Misschien een domme vraag (ook al bestaan die niet) maar in hoeverre kan een blok met een te laag olieniveau rijden. Dus onder minimum, maar niet dat de oliedruk daalt? Immers zitten op alle draaiende delen een oliefilmpje, en de oliepomp zal blijven pompen. Alleen in bochten zal dit kunnen resulteren in een knipperend oliedruklampje. Helaas praat ik nu uit ervaring (gladweg vergeten te peilen voor een lange tijd), maar moderne olie's (gebruik alleen goede Castrol olie) beweren altijd een continue beschermlaag achter te laten blabla. In hoeverre anticipeert een olie hierop? Overigens heb ik geen problemen gehad, geen rare tikken of ratels, loopt nog altijd prachtig en oliedruklampje gaat direct uit bij starten.
Je distributieketting (als je em hebt) kan droog lopen. Je spatsmering van je cylinderwanden kan drooglopen en je blok kan veel warmer worden doordat de olie de warmte op bepaalde punten niet wegwerkt. Je olie kan doordat het minder tijd krijgt om te koelen ook te warm worden, dan desintegreert ie.
Edit: die warmte zal niet veel uitmaken, druk blijft hetzelfde en oppervlak oliekoeler/warmtewisselaar ook. Hooguit het oppervlak van je blok wat helpt de olie te koelen wat wat groter zal zijn.