze uit de koni fabriek komen en geel geverfd zijn, zou je gaan denken dat de dempers van FK dezelfde dempingskarakteristiek hebben als "koni geel". Dat is niet zo, ze zijn veel stugger.
- FK is uiteindelijk een duitse variant op "Autostyle". Het is aardig, maar vergelijk het niet met topmerken in vering en wielophanging. zie ook http://www.fk-automotive.de/
- FK sets zijn gemaakt voor auto's met standaard ARBs, die veren zijn vast veel stugger omdat de ARBs minder meehelpen in de bocht.

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

vr mar 06, 2009 08:44

3 observaties:

- omdat ze uit de koni fabriek komen en geel geverfd zijn, zou je gaan denken dat de dempers van FK dezelfde dempingskarakteristiek hebben als "koni geel". Dat is niet zo, ze zijn veel stugger.
- FK is uiteindelijk een duitse variant op "Autostyle". Het is aardig, maar vergelijk het niet met topmerken in vering en wielophanging. zie ook http://www.fk-automotive.de/
- FK sets zijn gemaakt voor auto's met standaard ARBs, die veren zijn vast veel stugger omdat de ARBs minder meehelpen in de bocht.
De FK set zijn in 2 varianten te krijgen, idd 'eigen merk' dempers en Koni geel, deze laaste set had ik!

Dat de ARBs invloed hebben op de karakteristiek moge duidelijk zijn, maar de flaws die ik constateerde op deze set toonde zich meer in de vorm van het feit dat er niet genoeg demping inzat, ingaand wel te verstaan! Is dit is ook zo en beetje de klacht over koni geel!?

De auto voelde heel onrustig aan en reed als het ware ‘op de veren’.

Als ik dan bedenk dat bijv. de Eibachveren, die met dezelfde Koni geel demper een rustige karakteristiek ten toon spreiden het voor mij een simpele rekensom is dat de dempers NOOIT gaan werken i.c.m. een 70kg veer van maar 170mm lang., de Eibach veer is namelijk maar 23kg en ongespannen 345mm lang.

Hiervoor hoef je geen onderstel specialist te zijn lijkt me.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Goede onderstel straat set up 155 V6

vr mar 06, 2009 13:24

3 observaties:

- omdat ze uit de koni fabriek komen en geel geverfd zijn, zou je gaan denken dat de dempers van FK dezelfde dempingskarakteristiek hebben als "koni geel". Dat is niet zo, ze zijn veel stugger.
- FK is uiteindelijk een duitse variant op "Autostyle". Het is aardig, maar vergelijk het niet met topmerken in vering en wielophanging. zie ook http://www.fk-automotive.de/
- FK sets zijn gemaakt voor auto's met standaard ARBs, die veren zijn vast veel stugger omdat de ARBs minder meehelpen in de bocht.
De FK set zijn in 2 varianten te krijgen, idd 'eigen merk' dempers en Koni geel, deze laaste set had ik!
Nee, je had dempers die door koni gemaakt zijn en die geel van kleur zijn. Deze dempers hebben niet de zelfde karakteristiek als de dempers die door koni zelf als "koni geel" voor de 155 verkocht worden. De dempers die FK bij koni bestelt zijn stugger dan degene die koni zelf verkoopt voor de 155. Niet alle hondjes heten Fikkie. Lees de website en folders en dergelijke van FK er maar eens zorgvuldig op na. Anders, probeer eens om je dempers achter te verwisselen met standaard koni geel, dat past gewoon. Ik kan je verzekeren dat koni geel achter en de rest FK een stuk meer onderstuur geeft en eerder doorslaat dan als je de achterdempers ook van FK pakt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”