delahayenator

geen bougievonk: probleem opgelost

zo feb 10, 2008 18:14

Ben weer aan de klus met mn Alfetta. tot een maand geleden liep de motor, maar tijdens het maneuvreren bij het transport naar mn nieuwe stalling hield ie er ineens mee op.
Ik ben er nu mee aan de slag om dit op te lossen. Ik was er al vrij snel achter dat de bougies geen vonk meer gaven en vemoedde dat de bobine de geest had gegeven. Aan mn verdeler had ik de rotor en kap kort daarvoor vervangen. Ook nieuwe kabels en bougies. Nu wilde ik mn (electronische)ontsteking gaan vervangen door een pertronix exemplaar, en ben maar eens gaan bellen met eds. we kwamen erachter dat er iig geen flamethrowerbobine bij mn elctronische marelli verdeler/ontsteking paste, en als ik ook een pertronix ontsteking wilde inbouwen, ik beter een bosch verdeler met contactpunten kon hebben. Dus die heb ik geregeld. nu wil ik m toch eerst ff met de contactpunten draaiend hebben. Ik heb de verdeler, een bijpassende bobine, en nul kennis van deze materie. ik weet nog net plus en min te onderscheiden maar daar houd t een beetje op. Ik heb nu dus een aantal vragen:cry::

1. In welke stand moet de verdeler gedraaid staan?
2. Wat moet ik aansluiten op het "tonnetje"aan de zijkant van de verdeler?
3. Waar is de witte draad voor die op mn oude bobine(nieuwe ook weer) aan de min is aangesloten?
4. Met een multimeter kan ik ongetwijfeld een heel aantal dingen afstrepen, ik heb zo'n ding, hoeveel moet ik waar meten?
5. Welke dingen vergeet ik?

Hellupie

Groeten, Sanne
Laatst gewijzigd door delahayenator op wo feb 20, 2008 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: geen bougievonk

zo feb 10, 2008 19:33

Vvoordat je alles gaat ombouwen, zou ik toch eerst eens willen weten, warom ie het nu niet doet!
Heb je wel (laag)spanning op je bobine? => contactblokje (dat ding achter het contactslot) onbetrouebaar misschien?
Verder zou het ruilen van een marelli door een bosch gewoon zich zelf moeten wijzen..........
Maar het kan natuurlijk wel zo zijn, dat de rotor anders uitkomt en je de bougiekabels zou moeten ompluggen.........
Tip: zet de motor eerst op bdp en kijk en onthoud, hoe de verdeler/ rotor staat. Demonteer en monteer de andere en zorg dat de rotor naar de zelfde (eerste) bougiekabel wijst. Dan zit je al aardig in de richting. Je zult de timing wel moeten afstellen met een stroboscooplamp!

Succes
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

delahayenator

RE: geen bougievonk

zo feb 10, 2008 20:23

ik heb de marelli eruit gehaald, en omgeruild, dus weet niet hoe die stond, maar idd als ik de motor op het bdp zet zou t te achterhalen moeten zijn. Als ik het contact aanzet, meet ik net geen 12v op de laagspanning van de bobine dus daar komt wel spanning op. is de hoogspanning ook te meten?
is dat tonnetje op de zijkant v/d bosch verdeler belangrijk dwz werkt t ook zonder?
iig bedankt voor de tip om te bepalen waar de eerste bougiekabel moet komen, de volgorde is 1-3-2-4 toch

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: geen bougievonk

zo feb 10, 2008 20:39

Oh, je bedoeld de vacuümvervroeging?! Ja, kan zonder, maar beter is met! Die moet je met een slangetje aansluiten op de aansluiting aan de voorkant/ zijkant van de voorste carb. :wink:

Ontstekinsvolgorde is 1,3,4,2! En de rotor draait rechtsom. Weet je voldoende, toch?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

delahayenator

RE: geen bougievonk

zo feb 10, 2008 21:25

hey Allesandro,
t slangetje v/d vacuumvervroeger had ik al geidentifiiceerd(en aangesloten)
nee t is een soort tonnetje, een electronisch onderdeeltje, en t zit precies a/d andere kant van waar de vervroeger zit. jammer dat ik er geen fotootje van heb. op de marelli zat t niet, maar die was electronisch, deze is met punten. als de rotor trouwens bij stand cilinder 1 is, zouden de punten dicht moeten staan?(op bdp)(ff de vervroeging buiten beschouwing gelaten). en idd met de volgorde van aansluiten moet t zo wel goed komen. Thnx, Sanne

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8248
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: geen bougievonk

zo feb 10, 2008 21:38

Is dat tonnetje niet de condensator?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7075
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: geen bougievonk

zo feb 10, 2008 22:26

tonnetje is idd de condensator, moet bij de contactpunten erop meen ik mij te herinneren.... :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

delahayenator

RE: geen bougievonk

ma feb 11, 2008 20:53

t tonnetje zit idd aangesloten op de contactpunten, vanaf waar moet ik er een draad aanknopen, heb inmiddels wel de juiste volgorde van bougiekabel, maar nog geen vonkje

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8248
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: geen bougievonk

ma feb 11, 2008 21:10

Condensator is parallel geschakeld aan de contactpunten en voorkomt dat de contactpunten inbranden wanneer deze geopend zijn!

Testen kan door het contactslot aan te zetten en de contactpunten van elkaar te bewegen!
Bij een sterke blauwe vonk is die voor 99% RIP.
Wanneer defect kan de ontsteking niet goed zijn werk doen!

delahayenator

RE: geen bougievonk

di feb 12, 2008 08:42

ok, ik snap waar t voor is nu, das wel zo handig. maar er zit dus een lipje aan deze condensator waar een draad op kan,. in de verdeler is ie inderdaad aangesloten op de contactpunten. rest mij nu nog de vraag welke draad eropaangesloten moet worden.

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: geen bougievonk

di feb 12, 2008 10:05

Misschien dat dit het wat duidelijker maakt:

Afbeelding
bron: Peter vd Berg

Succes,

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

delahayenator

Re: RE: geen bougievonk

di feb 12, 2008 11:12

[quote="roel"]Misschien dat dit het wat duidelijker maakt:
dat maakt t zeker duidelijker, bedankt man, helemaal goud! en iedereen trouwens, nu heb ik een compleet beeld. Kan ik weer verder :D

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: Westhoek

RE: geen bougievonk

di feb 12, 2008 18:19

hallo mede alfist even een opmerking als je van marrelli naar bosch overgaat moet je wel rekening houden met je onderste distributie als je de verdeler van onder ziet zit de aandrijf nok uit de midden,en als je in de boeken naar de stand van die nok kijkt bij afstellen van de ontsteking zie je dat marrelli evenwijdig aan het blok loopt en bosch onder 45 graden,het is goed te krijgen door je draden in de verdelerkap te versteken maar je krijgt waarsschijnlijk wel problemen met je vacuumdoos en je peilstok alvast veel sucses.
bodidley.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: geen bougievonk

di feb 12, 2008 19:14

maar je krijgt waarsschijnlijk wel problemen met je vacuumdoos en je peilstok alvast veel sucses.
bodidley.
Waarom, je kan de verdeler toch gewoon in stappen van 45 graden verdraaien (en dan de bougiekabels 45 graden tegengesteld ' veverdraaien'/ ompluggen, om de verdeler in een gunstige positie te krijgen?! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
zbo67
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:17
Locatie: Westhoek

RE: geen bougievonk

di feb 12, 2008 19:47

Inderdaad dat heb ik ook gedaan bij mn alfetta gt die ik in het verleden bezat maar zoals ik al zij je krijgt problemen met je vacuum doos en peil stok,(staat en werkt niet lekker) en om veel gezoek te voorkomen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”