Ik ben bekend met het feneomeen "lekke vacuumslang geeft gat in 4e zuiger" maar tijdens het poetsen van de motorruimte van de groene sjuul kwam ik dit tegen:

Het knieslangetje dat de twee delen van de bekrachtiger verbindt was "total hin"!
Gezien het feit dat een visuele inspectie van de vacuumslang zelf niks verontrustends aan het licht bracht... vraag ik me af... kan dit slangetje de oorzaak zijn van de 4e cylinder?
Moet me ook wel even van het hart dat ik danig NIET onder de indruk ben van de levensduur van de diverse rubberdelen die heden ten dage in de handel verkrijgbaar zijn... deze reviseerde bekrachtiger is ca. 12 jaar geledn door Arese gemonteerd en heeft nu ws tot een kapitale motorschade geleid... en de carb rubbers op de Grande Dame hebben het ook maar een jaar of 4 uitgehouden... de achterste draagarmrubbers van de Dame waren na 6 jaar al reden tot APK afkeur etc etc etc... Dat moet toch allemaal VEEL langer mee moeten kunnen gaan?
Maar goed... eerst op zoek naar het antwoord of dit slangetje de oorzaak kan zijn dus....
BVD!