Andretti Molletti

Stel hier uw smeermiddelenvraag

zo jun 22, 2008 17:21

Topic tijdelijk sticky gemaakt :wink: Mvg uw Mod...
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op ma mar 16, 2009 21:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

zo jun 22, 2008 20:06

Ben wel benieuwd naar de oe's en aah's van vol-synthetische olie in moderne en youngtimer auto's.

En misschien kun je wat vragen over de olietoevoegingen zoals TSL en spullen van Wynn's. Ben benieuwd wat ze daar over te zeggen hebben.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

zo jun 22, 2008 21:03

Misschien een domme vraag (ook al bestaan die niet) maar in hoeverre kan een blok met een te laag olieniveau rijden. Dus onder minimum, maar niet dat de oliedruk daalt? Immers zitten op alle draaiende delen een oliefilmpje, en de oliepomp zal blijven pompen. Alleen in bochten zal dit kunnen resulteren in een knipperend oliedruklampje. Helaas praat ik nu uit ervaring (gladweg vergeten te peilen voor een lange tijd), maar moderne olie's (gebruik alleen goede Castrol olie) beweren altijd een continue beschermlaag achter te laten blabla. In hoeverre anticipeert een olie hierop? Overigens heb ik geen problemen gehad, geen rare tikken of ratels, loopt nog altijd prachtig en oliedruklampje gaat direct uit bij starten.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

zo jun 22, 2008 21:37

Misschien een domme vraag (ook al bestaan die niet) maar in hoeverre kan een blok met een te laag olieniveau rijden. Dus onder minimum, maar niet dat de oliedruk daalt? Immers zitten op alle draaiende delen een oliefilmpje, en de oliepomp zal blijven pompen. Alleen in bochten zal dit kunnen resulteren in een knipperend oliedruklampje. Helaas praat ik nu uit ervaring (gladweg vergeten te peilen voor een lange tijd), maar moderne olie's (gebruik alleen goede Castrol olie) beweren altijd een continue beschermlaag achter te laten blabla. In hoeverre anticipeert een olie hierop? Overigens heb ik geen problemen gehad, geen rare tikken of ratels, loopt nog altijd prachtig en oliedruklampje gaat direct uit bij starten.
Je distributieketting (als je em hebt) kan droog lopen. Je spatsmering van je cylinderwanden kan drooglopen en je blok kan veel warmer worden doordat de olie de warmte op bepaalde punten niet wegwerkt. Je olie kan doordat het minder tijd krijgt om te koelen ook te warm worden, dan desintegreert ie.

Edit: die warmte zal niet veel uitmaken, druk blijft hetzelfde en oppervlak oliekoeler/warmtewisselaar ook. Hooguit het oppervlak van je blok wat helpt de olie te koelen wat wat groter zal zijn.
Laatst gewijzigd door WhizzMan op zo jun 22, 2008 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

zo jun 22, 2008 21:39

Interessante vraag, moderne dopes voor moderne (turbo) dieselmotoren, gaat dat goed in benzinemotoren? Volgens mij wel namelijk, maar misschien dat die meneer/mevrouw dat kan bevestigen of uitleggen waarom dat niet goed zou gaan?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

zo jun 22, 2008 22:59

Ik heb wel een aantal vraagjes...
Ik wil wel weten of de volsynthetische 10 W 60 (race) olie wel zo goed voor je motor is als men denkt.
Volgens mij namelijk niet. De hogere viscositeit (60) zorg volgens mij voor hogere weerstand (ook extra warmte) en daarom slijtage bij normaal gebruik.
Alleen goed bruikbaar tijdens extreme omstandigheden, zoals racen en motoren met verregaande slijtage.

Dan die 10 voor de W, staat dat voor de extra stroperigheid als de motorolie nog niet op bedrijfstemperatuur is. Dus 10 + 60 = 70 in koude toestand, 60 in warme toestand.
Zo ook: is een volsynthetische motorolie 0W40 even dik (of dun) bij de koude start als op bedrijfstemperatuur.

Zegt het cijfer achter de W (in dit geval de 60 of 40) alleen iets over de stroperigheid en niet over de sterkte van de oliefilm.
Is de sterkte van de oliefilm bij laag viscositeit olie per definitie minder dan bij hogere viscositeit (weer W40 in vergelijking met W60)

Kun je semisynthetische motorolie in uiterste nood mengen met volsynthetische motorolie.
Wat gebeurt er als je minerale olie bijvult?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

zo jun 22, 2008 23:27

Waarom met Castrol RS Racing TWS ( 10w60 en speciaal ontwikkeld voor relatief veel olie verbruikende BMW's) een 2 keer hoger olieverbruik dan met Castrol RS Edge 10 w 60 ????? Zowel bij de Juul als de JTS???

Super olie trouwens die Edge variant.... :thumbs:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

ma jun 23, 2008 00:44

Spoelen... wel zin of geen zin?

Edit
Zal iets verder specificeren: Gaat mij vooral om oudere motoren met onbekende onderhoudshistorie.

B.V. het Bertje dat je uit Italie haalt en waar ipv verse olie een onbekende zwarte prut aan de peilstok hangt... daar een spoelmiddel in mikken of een aantal keren goed verversen?

Andere alternatieven?

Nog eentje: De oudere Nordjes hebben de neiging om behoorlijk te zweten op de diverse "dunne" pakkingen zoals die van het carter, benzinepomp etc. Vervangen van de pakkingen is natuurlijk DE oplossing maar niet zo maar binnen bereik van iederen... Zijn er olieën die deze symptomen effectief bestrijden?
Laatst gewijzigd door Zaagauto op ma jun 23, 2008 09:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

ma jun 23, 2008 07:49

Raceolie (echte) zitten geen dopes in die je olie houdbaar maken, nooit in je je straatauto gooien of elke week nieuwe er in gieten dus, anders heb je zure prut die het metaal in je blok aantast...

De 10W60 is als basisolie 10W, heeft dus dezelfde viscositeit (heeft niets met glijweerstand te maken) als 10W40 bij kamertemperatuur. Het verschil zit in de dikte van de olie op bedrijfstemperatuur, de olie wordt dan namelijk minder snel dun en je oliedruk zal dus hoger worden en de smeerfilm is ietsje dikker. de glijweerstand van 10W40 en 10W60 zal gelijk zijn want het is dezelfde 10W olie die de smerende eigenschappen heeft, de dopes en de multigrade toevoeging hebben geen smerende eigenschappen, dus je motor zal net zo soepel lopen. Voordeel van de 10W60 ten opzichte van de 10W40 is dat je smeerfilm langer blijft hangen op je cylinderwanden en dergelijke want het is stroperiger bij arbeidstemperatuur. Daardoor zal je motor minder slijten en ook minder warmte produceren. Nadeel van de 10W60 is de hogere prijs en de snellere degradatie van de olie tot een mindere multi-grade gradatie.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

ma jun 23, 2008 07:57

Nog even over de verschillen tussen 0W, 10W, 15W etc.

het getal *voor* de W is de dikte van de basisolie. Deze dikte is waar je op kamertemperatuur (of buiten, al dan niet in de vrieskou) mee te maken hebt. Hoe lager dat getal, hoe dunner de olie. Voor de multigrade-tijd was het gewoon om 40W tot wel 70W in een motorblok te gieten en in de kou wilde het ding niet rond omdat je kaarsvet in je carterpan had zitten. Het getal *na* de W is hoe de olie zich gedraagt op bedrijfstemperatuur (Tussen de 70 en 100 graden celcius meestal), in het geval van 10W40 zou de olie zich op bedrijfstemperatuur gedragen als een mono-grade olie van 40W. In het geval van 0W40 dus ook. de 10W60 is op bedrijfstemperatuur dus net zo dik als 60W mono-grade olie. De manier waarop dit gedaan wordt is een toevoeging aan de olie die bestaat uit hele kleine vezeltjes (kunststof) die zch als het koud is oprollen en als ze warm worden uitrekken. Doordat ze in uitgerekte vorm extreem lang worden blijft de olie er achter haken waardoor het geheel veel stroperiger wordt, opgerold houden ze nauwelijks olie tegen waardoor ie weer dun wordt. Deze vezeltjes kunnen helaas niet tegen oververhitting of vermalen worden tussen tandwielen en kettingen, dus je zal na een poosje je olie moeten verversen omdat ie te dun wordt op bedrijfstemperatuur. Bij oververhitte motor ben je ook aan de beurt, 10W zonder multigrade in een modern blok zal heeeeel hard slijten en je loopt zelf het risico dat je oliedruk zo laag wordt dat je lagers echt kapot lopen.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

ma jun 23, 2008 08:48

LOL!

*Zaagmans heeft sterk de indruk dat iemand de strekking van het topic niet begrepen heeft... maar tsja... wat weet Zaagmans nou?*

8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

Re: RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

ma jun 23, 2008 09:10

LOL!
Eigenlijk niet zo leuk... overzicht weg...


GELIEVE NIET TE ANTWOORDEN OP DE VRAGEN!!

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1280
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

ma jun 23, 2008 10:06

Als een motorconstructeur een motor ontwikkeld in welke fase zal hij dan beslissen voor welke olie deze motor gesckikt is en waarop baseerd hij zich dan?
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

ma jun 23, 2008 13:09

Olie verversen, zin of onzin?
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... ig___.html
Had het ook al vaker gehoord.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Andretti Molletti

RE: Stel hier uw smeermiddelenvraag

ma jun 23, 2008 17:34

:o
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op vr feb 20, 2009 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Algemene Technische vragen”