Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

zo sep 21, 2008 21:58

een gat in de 4e zuiger?

Ik ben bekend met het feneomeen "lekke vacuumslang geeft gat in 4e zuiger" maar tijdens het poetsen van de motorruimte van de groene sjuul kwam ik dit tegen:
Afbeelding

Het knieslangetje dat de twee delen van de bekrachtiger verbindt was "total hin"!

Gezien het feit dat een visuele inspectie van de vacuumslang zelf niks verontrustends aan het licht bracht... vraag ik me af... kan dit slangetje de oorzaak zijn van de 4e cylinder?

Moet me ook wel even van het hart dat ik danig NIET onder de indruk ben van de levensduur van de diverse rubberdelen die heden ten dage in de handel verkrijgbaar zijn... deze reviseerde bekrachtiger is ca. 12 jaar geledn door Arese gemonteerd en heeft nu ws tot een kapitale motorschade geleid... en de carb rubbers op de Grande Dame hebben het ook maar een jaar of 4 uitgehouden... de achterste draagarmrubbers van de Dame waren na 6 jaar al reden tot APK afkeur etc etc etc... Dat moet toch allemaal VEEL langer mee moeten kunnen gaan?

Maar goed... eerst op zoek naar het antwoord of dit slangetje de oorzaak kan zijn dus....

BVD!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

TechnoStig

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

zo sep 21, 2008 23:19

lama
Laatst gewijzigd door TechnoStig op za mar 21, 2009 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

ma sep 22, 2008 08:27

Ja kan absoluut de oorzaak zijn. Ik liep ook de hele tijd tegen problemen aan met de stationairloop. Cilinder 4 bleef te arm. Een nieuwe slang tussen spruitstuk en bekrachtiger hielp niet. Ook had ik het kniestukje vervangen (ook slangklemmetjes gemonteerd). Slecht stationair bleef bestaan en als ik de motor stopte bleef er een sissend geluid hoorbaar t.p.v. de bekrachtiger.
Als ik dan aan het kniestukje friemelde veranderde het geluid. Na het kniestukje (is echt wel een goed exemplaar) wel 7 keer opnieuw bevestigd te hebben, was het uiteindelijk opgelost (andersom hielp, blijkbaar waren de pijpjes van verschillende diameters en sloot 1 kant hierdoor slecht af).

Dus ja, op het kniestukje staat vacuum en kan dus net als een lekke slang tussen spruitstuk en bekrachtiger hetzelfde vernietigende effect hebben......

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

ma sep 22, 2008 10:15

Valse lucht aanzuigen betekent dat je te arm mengt. Te arm mengen geeft weer een hogere verbrandingstemperatuur en meer kans op pingelen. Een (veel) te hoge verbrandingstemperatuur en/of pingelen kunnen vervelende gaten in je zuigerbodem opleveren.

Als de vacuumslang voor de remdrukbekrachtiger op de luchtinlaat van cylinder 4 aangesloten zit, zou een lekkende remdrukbekrachtiging dus voor valse lucht in cylinder 4 kunnen zorgen.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

ma sep 22, 2008 20:27

Absoluut. :!:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

ma sep 22, 2008 23:20

indeed!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

di sep 23, 2008 08:09

Me dunkt....


Maar de vacuumslang zelfs was meen ik ook in verregaande staat van ontbinding? Dan zou ik die eerder als de (hoofd)oorzaak zien.


De vraag is nu echter.... is het kapotte slangetje los verkrijgbaar want volgens eerdere berichten is het een vrij speciaal slangetje met verschillende diameters aan de uiteinden.
Mwoch... een goede remmenservice heeft ze vast wel.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

di sep 23, 2008 17:32

Dank voor het uitsluitsel!

PFFFFFFFFFFFFFF! Had dus NOOIT aan dit slangetje gedacht... ik verdacht echt de lange slang...

Nou... misschien een goede tip om dit slangetje dus ook bij tijd en wijle even na te lopen want het wordt ZEER kostbaar als ie het begeeft...

Er zit intussen een benzine slangetje op, goed afgeknepen met twee slangeklemmen... zodra het blokje loopt zal ik wel gaan spuiten met remmenreiniger ter controle...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

TechnoStig

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

di sep 23, 2008 19:06

schijt een beer in het bos?
Laatst gewijzigd door TechnoStig op za mar 21, 2009 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

di sep 23, 2008 19:16

Hoeveel liter lucht met benzine verpompt de 1300??cc motor van Zaagmans bij zeg 4000+ rpm?

Hoeveel liter lucht kan er door dat slangetje lekken als er een scheur in zit??

Hoeveel verdunt deze "valse" lucht het mengsel??

Hoe was het mengsel en wat is het resultaat vd valse lucht?


Hoe arm moet het mengsel zijn om de zuiger te verbranden middels detonatie.



Wie geeft garantie op zijn antwoordt?
Valse lucht door een afgebroken vacuumaansluiting van de ontsteking geeft geen schade!



Heren onderbouw uw antwoorden....


verander ontsteking ff in rembekrachtiger anders krijg je weer een onnodige discussie hierooooo

TechnoStig

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

di sep 23, 2008 19:25

la ma .
Laatst gewijzigd door TechnoStig op za mar 21, 2009 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

di sep 23, 2008 19:30

volgens zaag werd er gesproken over een gebroken rembekrachtigingsslang.

en jij hebt het over een gebroken slang van het vacuum

toch???
De rest van jouw antwoord geloof ik perfect of staat het er nou onlogisch......

TechnoStig

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

di sep 23, 2008 19:33

Het is een voorbeeld van wat ook gebeurt, minder valse lucht geeft, en geen schade...
De discussie/vraag is dus waar ligt de grens van valse lucht + schade!

snappie ;)

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

di sep 23, 2008 19:37

Heren onderbouw uw antwoorden....

o dat bedoel je :wink:



maar ik zie het nog steeds als een scgrijfvout

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Vacuumlek op bekrachtiger oorzaak van....

do sep 25, 2008 12:50

Ik vraag me dat dus ook wel af...

Hoeveel lucht moet er lekken voordat er motorschade ontstaat...

Als het onstekingsvacuumslangetje (3 x woordwaarde!) inderdaad NIET genoeg is om schade te veroorzaken... hoe groot moet dan wel niet het scheurtje / de scheur in de rembekrachtigervacuumslang zijn om WEL een schade te veroorzaken?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”